Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

UBL skrev 2011-07-05 02:50:59 följande:

Hej alla.

Jag funderar lite allmänt runt det här m äggdonation. Hur ni som har kommit fram till det valet tänker. Med ÄD kommer man ju inte alls att var det minsta biologisk släkt med sitt barn, även fast man har fött det. Varför väljer man då ÄD i st f adoption t ex?

Är det för att det trots allt är enklare, man slipper hela godkännandeproceduren via soc.. slipper flyga långt bort till främmande land och stanna där x veckor.. slipper köa i åratal och inte veta vad man blir erbjuden till slut... eller vad? Inte är det väl bara för att få vara med om själva förlossningen i sig?

Sen undrar jag oxå hur ni agerar sen ni beslutat er för ÄD, fortsätter ni ändå att ha regelbundna samlag med er partner ifall det skulle bli ett barn på naturlig väg, eller lägger ni ner hela den biten? Och hur länge provar man "som vanligt" innan man beslutar sig för ÄD?

UB, 50 - som helst vill ha ett eget biologiskt barn :)

Hej !

Hoppar in lite i tråden även om jag inte gör ÄD i Finland. UBL - om du är singel som din presentation säger så är det nog snarare embryoadoption som du är ute efter. Äggdonation kräver att du har en partner som står för sperimerna. Det är väl inte så svårt att förstå varför många tycker att det är ett första steg att ta innan ev adoption. För många så är det det alternativet som finns efter många års kämpande med egna ägg eller beroende på att man rätt ung hamnat i ett för tidigt klimakterie. Som någon här skrev så räknas man vid ÄD som biologisk men ej genetisk mor till barnet medan fadern ju bidrar även med sitt genetiska arv (googla gärna på epigenetics). Om du har frågor om spermiedonation eller embryoadoption kanske du istället ska starta en egen tråd kring detta för att få de svar du är ute efter.  Lycka till!

Till er andra i tråden - stora kramar och lycka till med era behandlingar!!!

Från en gammal ÄD-veteran
  • villsågärna38
    Tjobabi skrev 2011-07-05 22:25:16 följande:
    Hej!

Nu lägger jag mig i igen men jag vill bara rätta dig lite i detta... Skäms Jag är singel men kommer göra ÄD och inte embryadoption. Jag kommer däremot få göra dubbeldonation. Men precis som för icke singlar så är det en specifik kvinna som lämnar alla sin ägg som sedan befruktas med partners eller donators sperma. Sen odlas de till embryon som sedan återförs till mottagande kvinna.
    Embryoadoption är att adoptera en annan kvinnas eller pars "överblivna" embryon som framkommit vid ÄD eller vid IVF.

Men som sagt, nu ska jag hålla mig utanför denna tråd för jag kommer inte åka till Finlad eftersom jag är singel och inte får lov att göra ÄD där....

Önskar er alla lycka till!!
    Sorry! Inte meningen att trampa på tårna. De jag känner som varit singlar har gjort embryoadoption och visste att man inte fick göra ÄD i Finland som singel, därav mitt svar. Önskar dig lycka till! Kram
  • villsågärna38
    Lie71 skrev 2011-07-05 23:50:54 följande:
    Hej tjejer och killar, nya som gamla

Får Välkomna Amy69, frassen, Villsågärna38, Mela till tråden.  

Tima68, jag hoppas det blir bra i slutändan för sig.

Håller med er andra om UBL som inte verkar ha alla koppar hemma .Inte ens värt att besvara.

Kul med en kille i tråden som också gjort ÄD. Vart i Finland gjorde ni ÄD? Kul att höra att det lyckades.
    Du får gärna spontant berätta.

Amy69, Man får inte veta åldern eller vikt, men det får man ta. Det är ju ändå inom deras "ramar". 
    Myrslok69 har helt rätt i att ett donerat ägg som reaulterar i barn kanske liknar en mer än ett genetiskt barn.
    VIll man ha barn så spelar det nog ingen roll mer än att man försöker efterlikna med längd/ögon- hår färg i och med ÄD då man får bära barnet.   

Tack Villsågärna38 för ditt inlägg, vad ska man säga..... Hur går det för dig?  Har läst i andra trådar om detta med misstanke om att ägg delas mellan flera mottagarpar på EGV. Vad vet du?
    Mela , hoppade in och läste på AVA Riga och DU lycka till Håller tummarna stenhårt för dig.

Snart dax för start med Progynon igen. Man håller bara tummarna hårdare och hårdare......
    Nästa gång kanske, ytterligare nästa gång...... Man kan ju bli knäpp på att vilja.

Ha det bra alla ni som kämpar där ute
    Kram till er alla.      
    Hej och tack! Jag gjorde eg bara ett litet inhopp igår, kunde inte låta bli eftersom jag funnits så länge bland ÄD-trådarna här på FL (vi har gjort ett antal ÄD på Huddinge) och brukar läsa er tråd ibland

Vi kör våra sista två frysägg i augusti/sept och går det inte vägen så går vi nog vidare med bara adoption. Visst har vi övervägt att även ta hjälp utomlands men vi har trots allt gjort tre fulla donationer då, med tre donatorer, både ET och FET så någon gång måste man ju isf sätta stopp. (Men blir det aktuellt trots allt att sticka utomlands är Finland helt klart ett intressant alternativ.)

Ang EGV så vet jag att flera misstänkt detta men det är ju så svårt att säga, vi har ju bara rykten att gå på och jag vet att många ägg inte är engaranti för många ägg att sätta tillbaka. Det kan ha med donatorns ägg att göra, kanske inte alla var mogna vid utplocket, men även med spermiernas kvalitet. VI har fått väldigt olika resultat med våra tre donatorer på Huddinge. Har svårt att tro att en sån etablerad klinik skulle fuska på det sättet. Det är ju stränga regler inom sjukvården även i andra länder, inte bara i Sverige. Skulle det vara så är det ju en jättestor skandal!

Kram
  • villsågärna38
    NinaCamilla skrev 2011-07-06 13:57:48 följande:
    En fråga till er som har redan gjort ett försök med ÄD. När har ni börjat förbereda till behandlingen dvs. slutar dricka alkoholdrycker, äter extra folsyra och om någon behöver lavaxin, har ökat dosen?
    Hur är det med sport och idrott? Ska man undvika hård träning innan och under behandlning?

Tackar för alla svar och kram till all er som kämpar!
    Hej! Det är självklart hälsosamt att inte dricka alkohol men kopplat till just äggdonationsförsöket så är ju det viktiga att sluta när man får tillbaka det befruktade ägget. Folsyra kan man ju börja med så snart som man vill eftersom det är nyttigt men viktigast är att börja då man startar sin behandling med progynon/östrogen. Att äta nyttig mat och vitaminer osv är ju alltid bra för kroppen men brukar inte vara något krav i behandlingssammanhang. Om man tar Trombyl eller fragmin som tillägg så brukar man börja med det i samband med att man startar med progynon/östrogen, alt något senare, det ser lite olika ut och om ni ska ta cortisontillskott/perdnisolon brukar man börja med det några dagar innan ET/FET. Sen startar man med progesteronet ett par dagar innan FET/ET. Kram
  • villsågärna38
    Tjobabi skrev 2011-07-06 20:08:18 följande:
    Lie1: Tack! Ska blir väldigt spännande men jäklit nervöst med..
    Villsågärna38: Ingen fara, inte alls trampad på! Får bara kli i kroppen o bara måste skriva! :)

Nu ska jag förbereda för fredagens resa... pust.. nervigt! :)
    Kram och lycka till!!
  • villsågärna38
    Juliette F skrev 2011-07-07 19:36:09 följande:

Villsågärna38, självklart har du rätt i att tex alkohol knappast kan vara skadligt för fostret innan det så att säga har kommit in i kvinnans kropp..men i de fall mannens simmare ska användas vid ÄD, är det säkert bra om han tänker på vad han äter och dricker ett par månader innan "delivery" av simmarnaSkrattande. Med tanke på att det tar ca 3 månader, enl vad jag läst, för en spermie att bildas. Jag tror absolut det är jätteviktigt att mannen tänker på sitt leverne före befruktning, precis som att kvinnan bör göra det före och under graviditet. Och i vårt fall så har endast manlig faktor konstaterats som anledning till vår infertilitet - antagligen beroende på en infektion i barndomen.

Har också för mig att jag läst någonstans att det tar ett tag för kvinnan att bygga upp depån av folsyra, så det kan vara bra att börja i god tid. Självklart ska man alltid äta nyttigt, men folsyratillskott känns kanske lite onödigt att knapra på ifall man inte planerar barn eller är gravid. Folsyra finns naturligt i bl a gröna bladgrönsaker och apelsiner, fullkornsbröd och torkade bönor. Och i lever, för dem som gillar det...Skrikandes 

Absolut - håller helt med ang mannen, jag kommenterade eg bara kvinnan i mitt inlägg Speciellt om det är så att han har lite i underkant i volym så kan ju kosten göra rätt mkt. Även viktigt då att undvika varma bad och bastu. Förkylning/infektion kan ju också påverka spermierna men det är ju svårare att undvika. Även jätteviktigt att tänka på att avhålla sig innan han lämnar provet osv. Min man har märkt att tre dagar är det som är ultimat för honom även om de ibland säger fyra så det där verkar variera från man till man också. Men sen ska man ju även komma ihåg att om ni har manlig faktor så gör de ju dock med största säkerhet ICSI och inte vanlig ivf-befruktning och då plockar ju embryologen ut en spermie per ägg så det behövs inte så många perfekta för att få det att funka

Man kan mäta om man har brist på folsyra om man är orolig och har man det så brukar det inte räcka med kosten utan då brukar man få tabletter utskrivna på recept med högre dos än man kan köpa i hälsokost och apotek. Om man nu inte vill leva på lever, hi, hi Folsyrabrist kan även leda till missfall och infertilitet så det skadar inte med tillskott här, är inte farligt att äta den högre dosen så jag har gjort det under alla mina behandlingar och tagit vanliga vitamintabletter för kvinnor mellan behandlingarna för att vara säker på att ha en sund grundnivå.
  • villsågärna38
    Fru xx skrev 2012-04-18 17:58:34 följande:

Wannabefler, tack för info om FET!Glad  Vet du eller någon här om det är så att man inte får någon egen ÄL när man äter progynon? Tänkte ifall insättningen är så sent som dag 18-25 i cykeln. Jag brukar ju få mens dag 26, man vill ju inte göra insättningen för sent så att det inte får en chans att fästa. Någon som förstår hur jag menar? Eller kanske är det så att man inte får ÄL och ingen naturlig mens när man äter progynon?

Vi har inte pratat om långtidsodling i det är stadiet, kan man göra det på frysta embryon? Våra embryon frystes ner efter 3 dygns odling, de hade då 8 celler allihopa. Vi har 7 embryon i frysen. Jag blev ju gravid förra gången, då det var färskförsök. Då fick vi insatt två stycken embryon men bara det ena fäste. Därför vill vi gärna sätta in två embryon denna gången också. Känns som att då måste de kanske tina upp 4 av våra 7 för att vi ska ha chans att få 2 insatta, dvs om bara 50% överlever upptining.

Ska på VUL på måndag för att kolla slemhinnan och hoppas på att få datum för insättning efter det.     

Jag kan hoppa in och svara då jag råkade läsa ditt inlägg, även om jag inte brukar vara här i tråden Man får ingen egen ägglossning om man äter progynon (iaf inte om man har en tillräckligt hög dos). Progynonet stänger av den egna cykeln. (Jag har ju gjort i princip alla mina ÄD utan nedreglering och bara med progynon eller östrogenplåster. ) Därför kan man välja när insättningen ska vara mer fritt. så inget konstigt alls med dag 18-25 utan de väljer säkert beroende på när din slemhinna är tillräckligt tjock och fin. Kram och lycka till!
  • villsågärna38

Hej Tilda! Läste ditt inlägg och vill bara tipsa om Estradot östrogenplåster ist för Progynon. Jag har gjort en massa ÄD och mådde som du de första gångerna men fick då plåster som jag byter var tredje dag ist och det blev mkt bättre. Visst är jag hormonpåverkad men mår inte dåligt på samma sätt som innan. Det är visst så att man intr tar upp östrogen lika bra i magen som genom huden. För vissa funkar det bra men andra är mer känsliga och får inte ett jämnt upptag vilket nog var orsaken till att jag mådde så dåligt. Blev i princip deprimerad tidigare och även om man vet varför är det ju skitjobbigt. Lägg till all press på det också. Bara ett litet tips!! Stort lycka till!! Kram

• villsågärna38
    Smurfan2 skrev 2013-12-26 12:17:05 följande:
    Hej! Om ni har fått barn i Sverige genom ÄD skulle jag varmt rekommendera en finsk klinik då Finland som jag förstått det är enda land (möjligen med undantag för Island) som har samma regler vad gäller ÄD som Sverige. Dvs öppen donation, inte så mycket betalt till donatorn utan donatorerna gör det av samma skäl som i Sverige, mm. Och med detta säger jag inte att det är fel att välja en annan väg utan mer att dina barn då får samma förutsättningar i och med att båda bl a kan få tillgång till sitt genetiska ursprung om de skulle vilja, vilket kändes viktigt för oss. Det var nog det som absolut var mest avgörande för oss. Det finns naturligtvis andra skäl till varför Finland känns bra men det varierar nog fr person till person så tänk över alla delar noga när du väljer land så att det känns rätt. Vidare får man ersättning fr Försäkringskassan för behandling i Finland, t om när man har barn via ÄD sen tidigare och det är ju jättebra. Kan vara bra att kolla det innan så att vi inte bara hade tur dock... Har man gjort ÄD i Sverige är det dessutom stor sannolikhet att ni slipper psykologsamtalet innan då ni ju redan är "godkända". Vad jag känner till finns det kliniker i Åbo, Tammerfors och Helsingfors, kolla AVA/Fertinovas hemsida. Vi är nöjda med våra behandlingar. Det känns lite mindre "inbäddat i bomull" än när man gör det via Landstinget eftersom man måste ordna allt själv men i stort sett tycker jag att allt har fungerat bra. I Åbo pratar alla svenska, vet inte hur det är i Helsingfors eller Tammerfors.

En fråga ang FK, är det nya regler då ang ersättning? Man får ju inte hjälp via landstinget längre om man har barn (bara om man bet för FET av redan nedfrusna ägg alt betalar för ny ÄD och bidrar med donator). Vad jag förstår kan man bara få ersättning för ÄD i Finland för beh man är berättigad till via landstinget i Sverige. Vilket man inte är om man redan har barn ihop. Känner inte till någon annan som fått ersättning för syskonförsök. Men det vore ju såklart fantastiskt om det är så! Kram
  • villsågärna38
    Smurfan2 skrev 2013-12-26 19:40:45 följande:
    Ingen aning, jag upptäckte att man kunde få ersättning för ÄD utomlands och trodde att det var kört pga att vi fått hjälp i Sverige men skickade in alla papper ändå. Var helt säker på att det skulle bli avslag men vi fick ersättning ändå.  Kan bara anta att anledningen till att man inte får vidare hjälp fr Landstinget har att göra med att det inte finns tillräckligt många donatorer (i de flesta fall får man ju dela på äggen med ett annat par) men att det inte finns någon lag eller regelverk som säger att man inte har rätt till ersättning för syskonförsök och att det därför är ok att vända sig utomlands, som för alla annan vård som man får vänta på för länge i Sverige. Vi har fått ersättning för allt utom resor och medicin. Det finns en ju en egen tråd om detta där det finns mer info och erfarenheter.

Ja men det är ju super isf. Grattis Vi har en ÄD-dotter och precis misslyckats med syskonförsöket med vårt enda frusna embryo (Huddinge). Finland enda alt för oss om vi skulle görs utomlands då vi såklart vill ha öppen donator för ev syskon med. Inte bestämt oss bara om det blir ÄD el adoption nu då vi gjorde totalt 13 ivf och ÄD innan vi fick dottern. Sliter på kropp, relation och psyke och vi hade eg bestämt oss för adoption om inte helsyskonförsöket funkade. Men det här gör ju att ÄD blir lite mer intressant trots allt. I Stockholm får man varken ivf el ÄD om man har barn sen innan. Har inget med brist på donatorer att göra utan om man är barnlös el inte. De begränsar resurserna helt enkelt och prioriterar så bara privata alt som gäller. Trodde därför det var kört för ersättning. Vet flera som blivit nekade tidigare men uppenbarligen så har de isf ändrat tolknig el regler. Vilket ju är super Tack för infon!! Kram
  • villsågärna38
    Tilda76 skrev 2014-01-03 08:38:26 följande:
    Tack Ypke. Hur klarar ni andra det psykiska och relationen? Jag är väldigt ledsen just nu och då blir min man ledsen och det orkar jag inte riktigt med, så allt blir så tungt att uthärda. (Så klart han får vara ledsen också, men det är som att vi inte orkar stötta varandra för vi är så ledsna var för sig). Har frågar patientföreningen här i Skåne men de känner inte till en enda terapeut som kan det här med barnlöshet (!!). Sjukt.

Hej! Ett tips kan vara att fråga de privata ivf-klinikerna om terapeutrekommendation. Vet iaf att de i Stockholm/Uppsala har terapeuter de rekommenderar. Jag gick själv i terapi ett tag då det var som tyngst för oss. Nåt jag kan rek både för en själv och för relationen. Håller tummarna hårt för dig om ni orkar fler försök! Och även ni andra i tråden. Känner så igen era tankar och känslor. Tog 6 år för oss innan det lyckades. Stor kram
  • villsågärna38
    Tilda76 skrev 2014-01-03 09:13:23 följande:
    Tack villsågärna och Myra! Det finns några terapeuter i Sthlm men vi bor i Skåne och har därför 65 mil till terapin. Vi kommer att pröva det men det blir oerhört dyrt och opraktiskt, och det är inte några längre behandlingsperioder som blir aktuella med såna avstånd.  Jag är förvånad över att så få tar upp det psykiska, det är mest fokus på det medicinska, så jag är glad att vi börjat prata om det!  Det är nya hål att ramla ned i när man inte lyckas med det som man hoppas på. I och med att vi misslyckats med två ÄD (1 ET, 1 FET) nu så fick vi en ny kris. Ibland tänker jag "ja ja, jag kommer aldrig bli gravid. Vad skönt att skita i det, börja dricka kaffe och alkohol igen och leva normalt" och fokusera på adoption. Men sen blir jag superledsen igen. Om resten av livet ska vara en repetition på det som varit, mer av samma (kan ju byta jobb och sånt men...) - hur kul blir det då? Vad är min /vår FRAMTID? Det är nog det som tynger nu.  Kram

Jag skulle ha testat att ta kontakt med psykoterapiförbundet också och se vilka de rekommenderar i Skåne. Det finns säkert flera som är duktiga där nere också. Min terapeut var inte "expert" på just barnlöshet. Var oerhört nöjd iaf. Det handlar ju om sorgebearbetning till stor del. Om att försöka hantera nåt man kämpar så för men inte är säker på att någonsin få och vad det gör med en och med relationen. Den oerhörda stress det skapar att hela tiden försöka bearbeta och orka gå vidare tillsammans. Kram
  • villsågärna38
    Myra skrev 2014-01-03 08:57:10 följande:
    Hej! Jag har läst lite i eran tråd för att lära mig mera om äggdonation. Jag har hängt i någon annan tråd om äggdonation i Finland/ersättning. VI ska till Helsingfors i Mars på vårar första möte inför ÄD. Vi gjorde våran 2:a IVF i höstas som också misslyckades och fick det tunga beskedet efter det att mina ägg har dålig kvalitet att ÄD är det enda alternativet för oss. Hela världen rasade samman och allt vara bara skit. Det ni tar upp just nu med alla tankar och känslor om framtiden och ev livet utan barn är viktigt att prata om . Det är tuffa tankar och känslor det handlar om, en av dom största livskriserna i livet. Jag tyckte det var mycket jobbigare och svårare att handskas med dom tankarna och känslorna än när min mamma gick bort. Döden är definitiv det är är vad har jag fjort fel, kunde jag gjort bättre, varför gick jag inte ner i vikt tidigare och andra klandra sig själv tankar och känslor. Sen att det alltid finns lite hopp hela tiden och sen sorgen att det inte blir något. Det är som ett sår som aldrig läker och det hela tiden petas på så det alltid är infekterat. Det är ett konstant krig som aldrig tar slut.  Det är skönt att ni vågar och orkar ta upp dom här känslorna och tankar ni har, ni är inte ensam och det är mitt i allt skönt att veta att flera tänker och känner samma mitt i kampen man fortsätter kämpa. Nu har jag fått nytt hopp igen med ÄD. Men kraschar jag igen så har jag tänkt att jag måste få hjälp att handskas med det här. Jag vill inte inte bli en bitter och sorgsen människa resten av livet utan kunna leva ändå.  Jag hoppas och önskar att det går vägen för er alla, 

Förstår precis vad du menar. Det är så oerhört tungt att gå igenom. Hoppas det går vägen nu när ni ska testa ÄD ist. Lycka till!! Kram
  • villsågärna38
    Tilda76 skrev 2014-01-03 10:14:18 följande:
    Hej. Vi har redan testat att gå vårdcentralerna psykolog och hon sa att" Dregen och Pernilla tog ledigt en månad och åkt bort och då blev de gravida.". Då reste vi oss upp och gick,. Jag har även testat en annan terapeut i Skåne som tyckte vi skulle satsa på positivt tänkande, och att man hade hört att människor blv gravida då. Jag kan inte gå till såna terapeuter, jag behöver träffa nån med kompetens och kan inte testa mig fram mer, därför kommer jag söka upp nån som faktiskt har kompetens på området. Även om den är i Sthlm. Kram

Men det låter ju helt vansinnigt!! Huga! Då hade jag också ställt mig upp och gått. Var hon verkligen leg. psykoterapeut? Jag hade nog väldigt tur isf som hittade en terapeut som det inte hoppade några grodor ur munnen på. Gick helt privat. Dyrt men bra!! Kram ps. Sen läste jag att Dregen och Pernilla gjorde 6-7 ivfer för att få sitt barn så de verkar inte heller ha haft nån dans på rosor.
  • villsågärna38
    Tilda76 skrev 2014-01-03 11:45:41 följande:
    Det är ju möjligt att P och D haft det jättejobbig men 1) de har ingenting med vår situation att göra 2) jag blir varken imponerad eller inspirerad av kända människor på det sättet och särskilt inte när jag söker professionell hjälp. I så fall kan jag själv läsa om det. Det är okunnigt och ganska förolämpande att tro att vi i vår utsatta situation vill bli jämförda med två helt främmande människor, för att de är kända.

Det är såklart helt olämpligt av en terapeut att börja tala om andra i ett samtal med dig/er. Hoppas inte du tog illa upp av min kommentar! Det enda jag menade var att terapeuten inte hade någon koll där heller. Dubbel inkompetens kan man väl säga. Låter iaf i mina öron helt galet av en utbildad och legitimerad psykoterapeut att kläcka ur sig nåt sånt. Sen är inte alla psykologer och kuratorer psykoterapeuter. Kan vara bra att ha i åtanke när man letar nån att tala med. De kan såklart vara bra ändå men har i så fall inte samma utbildning i just samtalsterapi. Hoppas innerligt att ni får det stöd ni behöver för att orka vidare. Kram
  • villsågärna38
    Proxima skrev 2014-01-10 14:26:53 följande:
    Jaha... VUL gjort och fått svar på prover tagna vid skrapningen. Jag har godartade cellförändringar i livmodern. Ska behandlas med gulkroppshormon i 6 månader. Ledsen och chockad just nu men mest glad att det inte var cancer som de tydligen misstänkte även om jag inte hade fattat det...

Oj va jobbigt Proxima! Och vilken chock! Men skönt att det var godartat!! Stor kram
  • villsågärna38
    Proxima skrev 2014-01-13 13:47:25 följande:
    Tack Lillan och villsågärna! Det börjar sjunka in att det blir en paus i bebisverkstan för oss nu. Känns surt men också skönt att de upptäckte felet i tid så att säga. Jag har bestämt mig för att fokusera på mig ett tag. Ta tag i träningen igen, äta bättre, kanske även söka nytt jobb??? Arbetar som chef och känner inte riktigt att jag orkar det just nu... Funderar på att söka ett mindre kvalificerat administratörs jobb för att kunna prioritera rätt liksom.

Det låter smart tycker jag. Prioritera dig själv och ladda batterierna inför kommande behandlingar. Förstår att det är jättetufft men som du säger - tur att det upptäktes nu innan du blir gravid. Sån tur också att det inte var elakartat. Sköt om dig!! Kram
  • villsågärna38
    mirakel skrev 2014-01-16 15:44:53 följande:
    Hallå. Läääänge sedan jag skrev något här.....det har sina skäl naturligtvis. Sista insättningen (vår 6e) med två ägg ledde till graviditet! I v. 7 kunde de se ett tickande hjärta. Det som hålls mig härifrån är att min sambo.... som jag haft ett så fantastiskt och kärleksfullt förhållande med i 8 år som en blixt från klar himmel bestämde sig från att dra och träffade en annan tjej...eller ja i omvänd ordning...träffade och drog... jag har varit och är helt förkrossad. ... ! Han önskar inte barnet längre. Jag förstår ingenting.... (det var inget jag kunde ana var på väg..inte ens i backspegeln allt var precis som vanlig... pussar kramar sex prat och "jag älskar dig" .....) Situationen är vidrig och inget man önskar sin värsta fiende. .. men from idag har jag bestämt mig för att vara öppen mot världen med detta... måste få det ur mig för att någon gång komma vidare... kramar

Fy vilken mardröm!!! Blev så illa berörd att jag sitter här med tårar i ögonen. Vet inte hur jag själv hade reagerat i samma situation, hade nog varit helt i chock!! Verkligen helt vidrigt som du skriver. Och är det inte din sambos barn? Vadå önskar inte barnet längre? Det är ju liksom för sent att komma med det nu. Superstora kramar till dig och pyret i magen
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011