Inlägg från: Polly S |Visa alla inlägg
  • Polly S

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:25:01 följande:
    Det har jag knappast gjort heller. Men precis som en lärare skulle även jag tycka att sammanhängade ledighet hade varit trevligt.

å andra sidan har du förmodligen inte 45-timmarsveckor och kan ta semester på andra tider än loven?
  • Polly S
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 01:08:02 följande:
    45 timmars veckor har jag inte, och visst kan jag ta semester vid andra tillfällen än loven, men jag kan inte direkt resa någonstanns med min dotter då min dotters skola nu är väldigt restrektiva med ledigheten de beviljar.  

vilket jag tycker är bra -det är ett elände att ha elever som ska ta igen det de missat när de varit iväg 2 veckor i Thailand...
  • Polly S

jag har faktiskt trott att en anleddning till att studiedagarna läggs som de gör (i samband med lov, höstlov etc) är för att eleverna ska få längre sammanhängande ledighet.

• Polly S
    violatricolor skrev 2012-01-07 11:21:31 följande:
    Det tyckte jag var skitbra när jag var barn Även om det självklart inte innebär samma glädje för alla. Men någonstans måste ju planeringsdagarna ligga.

ja, och logiskt känns det naturligt att de ligger innan vår verksamhet drar igång...
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 11:40:29 följande:
    Jag har faktiskt svårt att förstå att lärare inom skolan ska ha rätt till så mycket lov. Jag har jobbat inom förskolan och vi jobbar minst lika mycket som lärarna med mycket övertid vilket leder till kompledighet som vi ofta inte får ta ut. Bara om det passar verksamheten vilket man aldrig vet på förhand. Vi har bara 5 veckors semester trots lika hård arbetsbelastning som bara ökar. Trots inarbetad komp skulle vi aldrig få vara lediga 7 veckor på sommaren. Så ja jag tycker lärarnas planeringsdagar kan ligga i slutet av deras julledighet.

varför tar ni inte upp med facket att ni inte får ta ut komptiden?
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 14:49:10 följande:
    Telefonsamtal är ytterst sällan fakturerbar tid... "Det var det dummaste jag har hört" fnyser maken i stolen här bredvid. Tror du att en rörmokare kan fakturera telefonsamtalet du gör klockan 22 en måndag där du talar om att ditt värmesystem har brakat ihop? Eller att en IT-konsult kan fakturera halvtimmen då en VD ringer för att "bolla lite idéer till nya systemet" strax efter middagstid? Jaja, lärarna säger i den här tråden att folk har felaktig uppfattning om deras jobb, jag kan väl bara konstatera att det motsatta visst kan gälla också.

jag har å andra sidan aldrig hört folk uttala sig så tvärsäkert om andras jobb och säga att "men ni har ju så mycket leeeeeeeedigt..."
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 15:10:18 följande:
    Mina svärföräldrar, min far och min syster är lärare, så jag hyser inga tvivel om att det är mycket att göra utanför arbetstid... Men att behöva jobba mycket utanför kontorstid, ta emot jobbiga telefonsamtal när som helst under dygnet osv är knappast en arbetssituation som bara gäller lärare.

det var inte det jag skrev heller, det jag skrev var att jag tror inte andra grupper råkar ut för fördomarna om hur mycket ledigt man har.
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 15:19:20 följande:
    Ja, och det jag skrev var att fördomarna går åt båda hållen.

jag kan köpa att man inte vet hur andra yrken har det i detalj, men menar du att folk generellt uttalar sig lika tvärsäkert om andra grupper som de gör om lärare? isf vilka?
  • Polly S
    MintMint skrev 2012-01-07 15:45:01 följande:
    Fast jag tror inte att lärare tror att deras situation är unik på något vis. Det handlar om att många tror att en lärares arbetsdag tar slut, när eleverna går hem... Att vi jobbar mellan 8-15, åtta veckors semester plus alla lov. Och så ser det ju verkligen inte ut!

precis. jag tror inte vi jobbar hårdare än andra, det jag vänder mig emot är att andra tror de vet exakt vad vi gör (alla har ju gått i skolan och/eller har barn i skolan och vet preciiis hur mycket läraren jobbar...) och att vi _dessutom_ har så mycke ledigt. jag har, helt ärligt, aldrig hört _någon_ uttala sig lika tvärsäkert om ett annat yrke.
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 15:52:59 följande:
    det är väll så för att sjuksköterskor tex jobbar häcken av sig men får inte i närheten av er ledighet. Jag vickade i ett år som lärare och visst är det mycket att göra men nån vidare stress var det inte. Var många långa fika stunder i lärarrummet.

jaså, det får nog stå för dig. jag har inga långa fikastunder alls, 30 min lunch, 5 eller 10 minuter mellan lektioner (eller, om schemaläggaren riktigt lyckats, inga alls), det hålet man sen har går åt till allt annat än fika, så där skiljer sig våra upplevelser åt.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?