• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Nieuwy

Hej alla!

Så är vi då äntligen inbokade till vårt första besök på AVA i Åbo 11 augusti ! Psykologtid bokad 5/7 och journalkopior beställda från Sophiahemmet. Det känns skönt att vara på väg även om det har varit en lång väg och en lång väg ligger framför oss.

Är det någon som har några referenser för hur lång tid man får vänta från det första besöket till äggdonationen ? Ett litet tips om info om Åbo: Svenska Dagbladet   hade  26/6 ett tvåsidigt reportage om Åbo som turiststad, så lite tips om att fördriva tiden i väntan på viktigare saker

Om det är någon som söker psykolog så kan jag tipsa om Sophiahemmet, vi fick tid inom två veckor från första kontakten. Det kostar ca 3000:- inklusive intyg, för den som undrar.
     Håller tummarna för oss alla att storken kommer på besök under 2012!

• Lie71

Hej.

Nieuwy: Så roligt att ni ska dit snart
    Vi kontaktade Åbo runt jul och fick göra första ÄD nu 6/6. Vilket blev minus.
    Så vi ska dit igen prel 16/8 om de 2 ägg som finns där överlever upptiningen, läkaren Mikka sa att det bara är 50% chans till överlevande ägg.....Vilka upplyftande siffrorObestämd

Lyckliga Lotta: Då är det snart även för dig Tammerfors har ju kortare stängt än Åbo med 2 veckor.
    Ska blli kul att höra vad du tycker om dem.

Ha det så bra i solen alla.

• NinaCamilla
    Nieuwy skrev 2011-06-29 00:38:39 följande:
    Hej alla!

Så är vi då äntligen inbokade till vårt första besök på AVA i Åbo 11 augusti ! Psykologtid bokad 5/7 och journalkopior beställda från Sophiahemmet. Det känns skönt att vara på väg även om det har varit en lång väg och en lång väg ligger framför oss.

Är det någon som har några referenser för hur lång tid man får vänta från det första besöket till äggdonationen ? Ett litet tips om info om Åbo: Svenska Dagbladet   hade  26/6 ett tvåsidigt reportage om Åbo som turiststad, så lite tips om att fördriva tiden i väntan på viktigare saker

Om det är någon som söker psykolog så kan jag tipsa om Sophiahemmet, vi fick tid inom två veckor från första kontakten. Det kostar ca 3000:- inklusive intyg, för den som undrar.
     Håller tummarna för oss alla att storken kommer på besök under 2012!
    Hej Nieuwy,
    Vi ställde oss till ÄD kö i december 2010 och fick första donator förslag i maj i år. Första besöket var i januari. Så om ni har ställt er i ÄD kö - spelar det inte så stor roll när man har första besöket. Det verkar så att AVA Åbo har många donator just nu.

Oij er psykolog konsultation var väldigt dyrt. Vi betalade 1500 på privat  Mama Mias psykolog.

Välkommen hit.
  • Sissan

ingår de frysat äggen i priset som man betalar?? nån som vet?

• lyckligtlottad1982

Sissan: enligt prislistan kostar det 395€ att frysa embryona, så jag antar att det tillkommer. Har du bestämt dig för att prova ÄD nu?

• Lie71

Sissan, man betalar extra för de nerfrysta äggen på AVA. Har svårt och tro att det är inkluderat i priset någonstans, men jag kan ha fel.

Hur går det för dig Lyckligtlottad? Snart dags för dig?

• Irma1

Sissan: Kollade på deras hemsida nu o där står det så här Nedfrysning av embryon + 3 års förvaring, när 1 - 2 embryon 375 Euro
      Nedfrysning av embryon + 3 års förvaring, när 3 eller mera embryon 550 Euro

Lie1: Tack jag går hos Mikka jag också... Tyckte att han va bra o va trevlig  

• midsomer

Ska också göra ÄD i Åbo, i september. Vi har tackat nej ganska många ggr till olika donatorer för alla har varit så mycket kortare än oss. Det känns inte helt bra att göra det men dom korta verkar helt klart vara över-representerade i Åbo .

Nu har vi ändå tackat ja till en som är kortare än oss för jag orkar inte dra ut på det mer. Nu visade det sig att vår donator ska resa bort hela augusti så insättningen blir inte förrän i september. Vi har fått papprerna och allting men jag känner nästan för att ringa och kolla om det inte finns någon annan donator tidigare.  Dessvärre har dom ju stängt nu.

Har ett barn sen tidigare men får inte till ett syskon och jag är 42.

• NinaCamilla
    midsomer skrev 2011-06-30 09:30:11 följande:
    Ska också göra ÄD i Åbo, i september. Vi har tackat nej ganska många ggr till olika donatorer för alla har varit så mycket kortare än oss. Det känns inte helt bra att göra det men dom korta verkar helt klart vara över-representerade i Åbo .

Nu har vi ändå tackat ja till en som är kortare än oss för jag orkar inte dra ut på det mer. Nu visade det sig att vår donator ska resa bort hela augusti så insättningen blir inte förrän i september. Vi har fått papprerna och allting men jag känner nästan för att ringa och kolla om det inte finns någon annan donator tidigare.  Dessvärre har dom ju stängt nu.

Har ett barn sen tidigare men får inte till ett syskon och jag är 42.
    Vad skönt att någon annan har också tackat nej till donatorer i Åbo. Hur blev ni bemött när ni tackade nej? Hur länge har ni väntat?

Va spännande med allting lyckliglottad! Hur länge har ni varit i kö till Tammerfors och hur det ser ut med donatorer där?
  • mirakel

Har varit på första besöket i Tammerfors idag! Trevlig, positiv, informativ o bra personal! Troligtvis får vi vänta till november nu på att få en donator (gjorde intresseanmälan i maj) ... Men KAN ju gå fortare oxå. Frysa ägg priser ovan fick vi oxå info om idag o det stämmer precis som Sissan skriver! Sen kostar ju en sån "extrainsättning" 1059 ? .... En annan avgift som tillkommer är för första besöket upptäckte vi idag:) jeehoo! 125 ?. Tur man är rik ;) bor nu i Åbo inatt o har varit o käkat på Hamburgers börs. Rekomenderas en sån här otroligt varm kväll då man kan sitta på deras gård i lite skugga under träden.... Och för att det var helt SANSLÖST gott!!! Kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011