• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • mirakel

En annan fråga.... är det någon som flugit över till Finland? (Vi ska ju till Tammerfors) lr sitter med bra info om nåt billigt flyg dit?Gick ju bra o åka färja o så...men tar ju några dagar extra o så känns det som om man måste ha bilen med oxå då...

• lyckligtlottad1982

Myrslok: vad kul att du gillar bloggen!  Det är verkligen jättebra terapi, men får ur sig allt på något sätt och att skriva av sig är ett mycket bra sätt att bearbeta detta med. Jag har försökt tidigare att träffa psykolog, bolla allt med min man, eller att pysa ut lite här och där bland vänner. Perfekt är det att bara kunna skriva av sig på mina egna villkor. Bloggen är anonym så ingen jag känner läser den. De som hittar till bloggen är personer i liknande situation. För era kommentarer blir jag jätteglad och det betyder mycket. Jag kan verkligen rekommendera detta! :)

Vi har flygit över till Tammerfors. Vi åkte med blue1 från Stockholm. Det är mycket bra priser om man bokar i tid och det går flyg varje dag. Inför vårat första besök blev det snorbilligt, men eftersom man vid ET inte kan planera i förtid så antar jag att det kommer bli dyrt att åka över då. Vi känner dock inte att vi något bättre alternativ än att flyga eftersom vi åker från Göteborg. Blir för långt att ta bilen. Speciellt hem efter insättning, så känns inte en sån lång slitsam bilresa som en bra idé. 

• Mårran69
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-06-12 21:31:46 följande:
    Här har ni en till som skall göra ÄD i Finland. Jag bor i Göteborg och är 29 år.  Vi skall göra vår första ÄD i Tammerfors. Vi var på första besök i mars och har precis fått en donator. Förväntad insättning under vecka 32. 

Vad kul att följa fler som gör ÄD  i Finland!
    Hej!

Jag står också i kö för ett första ÄD i Tammerfors sedan i början av mars. Men jag har inte hört ett knyst om att det skulle börja närma sig. Nu blir jag ju nervös.... Det är ju förstås så att det säkert skiljer sig beroende på önskemål man har på längd, hårfärg och ögonfärg, men ändå.... Vem är din behandlande doktor där?

Jag har gjort flera IVF med egna ägg i Tammerfors och kanske förklaringen till att vi inte hört något är att vi just avslutat det sista. Jag fick missfall (fjärde) och var inne för skrapning i torsdags. Så jag är inte precis mottaglig för en ÄD än, varken fysiskt eller psykiskt. Jag är oerhört tacksam över att kvinnor donerar sina ägg, men just nu är jag också oerhört ledsen över att inte mina egna ägg kan hjälpa mig att bli mamma. Hur har ni andra tänkt kring sånt? Har det varit självklart för er genast eller har ni mognat in i processen?

Sen har jag inte ens tänkt tanken att de kan föreslå donatorer som inte överensstämmer med ens egna värden. Hu, vad svårt att ta ställning till sånt. Tackar man nej så vet man ju inte hur länge man får vänta. Samtidigt som det är stora beslut som måste kännas rätt.
  • lyckligtlottad1982

Amy 69: Beklagar ditt missfall. Jag hoppas att du snart kommer i form igen.

Vi var inte heller redo för ÄD direkt. Men jag tog in informationen direkt och bestämde mig ganska snabbt för att ställa mig i kö till ÄD, för att i ett senare skede bedöms om det känns bra eller inte. Det var varit en process men nu är det en självklarhet för oss att försöka med denna möjligheten till behandlingsmetod för att få barn. För mig var det en form av paradigmskifte och när jag väl vant mig så är det så det är. Men klart man funderar undrar hur detta kunde hända. 

Vi har stått i kö i Tammerfors sedan 28 december, men vi var på första besöket i mars. Ja, det var knepigt att de erbjöd en donator som inte matchade oss gällande ögonfärg. Ett sånt val vill man ju inte göra..

• mirakel

Allt är ju så himla mycket både och vad gäller hur donatorn har för yttre egenskaper........ ska förklara vad jag menar:

Å ena sidan är det självklart att man vill att donatorn ska vara så lik en själv som det bara går....!!!

Å andra sidan kan jag titta på mina barn o konstatera att de inte ärvt min hårfärg nån av dem. Att de inte ärvt min ögonfärg nån av dem. och att de troligtvis mer ärvt pappans längd än min!! .....

Så helt frankt kan jag nog anta att det inte spelar så himlans stor roll om egenskaperna iaf är i närheten av ens egna....

MEN ÄNDÅ VILL man ju att de ska vara så lika som det bara är möjligt....

Hmmm, hur går detta ihop?

Åhhh, vad man funderar fram o tillbaka!!

Men det är säkert nyttigt för oss ;) .....

OCH det viktigaste för var o en måste ändå vara att det KÄNNS OK o RÄTT när man tackar ja till donatorn!

Kram på er!

• Mårran69

Tack Myrsloken! :)

Det är säkert så att man funderar på allt sånt här (likna eller inte likna) jättemycket före, men att det inte spelar så stor roll sen. Man börjar säkert likna varandra till sättet!

Har ni uppgett er blodgrupp till AVA? Det har inte jag och är inte sånt egentligen viktigt? Då man sjäv är Rh+ är det väl inte så bra om donatorn är Rh-?

Vet någon ifall man får veta åldern på donatorn sedan ifall man blir gravid? Är ju ganska stor skillnad ifall man får en 22- årig donator eller en 35- årig donator vad gäller äggkvalitet.

• frassen
    mirakel skrev 2011-06-05 18:16:37 följande:

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Kram till er därute! 

mirakel skrev 2011-06-05 18:16:37 följande:

Kram till er därute! 

Hej på er! Kom av en slump in på detta forum och vet ej om jag kan bidra med något men känner bara att det kan vara bra att skriva av sig ibland och eventuellt hjälpa någon. Är själv en man på snart 40 år som är väldigt glad över vår son som är lite över 2 år. Har fortfarande ibland svårt att fatta detta och efter vår långa kamp fick vi en son genom äggdonation. Bor i Finland med frun och sonen. Trevlig sommar på er!
  • UBL

Hej alla.

Jag funderar lite allmänt runt det här m äggdonation. Hur ni som har kommit fram till det valet tänker. Med ÄD kommer man ju inte alls att var det minsta biologisk släkt med sitt barn, även fast man har fött det. Varför väljer man då ÄD i st f adoption t ex?

Är det för att det trots allt är enklare, man slipper hela godkännandeproceduren via soc.. slipper flyga långt bort till främmande land och stanna där x veckor.. slipper köa i åratal och inte veta vad man blir erbjuden till slut... eller vad? Inte är det väl bara för att få vara med om själva förlossningen i sig?

Sen undrar jag oxå hur ni agerar sen ni beslutat er för ÄD, fortsätter ni ändå att ha regelbundna samlag med er partner ifall det skulle bli ett barn på naturlig väg, eller lägger ni ner hela den biten? Och hur länge provar man "som vanligt" innan man beslutar sig för ÄD?

UB, 50 - som helst vill ha ett eget biologiskt barn :)

• UBL

Lie1: "När de ringde från Åbo så sa de bara hennes längd, hårfärg och ögonfärg. Jag frågade om ålder och vikt också men fick till svar att hon ligger inom deras värden som de har."

Är det alltid så? Klart man vill veta mer om den människa vars barn man ska föda. Tänk om hon är 38 och väger 108 kilo.. Känns ju som om man vill ha valuta for all that money spent - säg 25-åriga ägg från en smal och vacker donna, haha.

Kollar de förresten efter psykiska sjukdomar i hennes familj? Och kollar de IQ eller kan väldigt lågbegåvade få donera ägg?

Finns det inga öppna äggdonatorer, alltså icke anonyma? I Finland eller nån annanstans.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011