Inlägg från: Havsjungfrun |Visa alla inlägg
  • Havsjungfrun

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

MintMint skrev 2012-01-07 10:54:00 följande:
    Med tanke på att eleverna slutade torsdagen den 22 december, så skulle det då innebära planeringsdagar den 23 och 24 december. Inte så många som är sugna på det kanske. Sen vore det ju extremt korkat att lägga planeringsdagar i slutet av en termin, när alla är som tröttast och det är som mest att göra på jobbet (betygsättning, uppföljning av åtgärdsprogram etc.). Det skulle inte bli speciellt bra jobb utfört. Och man kan ju inte stoppa verksamheten efter ett par veckor, för att då ha planeringsdagar. Planeringsdagarna går ju bl.a ut på att planera en bra termin inkl. terminsstarten.  
    cloudberry79 skrev 2012-01-07 10:58:05 följande:
    Buhu TS, tänk då att jag KAN inte ens ta ledigt för att ta hand om mitt barn eftersom jag själv är lärare. Förskolan är alltså stängd och jag har en av årets viktigaste arbetsdagar på måndag. Maken är bortrest på utbildning hela veckan, så vi får leja en bekant att vara barnvakt från 7.30-17 på måndag. Sååå kul är det inte att fråga folk om de kan ta hand om ens barn en hel dag.
    Exakt! vi är dessutom lärare båda två Hade vi inte haft farmor och farfar dessa dagar vet jag inte vad vi skulle ha gjort. Men gnällas ska det förståss över att vi ska planera en bra verksamhet för era barn... Fp-dagar bör man som "vanligt" arbetande föräldrar spara till dessa dagar så blir inte semestern drabbad.

• Havsjungfrun
    MariaElionora skrev 2012-01-07 11:40:29 följande:
    Jag har faktiskt svårt att förstå att lärare inom skolan ska ha rätt till så mycket lov. Jag har jobbat inom förskolan och vi jobbar minst lika mycket som lärarna med mycket övertid vilket leder till kompledighet som vi ofta inte får ta ut. Bara om det passar verksamheten vilket man aldrig vet på förhand. Vi har bara 5 veckors semester trots lika hård arbetsbelastning som bara ökar. Trots inarbetad komp skulle vi aldrig få vara lediga 7 veckor på sommaren.
    Så ja jag tycker lärarnas planeringsdagar kan ligga i slutet av deras julledighet.
    Har du 20-30 utvecklingssamtal/termin? Skriver du dokumentation i ca. 10 ämnen eller flera olika klasser/grupper? Har du 5-6 åtgärdsprogram att upprätta plus utvärdera ca. 1 gång/månad? M.m. Visst har ni för dåligt med planeringstid men omfattningen är ändå lite olika...
  • Havsjungfrun
    Tettan skrev 2012-01-07 13:05:01 följande:
    Fast en utbildningsdag kan man ju kanske lägga någon annan dag än just i anslutning till lov?
    Men exakt vad blir skillnaden om den ligger på måndag eller torsdag om tre veckor???
    MariaElionora skrev 2012-01-07 12:01:22 följande:
    Jag anser att lärare har det väldigt förmånligt som det är men ändå bara klagar trots att många drömmer om eran arbetssituation. jag tycker det är märklig inställning när föräldrar ber om ändring för att det ska fungera för dom så vägrar lärare vika sig en tum för de har minsann rätt osv. Jag vill bara visa att ni faktiskt har det väldigt förmånligt och förstår inte varför det är så svårt för er att underlätta för föräldrarna.
    Kommer inte ens kommentera det eftersom andra redan har gjort det så bra...
  • Havsjungfrun
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:42:27 följande:
    Eh skolorna vill ju införa semestertjänster men lärarna slåss ju med näbbar och klor mot det...
    "Skolorna vill införa..." tjosan hoppsan! I vårt nya avtal står det att man ska kunna välja det om arbetsgivaren går men i väldigt många, skulle vilja säga de flesta, kommunerna går man inte med på det då det innebär en merkostnad för kommunen och de vill inte lägga ett ruttet öre i onödan på lärarlönerna. Sedan är lärarkollegiet splittrat i frågan men det är en helt annan sak. Samma jobb ska utföras på samma tid men mer jämt fördelat över året. Då kanske man inte hade varit utsliten inför varje lov utan dem hade man nog inte överlevt.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?