• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • lyckligtlottad1982

Hej tjejer, 

Någon som har förslag på ställen i Gbg att mäta slemhinnan som är billigare än charlanderska? Jag har läst någonstans om något ställe som tar emot en inför ÄD där högkostnadsskyddet gälller. Men minns inte var det var. 
    Någon från Göteborg?

Nu har jag vara en vecka kvar till progynovastart om mensen kommer om en vecka som den skall! Spännande! :) 

• Fru xx

Hej! Här har ni en till som troligtvis kommer att göra ÄD i Finland, i Tammerfors.
    Är 36 år och har försökt få barn i över 4 år. Vi har gjort 6 ICSI med egna ägg och spermier. Har aldrig fått ut jättemånga ägg, mellan 3 - 10 stycken, men i slutändan har där bara funnits 1 - 2 kvar att sätta in och aldrig något till frysen. Har aldrig fått se ett plus. De kan inte säga vad det beror på att vi inte blir gravida, om det är äggen eller spermierna. Från böjran fick vi remiss till ICSI pga manlig faktor, mina prover såg bra ut. Men nu har vi gjort 4 donatorinseminationer i Danmark och jag har inte blivit gravid av det heller. Börjar luta åt att det är mina ägg det är fel på. Så nu står vi i kö på AVA i Tammerfors. Var på första besöket i slutet av juni. Fortsätter att försöka med donatorinsemination några gånger till under väntetiden.

• lyckligtlottad1982

Fru xx Välkommen till tråden! Vad kul att du varit i tammerfors på första besök. Jag skall också göra ÄD i tammerfors. Jag bar planerad insättning vecka 32. Vilken läkare går du hos?

• Fru xx

Lyckligtlottad - skönt att det löste sig med vul. Jag bor i Helsingborg och här kan man gå på gyn mottagningen på sjukhuset, kostar som ett vanligt läkarbesök. I Tammerfors hade vi doktorn från Portugal, han var jättebra. Vem har ni? Har ni köat länge? Undrar när det kan bli aktuellt för oss, är i kön sedan juni, lär väl ta ett antal månader. Vi har nyligen gjort en 5:e donatorinsemination, denna gången stimulerad cykel med pergotime. Tror inte det har lyckats denna gången heller, känns precis som de andra gångerna. Om en vecka vet vi...

• mirakel

Hejsan Fru xx o välkommen!
    Vi var också till Tammerfors i slutet av juni. Stått i kö där (=varit anmälda)sedan maj.
    Hoppas på att få ett ägg insatt innan årsskiftet....men får se hur det går!
    Vi gör egna försök sålänge ;)...  men knappast troligt att det "tar sig"...
    Fick ni någon månad de trodde på för äggdonationen?

• lyckligtlottad1982

Fru XX. Vi har stått i kö sedan 28 dec 2010. Vi fick förslag på första donatorn 1 maj. Henne tackade vi dock nej till för vi tyckte att det kändes konstigt att donatorn inte hade samma ögonfärg som mig och min man. Därefter fick vi ett nytt förslag till donator 1 juni och nu är det förhoppningsvis dags för behandlingsstart imorgon om min mens kommer som den skall. :)

Läkaren jag går hos heter Mirka. Hon är helt ok. Inte så bra på svenska dock så det blir lite språkföbristningar. :P

• Tjobabi
    Lie71 skrev 2011-07-12 09:34:18 följande:

Hur gick det Mela på besöket? Var de bra?

Ang avhållsamhet från det ena eller andra så tror jag på att sunt förnuft får råda. Alkohol går helt bort i närheten av en insättnign eller analys av något slag.

Så får vi hoppas på att vi får en liten Gravid i framtiden.

Ni får alla ha en skön sommar.

Hej!
    Tog en stund att svara... :)
    Jo och nja och jo de var nog rätt bra när jag landat lite!
    Skrev en hel del i tråden AVA-Riga om mitt besök. Blev lite platt fall men har nu lugnat ner mig och kommit till sans igen! :)
    Nu harj ag min plan och preliminärt ET är 5 sept...

Kram
  • WannabeFler

Hej medsystrar och bröder!

Det var länge sedan jag var inne nu.
    Har varit på första besök i ÅBo 20 juni hos läkare Kati, som verkade bra.

Nu väntar vi bara... Kati sa att vi förmodligen kan få vänta lite längre än ni andra verkar ha gjort med anledning av mitt utseende (svart hår och bruna ögon, asiatiskt ursprung...). I Åbo finns inga utländska donatorer så de´får söka efter en med så mörkt brunt hår som möjligt. Det är inte helt vanligt i Finland har jag förstått och Kati sa att vi nog får räkna med 8-10 mån väntan...

Då jag är adopterad från Asien så är det här med att inte genetiskt barn till min mor ingen konstighet. Mina föräldrar (en del undrar kanske, så jag får förtydliga: mina FÖRÄLDRAR är mina adoptivföräldrar. Det par som avlade mig, dvs genetiskt och biologiskt ,ser jag inte som mina föräldrar) har alltid varit tydliga och öppna med att jag är adopterad, att de själva inte kunde få barn och att de var så glada över att ha kunnat få adoptera.

Nu står jag i färd med att få till psykologsamtal och tänker, trots att de helst ville att man tog någon från deras lista, att anlita en egenvald psykolog som har kompetensen (har redan en kontak på G). Skulla AVA bråka om det så får jag väl göra om samtalet.

Sen ska jag också ta kontakt med nån gynekolog som kan ta ultraljudet på slemhinnan när det är dags, men det är väl inte bråttom med förräns de funnit en donator eller?
    Jag är boende i Sthlm/Nacka och har två barn sen tidigare på naturlig väg. Nu har jag drabbats av äggstanning (vilket var mycket ledsamt och svårt att acceptera till en början).

Har ni tips på gynekologer i närheten eller i Sthlm som ni har gjort ultraljud hos OCH som har skrivit ut de finska recepten till er. Är det stor skillnad i pris om man använder det finska receptet mot att få ett nytt svenskt?

Tycker ni alla kämpar därute är så modiga och blev glad av att läsa att U... vad den nu hette sannerligen fick svar på tal!

Stor kram!

• mirakel
    vänta, vänta, vänta......... på att få veta när det ska bli av.... o troligtvis är det ju ett tag kvar....

Funderar på om vi skulle göra en uppdatering på vart vi alla ligger i processen - från funderar på.. till fastställt datum lr redan genomförd ÄD. Jag känner iaf att jag måste läsa igenom alla svar för att få reda på/komma ihåg vart just NI var.

Kanske nåt sånt här, Kopiera texten nedan o lägg till ditt alias :) Högst frivilligt naturligtvis! Fyll på med rubriker om du tycker det fattas någon!! 

ÄD I FINLAND 

Funderar ev. på ÄD:

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator: Myrslok69

Fått donator o väntar på ÄD:

Gjort ÄD:

Övrigt:

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011