Inlägg från: Polly S |Visa alla inlägg
  • Polly S

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

MariaElionora skrev 2012-01-07 15:52:59 följande:
    det är väll så för att sjuksköterskor tex jobbar häcken av sig men får inte i närheten av er ledighet. Jag vickade i ett år som lärare och visst är det mycket att göra men nån vidare stress var det inte. Var många långa fika stunder i lärarrummet.

vad hade det förresten med mitt inlägg att göra?
  • Polly S

Mrs Perfect, vad säger facket om att ni aldrig får ut er komptid? varför fortsätter ni "jobba gratis" hela tiden?

• Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:02:10 följande:
    men det är ju lärarna som gnäller på hur viktiga de är och bla bla. Om lärare tog sig på lite mindre allvar så tror jag många skulle respektera lärare mer.

hur tänker du nu?
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:02:10 följande:
    men det är ju lärarna som gnäller på hur viktiga de är och bla bla. Om lärare tog sig på lite mindre allvar så tror jag många skulle respektera lärare mer.

jag älskar mitt jobb, men det ÄR tufft, och jag tar det på allvar -annars bör man nog inte jobba som lärare -och det är därför jag blir ledsen när folk förringar min arbetsinsats och tror att vi jobbar 8-15 OCH har lov.
  • Polly S

jag borde inte bli förvånad, men jag blir ändå ledsen att så många klankar ner på läraryrket.

• Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:28:59 följande:
    Men det där stämmer inte. Vi måste genomföra projekten, ha utvecklingssamtal, portfolio för varje dag. Det kan vi inte alls ta som vi vill. Blir så trött på den ofta nedvärderande synen som många lärare har på förskolan.

...men tvärtom är helt OK?
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:34:41 följande:
    jLärare har absolut ett tufft jobb som många andra men BARA lärare har 10 veckors ledighet/år. Hur kan ni inte anse det vara en förmån?

som man har jobbat in, ja. ärligt talat skulle jag gärna ta lägre arbetsbelastning under läsåret och ha semester att tillgå som alla andra.
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:43:38 följande:
    problemet är ju att många andra har jobbat in lika mycket men får ändå inte ut ens i närheten lika mycket ledighet. Lärarna är ju de enda som får ut så mycket.

då frågar jag igen: vad säger facket om att ni inte får ut er komptid? varför jobbar ni "gratis"? (det här är en sak lärare generellt måste bli bättre på, att INTE jobba gratis utan säga ifrån!)
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:42:27 följande:
    Eh skolorna vill ju införa semestertjänster men lärarna slåss ju med näbbar och klor mot det...

de exempel jag sett -friskolor -där det införts har det inte funkat alls, främst pga att alla verksamhetens mål ändå ska uppnås under samma tid SAMT man ska jobba när eleverna inte är där. enda lösningen vore väl att eleverna, liksom vi, hade kortare men fler arbetsdagar.
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 16:14:01 följande:
    Diskussionen har ju också handlat om att två dagar mer eller mindre på julledigheten ju absolut inte kan göra någon skillnad. Och hävdar man det har man inte speciellt mycket insikt i hur arbetssituationen kan se ut för andra.

måste båda föräldrarna ha sammanhängande ledighet med barnen då om det påverkar arbetssituationen så mycket?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?