• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • lyckligtlottad1982

Myrslok: Vad kul att du är nöjd med kliniken!

NinaCamilla: vi har också tackat nej till en donator. Vi har stått i kö sedan 28 december. Vi fick första förslaget på donator i början av maj. :)

Jag går också hos  ej kvinna som heter Mirka i Tammerfors. Är det någon annan som har henne?

Veckorna går galet fort nu. Tänk att vi är på G snart. Känns konstigt att längta till sista veckan på semestern. Måste ju njuta lite av semestern innan.. :) 

• lyckligtlottad1982

Förresten Myrslok: Vad sa de avseende statiken för att lyckas i Tammerfors nu? Pratade de om något sådant?

• Sissan

lyckligtlottad aha tack
    nä jag ska göra ett IVF - försök till i augusti om det då skiter sig så kör vi på ÄD
    irma tack för infon
    lie tack
    myrslok va spännande

• Lie71

Lycka till nu Sissan med ditt IVF försök. Håller tummarna att det lyckas så att du slipper gå vidare just nu

Välkommen midsomer till tråden.

Myrslok: Spännande med första besöket, de har väl ca 6-8 mån väntetid i Tammerfors eller?

Vi bodde på Hamburger börs och det var supertrevligt. Vi funderar på om en natt där när vi ska dit igen i augusti.

Ha det gott i sommarvärmen.

• NinaCamilla

Lycka till Sissan med IVF-försök! Vi gjorde ett också - bara för att vara säkra på att det inte fungerar. Det kostade väldigt mycket pengar men det var  värt det.

Hamburger börs är väldig trevlig Tackar för tipset om maten där - aldrig käkat men har varit ute en sväng där(läääänge sen dock).

Jag minns inte vad Mika sa sist om insättning/upptining av en frys embryo. Kostar det något extra?

Lyckliglottad: Skönt att höra att vi är flera som har tackat nej till en donator.

Har ni hört något om hur en myom påverkar IVF och äggplock? Vår donator som vi tackade nej till hade en myom varför kliniken ville inte ringa til oss innan de var i säkra sida att den hade försvunnit.  Förstås är godartade myom helt okej, men hur det påverkar att ha många ägg vid äggplock vet jag inte. Är det någon som vet? Vi betalar ändå väldig mycket pengar för ÄD och vill helst att donator kan producera många ägg som vi kan frysa in. Jag är inställt att första gången lyckas vi inte utan behöver flera gånger.

• Lie71

NinaCamilla: Vi betalade 375 Euro för nedfrysningen och sedan när vi ska dit för
    insättning så kostar det 1069 Euro.

Trevligt med tips om maten på Hamburger Börs, ska prova det.

Jag har dock ingen anning angående myom, men känslan är att jag inte vill ha en sådan donator själv.

• mirakel

Lie1: 6-7 månader sa de att väntetiden låg på. Plus minus x dagar helt beroende på om de hittar matchande donator. Men lät inte som om det skulle bli problem. Bara vänta o se! Lyckigtlottad1982: uppåt 50% som leder till grav. o ca 40 % som blir till en baby. Om vi förstod rätt! Betydligt bättre odds än vi fick med IVF försöket.... 5-10 % att bli gravid....o stor missfallsrisk!

• Sissan

ang myon så har det inte med äggkvaliten att göra
    däremot att ägget ska fastna
    jag har själv opererat bort myon nu i år just pga så jag kan bli gravid för myonen beronde på vart de sitter försvårar en graviditet..
    tack ninacamilla 

• lyckligtlottad1982

Myrslok: 40% både glädjer och skämmer! :S

Räknar ner: 7 dagar till semester
                        19 dagar till progynovastart

Kul! :)

• mirakel

lyckligtlottad1982, såå nice o ha en tidplan nu! Jag längtar dit!

Var inne o läste på din blogg, mycket läsvärd!! :) o många tankar som snurrar efter det.... med hur man ska hantera berättandet för omgivningen...hur reaktionerna ska bli...vilka som man ska berätta för... kommer det ändå komma fram till dem man kanske inte vill berätta för o i slutänden...spelar det någon roll?

Och detta med frågor om eller när man tänker "skaffa" BARN....där kunde man tro att jag som har barn sen tidigare skulle "slippa" alla frågor ang. barnaskaffande. ...- kan upplysa om att så är det minsann inte - det frågas o frågas ...speciellt om jag inte dricker på nån fest...

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011