• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • villsågärna38
    Lie71 skrev 2011-07-05 23:50:54 följande:
    Hej tjejer och killar, nya som gamla

Får Välkomna Amy69, frassen, Villsågärna38, Mela till tråden.  

Tima68, jag hoppas det blir bra i slutändan för sig.

Håller med er andra om UBL som inte verkar ha alla koppar hemma .Inte ens värt att besvara.

Kul med en kille i tråden som också gjort ÄD. Vart i Finland gjorde ni ÄD? Kul att höra att det lyckades.
    Du får gärna spontant berätta.

Amy69, Man får inte veta åldern eller vikt, men det får man ta. Det är ju ändå inom deras "ramar". 
    Myrslok69 har helt rätt i att ett donerat ägg som reaulterar i barn kanske liknar en mer än ett genetiskt barn.
    VIll man ha barn så spelar det nog ingen roll mer än att man försöker efterlikna med längd/ögon- hår färg i och med ÄD då man får bära barnet.   

Tack Villsågärna38 för ditt inlägg, vad ska man säga..... Hur går det för dig?  Har läst i andra trådar om detta med misstanke om att ägg delas mellan flera mottagarpar på EGV. Vad vet du?
    Mela , hoppade in och läste på AVA Riga och DU lycka till Håller tummarna stenhårt för dig.

Snart dax för start med Progynon igen. Man håller bara tummarna hårdare och hårdare......
    Nästa gång kanske, ytterligare nästa gång...... Man kan ju bli knäpp på att vilja.

Ha det bra alla ni som kämpar där ute
    Kram till er alla.      
    Hej och tack! Jag gjorde eg bara ett litet inhopp igår, kunde inte låta bli eftersom jag funnits så länge bland ÄD-trådarna här på FL (vi har gjort ett antal ÄD på Huddinge) och brukar läsa er tråd ibland

Vi kör våra sista två frysägg i augusti/sept och går det inte vägen så går vi nog vidare med bara adoption. Visst har vi övervägt att även ta hjälp utomlands men vi har trots allt gjort tre fulla donationer då, med tre donatorer, både ET och FET så någon gång måste man ju isf sätta stopp. (Men blir det aktuellt trots allt att sticka utomlands är Finland helt klart ett intressant alternativ.)

Ang EGV så vet jag att flera misstänkt detta men det är ju så svårt att säga, vi har ju bara rykten att gå på och jag vet att många ägg inte är engaranti för många ägg att sätta tillbaka. Det kan ha med donatorns ägg att göra, kanske inte alla var mogna vid utplocket, men även med spermiernas kvalitet. VI har fått väldigt olika resultat med våra tre donatorer på Huddinge. Har svårt att tro att en sån etablerad klinik skulle fuska på det sättet. Det är ju stränga regler inom sjukvården även i andra länder, inte bara i Sverige. Skulle det vara så är det ju en jättestor skandal!

Kram
  • NinaCamilla

En fråga till er som har redan gjort ett försök med ÄD. När har ni börjat förbereda till behandlingen dvs. slutar dricka alkoholdrycker, äter extra folsyra och om någon behöver lavaxin, har ökat dosen?
    Hur är det med sport och idrott? Ska man undvika hård träning innan och under behandlning?

Tackar för alla svar och kram till all er som kämpar!

• Juliette F

NinaCamilla, jättebra fråga! Jag undrar själv detsamma, som ska göra mitt första ÄD-försök i september. Har redan nu i juli (tillsammans med maken) slutat helt med alkohol, tänker på vad vi äter, motionerar mer och så där. Folsyra kommer jag att köpa i dagarna. Äter också mat som innehåller mycket folsyra, men frågan är om det är viktigt redan nu? Ingen som pratar om detta för oss ÄD-are!

• villsågärna38
    NinaCamilla skrev 2011-07-06 13:57:48 följande:
    En fråga till er som har redan gjort ett försök med ÄD. När har ni börjat förbereda till behandlingen dvs. slutar dricka alkoholdrycker, äter extra folsyra och om någon behöver lavaxin, har ökat dosen?
    Hur är det med sport och idrott? Ska man undvika hård träning innan och under behandlning?

Tackar för alla svar och kram till all er som kämpar!
    Hej! Det är självklart hälsosamt att inte dricka alkohol men kopplat till just äggdonationsförsöket så är ju det viktiga att sluta när man får tillbaka det befruktade ägget. Folsyra kan man ju börja med så snart som man vill eftersom det är nyttigt men viktigast är att börja då man startar sin behandling med progynon/östrogen. Att äta nyttig mat och vitaminer osv är ju alltid bra för kroppen men brukar inte vara något krav i behandlingssammanhang. Om man tar Trombyl eller fragmin som tillägg så brukar man börja med det i samband med att man startar med progynon/östrogen, alt något senare, det ser lite olika ut och om ni ska ta cortisontillskott/perdnisolon brukar man börja med det några dagar innan ET/FET. Sen startar man med progesteronet ett par dagar innan FET/ET. Kram
  • Tjobabi

Lie1: Tack! Ska blir väldigt spännande men jäklit nervöst med..
    Villsågärna38: Ingen fara, inte alls trampad på! Får bara kli i kroppen o bara måste skriva! :)

Nu ska jag förbereda för fredagens resa... pust.. nervigt! :)

• villsågärna38
    Tjobabi skrev 2011-07-06 20:08:18 följande:
    Lie1: Tack! Ska blir väldigt spännande men jäklit nervöst med..
    Villsågärna38: Ingen fara, inte alls trampad på! Får bara kli i kroppen o bara måste skriva! :)

Nu ska jag förbereda för fredagens resa... pust.. nervigt! :)
    Kram och lycka till!!
  • Juliette F

Villsågärna38, självklart har du rätt i att tex alkohol knappast kan vara skadligt för fostret innan det så att säga har kommit in i kvinnans kropp..men i de fall mannens simmare ska användas vid ÄD, är det säkert bra om han tänker på vad han äter och dricker ett par månader innan "delivery" av simmarnaSkrattande. Med tanke på att det tar ca 3 månader, enl vad jag läst, för en spermie att bildas. Jag tror absolut det är jätteviktigt att mannen tänker på sitt leverne före befruktning, precis som att kvinnan bör göra det före och under graviditet. Och i vårt fall så har endast manlig faktor konstaterats som anledning till vår infertilitet - antagligen beroende på en infektion i barndomen.

Har också för mig att jag läst någonstans att det tar ett tag för kvinnan att bygga upp depån av folsyra, så det kan vara bra att börja i god tid. Självklart ska man alltid äta nyttigt, men folsyratillskott känns kanske lite onödigt att knapra på ifall man inte planerar barn eller är gravid. Folsyra finns naturligt i bl a gröna bladgrönsaker och apelsiner, fullkornsbröd och torkade bönor. Och i lever, för dem som gillar det...Skrikandes 

• villsågärna38
    Juliette F skrev 2011-07-07 19:36:09 följande:

Villsågärna38, självklart har du rätt i att tex alkohol knappast kan vara skadligt för fostret innan det så att säga har kommit in i kvinnans kropp..men i de fall mannens simmare ska användas vid ÄD, är det säkert bra om han tänker på vad han äter och dricker ett par månader innan "delivery" av simmarnaSkrattande. Med tanke på att det tar ca 3 månader, enl vad jag läst, för en spermie att bildas. Jag tror absolut det är jätteviktigt att mannen tänker på sitt leverne före befruktning, precis som att kvinnan bör göra det före och under graviditet. Och i vårt fall så har endast manlig faktor konstaterats som anledning till vår infertilitet - antagligen beroende på en infektion i barndomen.

Har också för mig att jag läst någonstans att det tar ett tag för kvinnan att bygga upp depån av folsyra, så det kan vara bra att börja i god tid. Självklart ska man alltid äta nyttigt, men folsyratillskott känns kanske lite onödigt att knapra på ifall man inte planerar barn eller är gravid. Folsyra finns naturligt i bl a gröna bladgrönsaker och apelsiner, fullkornsbröd och torkade bönor. Och i lever, för dem som gillar det...Skrikandes 

Absolut - håller helt med ang mannen, jag kommenterade eg bara kvinnan i mitt inlägg Speciellt om det är så att han har lite i underkant i volym så kan ju kosten göra rätt mkt. Även viktigt då att undvika varma bad och bastu. Förkylning/infektion kan ju också påverka spermierna men det är ju svårare att undvika. Även jätteviktigt att tänka på att avhålla sig innan han lämnar provet osv. Min man har märkt att tre dagar är det som är ultimat för honom även om de ibland säger fyra så det där verkar variera från man till man också. Men sen ska man ju även komma ihåg att om ni har manlig faktor så gör de ju dock med största säkerhet ICSI och inte vanlig ivf-befruktning och då plockar ju embryologen ut en spermie per ägg så det behövs inte så många perfekta för att få det att funka

Man kan mäta om man har brist på folsyra om man är orolig och har man det så brukar det inte räcka med kosten utan då brukar man få tabletter utskrivna på recept med högre dos än man kan köpa i hälsokost och apotek. Om man nu inte vill leva på lever, hi, hi Folsyrabrist kan även leda till missfall och infertilitet så det skadar inte med tillskott här, är inte farligt att äta den högre dosen så jag har gjort det under alla mina behandlingar och tagit vanliga vitamintabletter för kvinnor mellan behandlingarna för att vara säker på att ha en sund grundnivå.
  • Juliette F

Då blev det nog lagom med 3,5 dagars avhållsamhet, som min man fick "uthärda" inför testet i måndags Skäms. Nu väntar vi med spänning på om hans spermogram kommer att vara bättre än förra året, då det var riktigt dåligt Rynkar på näsan, men då hade han stressat mycket på jobbet - samtidigt som vi flyttade till ny bostad (som vi dessutom renoverade först!!). Men trots det så hittade de tillräckligt med bra simmare för ISCI..

Nu har det varit betydligt mer laid-back, och nyttigare mat. Fast ikväll tänkte vi synda lite och dricka lite mousserande till maten. Det dröjer ju ändå lite till "sperm delivery" inför ÄD, och det är svårt att leva som en ängel hela tiden... OskyldigSkrattande Vi får passa på, för snart är det (förhoppningsvis) slut på glädjedropparna pga Nalle i magen, ljuva tanke Solig.

• Lie71

Hur gick det Mela på besöket? Var de bra?

Ang avhållsamhet från det ena eller andra så tror jag på att sunt förnuft får råda. Alkohol går helt bort i närheten av en insättnign eller analys av något slag.

Så får vi hoppas på att vi får en liten Gravid i framtiden.

Ni får alla ha en skön sommar.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011