Inlägg från: mamma till 2 frön |Visa alla inlägg
  • mamma till 2 frön

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Hos oss gick man ut och frågade om när det passade föräldrarna bäst med studiedagar och då var det helt övervägande i samband med andra lov.

Personligen som lärare är dagarna guld värda då vi har chans att planera upp terminen i stora drag, tema, studiebesök mm. Vi startar året med två studiedagar i år, vara av fritids stänger en så att vi kan samköra den personal som jobbar både i skola/förskoleklass och fritids samt hitta samarbetspunkter mellan fritids verksamhet och det som händer i skolan. Att ständigt bli ifrågasatt eller få ironiska kommentarer hur vida vi är lediga, arbetar mm har jag efter snart 20 år i yrket helt stängt av på. Jag vet att jag gör min tid med råge och att mina elever får det de har rätt till sen kan allt bli bättre. Jag väljer ofta att göra delar av min förtroendetid på loven, grovplanera, utvärdera och läsa in nya studier mm på så sätt "köper" jag mig tid till mina barn på veckorna. Vilket arbeta har inte flexibel arbetstid idag som handlar om papper och annat planeringsarbete

• mamma till 2 frön
    Havsjungfrun skrev 2012-01-07 11:23:25 följande:
    cloudberry79 skrev 2012-01-07 10:58:05 följande:
    Buhu TS, tänk då att jag KAN inte ens ta ledigt för att ta hand om mitt barn eftersom jag själv är lärare. Förskolan är alltså stängd och jag har en av årets viktigaste arbetsdagar på måndag. Maken är bortrest på utbildning hela veckan, så vi får leja en bekant att vara barnvakt från 7.30-17 på måndag. Sååå kul är det inte att fråga folk om de kan ta hand om ens barn en hel dag.
    Exakt! vi är dessutom lärare båda två Hade vi inte haft farmor och farfar dessa dagar vet jag inte vad vi skulle ha gjort. Men gnällas ska det förståss över att vi ska planera en bra verksamhet för era barn... Fp-dagar bör man som "vanligt" arbetande föräldrar spara till dessa dagar så blir inte semestern drabbad.
    Samma här! Tyvärr ingen barnvakt till någon av barnen på måndag då farmor som brukar hoppa in är bortrest . Dottern får följa med mig, vilket är bedrövligt och inte uppskattat kan jag lova av någon. Samt min son på 10 med funktionshinder får vara hemma själv en dela av dagen och sedan åker pappan hem och hämtar ser till att han får mat i sig och sedan får han vara med på hans skola på em, tur det finns datorer . Tror jag ska gnälla på fritids som håller stängt
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?