• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • mirakel

Vi är oxå betydligt längre.... O skulle kanske oxå reagera som ni. Hårfärg däremot känns helt orelevant för mig... ! Inget av mina tidigare barn har "min" hårfärg som jag dessutom alltid färgar... :) ungefär samma längd o kroppsbyggnad o lite likheter i ansikte skulle jag uppskatta!

• mirakel

Men egentligen kanske det inte spelar någon som helst roll ... När jag tänker efter tänker vi nog inte hemlighålla det hela om det nu blir en baby... Så då är det ju inte speciellt märkligt om barnet inte liknar mig.... Hur tänker ni där?? Med o berätta för omgivningen menar jag. Kram

• lyckligtlottad1982

Vi tackade nej till en donator som hade grågröna ögon. Både jag och min man har blå ögon.

Angående det här med att berätta för omgivningen så har jag bytt linje lite. I början var jag mån om att barnet var den första som skulle få veta och jag var jätterädd att mammor och andra barn på dagis skulle säga dumma saker som barnet inte fattade. Jag tyckte att det var bäst att barnet först fick veta och när barnet var mogen nog att förstå så kunde det själv berätta för andra. Jag var så rädd att berätta för barnets skull.

Jag har varit hos psykologen på reproduktionsmedicinska och vi pratade lite om detta. Hon menade på att det finns fördelar med att personer som är viktiga för barnet vet om hur det gått till. Exempelvis dagisfröken, mor och farföräldrar och andra. Hon menade på att om barnet säger något om detta till någon är det dumt om den vuxna reagerar som om det är något konstigt med det, exempelvis; men vad du pratar dumt, varför säger du så? Bättre om andra vuxna kan svara som att det vore fullt naturligt för då blir det även naturligt för barnet.

Vi berättar för nära och kära. Inte vitt och brett , men vi har berättat för vissa nära vänner. Det känns bra. 

• Lie71

Hej.

Vi gör precis som ni, berättar för de som man umgås mest med av släkt och vänner och vissa arbetskamrater(väldigt få). Bättre att vara öppen med detta än att några ställer sig frågande sen om ett ev barn skulle säga något. NAturligt är nog bäst

Första testet visade minus imorse, ska nu vänta 4 dagar och göra ett nytt test. Tror dock inte på det, känns det som nu. Så jag har kontaktat AVA idag för att få igång processen med att tina upp de 2 st som finns i frysen och kanske få dessa isatta i Augiusti om man har tur att de överlever en upptining.

That´s life känns det som nu.

Kram till alla som kämpar därute.

• mirakel

Lie1, när gör man första testet? Det behövs inte kännas något speciellt alls första tiden.

Det är väldigt olika. Vänta dessa fyra dagar o ge inte upp hoppet!!

Snackar vi månader i "administrationstid" för att göra frysförsök...?

Klart det kanske blir så om man ska vara i rätt "fas" själv??!

SNART är det vår tur o åka över! Men bara för info nu första besöket.

Intressant o få del av hur du o lyckligtlottad1982 tänker kring berättandet om ÄD.

Vi hamnar nog oxå där, onödigt o berätta för folk på gatan .- men klart att en sån här sak

sprider sig i en liten stad, .... om man berättar för några.... gäller bara o vara förberedd på att

vem som helst kan veta senare o ha åsikter .... Kramelikram

• Lie71

Vi har adopterade i vår släkt redan pga andra orsaker, så det är inget konstigt med äggdonation heller som det känns i vår släkt. Så där kan man vara öppen med detta.

Jag gjorde första gravtestet nu 2 veckor efter efter insättning.
    Jag vet inte om man snackar månader i "administrationstid" men tänkte som så att när det finns i frysen så kan man låta bollen komma i rullning.
    Jag vet att man ska hoppas, men det känns inget, så därför har jag svårt och tro på det.

Läkaren från Åbo ska ringa mig i eftermiddag så då får man väl lite svar kan man tro.

Roligt att ni får komma dit snart. Vi kan rekommendera en super god restaurang i Åbo som heter Vikingrestaurang Harald på adress Aurakatu 3. Så bra mat Från AVA kliniken sett så ligger det snett över torget och ner på gatan ca 100 m, vänster sida. Vi var där efter  insättningen och njöt av maten.

Ha det bra alla ni.

• mirakel

Lie1, Tack för restaurangtips! (Ska bo i Åbo men ska till AVA i Tammerfors på besöket) Hoppas du fått prata med läkaren nu o att det trots att du inget känner ÄR något på g! Kram

• Sissan

hej hej,,jag undrar om någon har lite info om åbo,, om de varit där, vilket resväg som e bäst??
    måste man stanna över då de tar spermie och sätter in ägg-all info är helt suverän??

• Lie71

Hej Myrslok.

Tji vart det. Så skönt att man är på gång redan med de små i frysen.

När var det ni skulle till Tammerfors?

Välkommen Sissan.

Vi åkte båten över och i vårat fall blev det så att vi lämnade spermier på fredagen och sen hade insättning på måndag, så JA man bör boka hotell om man inte har någon annanstans att bo över i Finland. Känns lite onödigt med allt resande fram och tillbaka.

Hoppas alla haft en skön midsommar.

Kram

• Sissan

tack lie
    t ar gärna emot mer info ni som har
    om besöket 
    resväg
    hotell
    etc
    tackar
    trevlig midsommar - fortsättaning på alla 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011