• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • lyckligtlottad1982

Jag fick faktura förra veckan. Står att den skall vara betald 1 aug. Vi har beräknad insättning kring 15e aug. Betalade ni i förskott? Jag trodde att man kunde betala med kort på plats?

• Lie71

Vi betalade också in i förskott, men om du ringer till dem så kanske de godkänner en betalningsplan.

Lycka till nu

• NinaCamilla
    Nieuwy skrev 2011-06-10 18:26:56 följande:
    Hej!

Har precis kontaktat AVA i Åbo idag för att få igång processen för att få äggdonation. Jag fick ett mycket positiv känsla av telefonsamtalet. Hoppas på ett första besök i augusti...
    Superbra med tips på psykolog för det skulle kännas skönt att få det gjort.  Vi har blivit utredda på Sophiahemmet och vi tycks ha allt utom psykologsamtalet. Är det någon som vet om de går fortare då? Lycka till alla!
    Hej,
    Vi fick en lista via AVA på psykologer som kan hjälpa med konsultation. Vi gjorde det efter vårt första besök. Det behövs inte göra innan och ni tappar inte er plats i kön. Vi hade fått också tid under juni för ÄD (i kön sen december 2010) men pga.stress och jobb ville vi inte riskera att något går snett. Vi har sagt att augusti eller september gäller för oss

Vad roligt att så många har hittat hit
  • lyckligtlottad1982
    Lie71 skrev 2011-06-14 10:14:13 följande:
    Vi betalade också in i förskott, men om du ringer till dem så kanske de godkänner en betalningsplan.

Lycka till nu
    Det gör dom kanske, men vi betalar gärna innan försöket. Jag ville helst dra kortet bara och inte på faktura. Men spelar ingen roll egentligen. Galet mycket pengar... :S
  • lyckligtlottad1982
    NinaCamilla skrev 2011-06-14 13:12:25 följande:
    Hej,
    Vi fick en lista via AVA på psykologer som kan hjälpa med konsultation. Vi gjorde det efter vårt första besök. Det behövs inte göra innan och ni tappar inte er plats i kön. Vi hade fått också tid under juni för ÄD (i kön sen december 2010) men pga.stress och jobb ville vi inte riskera att något går snett. Vi har sagt att augusti eller september gäller för oss

Vad roligt att så många har hittat hit
    Vad kul! Då kommer vi att föra ÄD nästan samtidigt. Vi har också stått i kö sedan december och vi har nu hittat en donator för att göra ÄD efter sommaren. :)
  • lyckligtlottad1982

Vi slutade med p-piller mars 2010. I okt 2010 sökte jag hjälp för att få igång mensen efter p-piller, men mätte ett FAH om 60 och fick diagnosen för tidigt klimakterium samt POF (premature ovarian failure) och utredningen var ett faktum. Vi fick remiss till ÄD i Sverige, men vill göra några försök i Finland, medan vi väntar på de långa kötiderna i Sverige. Jag är 29 år. 

Någon mer som vill dela med sig av sin historia? 

• Lie71
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-06-14 22:10:10 följande:
    Det gör dom kanske, men vi betalar gärna innan försöket. Jag ville helst dra kortet bara och inte på faktura. Men spelar ingen roll egentligen. Galet mycket pengar... :S
    Vi har Nordea och gick bara in på deras internet betalning och klickade på utlandsbetalning.
    Fungerade klockrent, sen tog vi expressbetalning för de fakturan kom på torsdag och de skulle ha pengarna på måndagen efter helg. Lite tight

Galet mycket pengar är det, men vad tusan smakar det så kostar det sägs det.....
    Vill ju bara ha positivt svar
  • mirakel

Heej! Vad glad jag blir att det är fler som hittat hit! Tänkte väl att det borde finnas en o annan "där ute"! Nu har vi bara några veckor kvar till första besöket i Tammerfors. Känns spännande o lite läskigt... Hoppas på mycket o bra info. om hur allt ska gå till! Jag har tre barn sedan tidigare, men inga med min nuvarande sambo - o detta med äggdonation var ett alternativ som jag visste noll om för nåt år sedan! Ni som fått o godkänt? er donator: Hur mycket Ska stämma med donatorn?? Blodgrupp? Längd? Vikt? Utseende? (nu lr när man var i donatorns ålder) KRAMAR till er allihop!

• Lie71

Hej Myrslok69.
    Några till är vi säkert som åker till Finland )
    Kul för er med första besöket, i Åbo var informationen super bra. De var noggranna och seriösa.
    kan väl hålla med dig om att innan beskedet så visste man inte så mycket om ÄD. Sen har man läst och läst.

När de ringde från Åbo så sa de bara hennes längd, hårfärg och ögonfärg. Jag frågade om ålder och vikt också men fick till svar att hon ligger inom deras värden som de har.

När vi kom dit när min sambo skulle ge sitt bidrag så var det 3 tjejer där och sen mötte vi 2 st när vi skule gå, Du kan tro att vi tisslade om det var någon av dem som vi hade fått äggen från. Men det vet vi ju aldrig.

Då hoppas vi att det går bra för er i Tammerfors

Ha alla en bra dag

• NinaCamilla

Hej alla,

Min story är följande. Jag är 39 år. Jag fick veta i samband med titthålsoperation att jag inte blir gravid naturlig väg pga.svår endometrios. Äggledarna är sammanväxta med urinblåsa och övriga organ och även om kirurgen försökte släppa loss dessa, fick det inte hela vägen. Läkaren i SÖS skickade remiss till Huddinge men pga.lågt AMH-värde visste de inte vilken kö ska vi tillhöra - IVF eller äggdonation. Vi står nu i äggdonationskö men aldrig hinner dit pga.åldern (fr o m sept-2010). Då bestämde vi att prova en gång IVF även om chansen var liten. Det misslyckades. Efter många funderingar går vi vidare med äggdonation. Det har varit både jobbigt och befrielse pga. bröstcancer genen i familjen.

AVA Åbo hade hittat en donator till oss men jag och min man tyckte att hon var för kort - 158 cm. Det känns jätte hemsk att tacka nej till donation. Har ni andra några funderingar kring detta? Om vi hade valt henne, hade vi fått behandling i början av september men nu det dröjs en månad eller sån. Andra sidan måste det kännas rätt och både jag och min man kände att vi vill ha längre än 158 cm eftersom vi båda är längre. 

Kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011