Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Man måste vara medveten om baksidorna med att inte ha semestertjänst. Du kan aldrig ta semester när du känner för eller när det passar din ekonomi eller resten av familjen. Det är bara att anpassa sig efter terminstiderna. Vilket ofta innebär att du missar dina barns skolavslutningar t ex, för din klass har ju också avslutning och du måste vara på plats. Du jobbar dessutom ofta helg med planering och rättning, är inte ledig. Så att förlägga ännu mer arbete på helgtid tycker jag är dumt. Gemensamma planeringsdagar behövs och jag tycker det är bra om den förläggs i anslutning till lov, både för att det är vettigt att lärarna får planera de första dagarna av terminen och för att vissa barn då får lite längre lov. Bra för de som är ute och reser, t ex. Det borde dock finnas någon förskola och något fritids öppet i skolområdet (inte nödvändigtvis vanliga skolan) för de barn vars föräldrar inte kan lösa det på annat sätt. Men det kanske det inte brukar finnas?

• violatricolor
    Polly S skrev 2012-01-07 11:18:19 följande:
    jag har faktiskt trott att en anleddning till att studiedagarna läggs som de gör (i samband med lov, höstlov etc) är för att eleverna ska få längre sammanhängande ledighet.
    Det tyckte jag var skitbra när jag var barn Även om det självklart inte innebär samma glädje för alla. Men någonstans måste ju planeringsdagarna ligga.
  • violatricolor
    Polly S skrev 2012-01-07 11:23:20 följande:
    ja, och logiskt känns det naturligt att de ligger innan vår verksamhet drar igång...
    Det är nog vad de flesta föräldrar vill också. Jag hoppas i alla fall att det ser ut så på mina barns skolor!
  • violatricolor
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:41:23 följande:
    Det är nog väldig varierande, min dotters lärare är aldrig där innan 8.00 (vi lämnar 8.00) och har alltid gått 15.30. På skolan jag arbetar så drar lärarna som en aväning 15.30 alla dagar utan fredag, då kl 14.00.
    Det kan ju bero på att de får bättre arbetsro hemma.

Du verkar faktiskt ha en felaktig bild av lärarnas arbetssituation och vara ganska avundsjuk. Sen måste jag förstås säga att som inom alla andra yrken så varierar det något från person till person hur mycket man verkligen jobbar. Men arbetstiden som man ska jobba är vad den är. 
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:38:12 följande:
    Läste du vad jag skrev? Att de måste kanske inte haledigt mellan 23.12 och 9.1 och  8 veckor på sommaren. Och sport, påst och höstlov....de har BETYDLIGT mer ledigt med sina ungar än jag har med mina som det är.

Jag kan inte ta ut fp för min dotter längre, dagarna är slut. (och nej, jag kunde inte "räkna med " att jag skulle behöva spara 4 dagar per år för dessa ändamål innan hennes dagar tog slut)  
    Jag antar att om du arbetar övertid så får du antingen lön för det eller komptid att ta ut? Jmfr med lärarnas lov. Och jobbar du inte över 40h/v så har du helt enkelt mer fritid under arbetsveckorna än vad lärarna gör.

• violatricolor
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:57:34 följande:
    Hon jobbar alltdå 8-15.30 4 dagar i veckan och 8-14 1 dag i veckan, det ger 36 timmar, det ger henne 9,5 timmar ytterligare. Funderar verkligen på om hon lägger den tiden efter hon lämnar jobbet då hon är lärare i 1-2an. Med detta säger jag inte att hon är en dålig lärare, hon är jättebra.
    Du får väl fråga henne

Men du som jobbar på en skola har ju världens chans att höra dig för bland lärarna hur deras arbetssituation ser ut! Gör det! Eller följ en lärare en dag/vecka! 
  • violatricolor
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:27:43 följande:
    Och jag har rätten att ha en åsikt, eller hur? Vare sig jag bräde alla FP i ett bräde eller ej.
    Ja, där håller jag med dig. Alla har helt enkelt inte möjlighet att spara säg 50 föräldrapenningdagar. Det är en svår avvägning, beror på vilken start barnet får i livet, hur familjesituationen ser ut etc.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?