• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Sissan

japp bor oxå i göteborg
    aha oki ja men d¨å  förstår jag att du har andra poblem

• mirakel

Lyckligtlottad1982 - vi ska bara till Tammerfors:) på besöket. Men bo ska vi göra i Åbo. Så vi hinner med morgonfärjan hemåt igen... Lie1- vet att min slemhinna inte var världsbäst när vi gjorde IVF... Får man alltså käka nåt för att den ska tjocka till sig :) innan ÄD??

• Irma1

Hej alla.. Vi har varit i Åbo på ett första besök o det kändes jätte bra.. Nu väntar vi på en donator o kommer nog göra en behandling i början av sep.. Kommer från Göteborg  Har gjort 3 st insättningar med ÄD på SU men blev bara gravid på den sista som tyvärr slutade i missfall i vecka 8.. Vi hade 3 st ägg kvar i frysen men alla 3 dog vid upptiningen så nu har vi vänt oss till Åbo för o göra en behandling där.. Hoppas det är ok o hoppa in i tråden

• Lie71

Hej och välkommen in i tråden Irma1.
    Kul att du hittade hit Går du hos Mikka du med? Jag går ju också i Åbo(som du säkert läst redan )

Myrslok: När jag påbörjade denna resa mot min första 1 ÄD så var min slemhinna bara 1,3mm.
    Sen har jag ätit Progynon för att bygga upp slemhinnan och det har gått bra. Sen har jag fått Crinostrax innan insättning som är gulkroppshormon. Om slemhinnan strular för mycket så finns det även plåster som man kan ta ihop med Progynon.

Fick blödningen i helgen efter att ha slutat med medicinerna, så nu är det bara vänta tills den 19/7 och börja igen.

Ha det bra alla som kämpar
    Kram

• NinaCamilla

Hej alla igen,
    Det känns så att Åbo har flera donator på gång eller hur?

Jag är orolig att vi kommer inte fram så snabbt efter sommaren eftersom vi tackade nej till första donator. Det var en kvinna som jag har inte pratat med tidigare som kändes otrevlig när vi tackade nej till donatorn. Hon sa att det skulle dröja ännu längre än i slutet av september (i kö sen december 2010). Nu läser jag här att ni är flera som har fått redan tid i september efter första besöket. Hur länge har ni varit i kö? Vet ni vad är status i Åbo? De har ju stängd nu efter midsommaren.

Det känns hemsk att tacka nej till donator och är ledsen över en otrevlig person som sa att det dröjer ännu längre tid. Förstås pratade jag på finska vilket gör att jag kan läsa mellan raderna eller sen är jag bara överkänslig (kan vara så med). Jag hoppas att jag kan få kontakt med någon annan. Det måste kännas rätt med donatorn också.

Kramiz 

• mirakel

Välkommen hit Irma1 !!

Och NinaCamilla - Människan du pratade med hade en dålig dag!!

Tacka nej måste man ha ALL RÄTT I VÄRLDEN att göra!! Det gäller ju ett ohyggligt viktigt beslut!

Om det inte känns 100 rätt så gör det ju inte det.

Klandra inte er själva.... Hoppas på att den kvinnan tagit ledigt resten av året ! ;) om hon tänker hålla på så!

för jag vill inte möta henne....morr!

Aha, så Åbo är stängt nu? över semestern lr? tammerfors verkar ju vara öppet....

• mirakel

För övrigt vill jag bara tillägga att jag tycker det är sååå himla roligt att ni alla hittat hit!!

Så skönt att ha några där ute som går igenom samma sak (merellermindre)

• NinaCamilla
    mirakel skrev 2011-06-27 23:10:02 följande:

Välkommen hit Irma1 !!

Och NinaCamilla - Människan du pratade med hade en dålig dag!!

Tacka nej måste man ha ALL RÄTT I VÄRLDEN att göra!! Det gäller ju ett ohyggligt viktigt beslut!

Om det inte känns 100 rätt så gör det ju inte det.

Klandra inte er själva.... Hoppas på att den kvinnan tagit ledigt resten av året ! ;) om hon tänker hålla på så!

för jag vill inte möta henne....morr!

Aha, så Åbo är stängt nu? över semestern lr? tammerfors verkar ju vara öppet....

Tackar Myrslok69. Förstås har personalen också sämre och bättre dagar på jobbet, men blev lite ställt när jag ringde tillbaka. Jag hoppas på att jag får prata med min vanliga kontaktperson nästa gång. Vi vill inte vänta längre utan vill ha behandling i september.

Åbo är stängd hela juli-månad. Är Tammerfors öppen hela juli också? Vi borde ha åkt dit  - dock känner att Åbo är närmare och vi har bekanta där som bor. Det blir lite roligare att besöka Åbo när man kan göra något annat med.

Har någon information om kliniker i Helsingfors? Vi tittade på dom också - har släkt som bor där med men flygbiljetter är väldig dyra jämfört med båten.
  • Lie71

Hej NinaCamilla.

Vi kontaktade dessa förrut, men så blev det AVA Åbo.
    Vi stod också och valde mellan Åbo och Tammerfors, kände att Åbo var "nära".

Felicitas kunde inte ta emot då de inte hade många donatorer.
    Fertinova var ok att komma dock 6 mån väntetid i jan -11.
    Västelitto fick jag nog inget svar från....

http://www.vaestoliitto.fi/
    http://www.fertinova.fi/
    http://www.felicitas.fi/sites/felicitas/suomi/etusivu/etusivu.aspx

Hoppas det blir bra ändå.
    Kram

• lyckligtlottad1982

Idag har jag haft kontakt med kliniken. 

Tammerfors stänger vecka 27-29 så jag passade på att ställa mina frågor nu innan de går. För när de öppnar igen så har jag börjat med progynovan. Nu känns det som att det närmar sig! Kul! :)

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011