Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
Hos oss gick man ut och frågade om när det passade föräldrarna bäst med studiedagar och då var det helt övervägande i samband med andra lov.
Personligen som lärare är dagarna guld värda då vi har chans att planera upp terminen i stora drag, tema, studiebesök mm. Vi startar året med två studiedagar i år, vara av fritids stänger en så att vi kan samköra den personal som jobbar både i skola/förskoleklass och fritids samt hitta samarbetspunkter mellan fritids verksamhet och det som händer i skolan. Att ständigt bli ifrågasatt eller få ironiska kommentarer hur vida vi är lediga, arbetar mm har jag efter snart 20 år i yrket helt stängt av på. Jag vet att jag gör min tid med råge och att mina elever får det de har rätt till sen kan allt bli bättre. Jag väljer ofta att göra delar av min förtroendetid på loven, grovplanera, utvärdera och läsa in nya studier mm på så sätt "köper" jag mig tid till mina barn på veckorna. Vilket arbeta har inte flexibel arbetstid idag som handlar om papper och annat planeringsarbete