• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • mirakel

Hej Sissan o välkommen! :) Vi far oxå med färja över, o tar med bilen då vi ska till Tammerfors ist för Åbo. Kan återkomma med hotelltips - bu lr bä - vi ska ju bo i Åbo.

Lie1 - Sååå tråkigt.... Hoppas det går vägen på nästa försök!! När får ni komma dit igen?? Det går snabbare än du trodde lr??

Nästa vecka bär det av för oss o vårt första samtal :)

Hoppas ni alla haft en fantastiskt midsommar!! <3

• Lie71

Hej igen

Midsommar var bra.

Vi ska dit igen prel 16 aug, beror på slemhinnan hur den ser ut.

Börjar i mitten av juli med Progynonen igen. Sen VUL 2 aug för mätning av den.

De är lite roliga på kliniken när de säger att man ska vänta tills nästa mens efter ditt och datt, och jag svarar "När infaller det??? Jag har ju ingen mens" Då blir det ok, då gör vi så här.

De flesta har väl mens kan man tänka sig, men inte vi som kommit fullt ut i klimakteriet.

Kul med att få komma¨på första besöket. Hoppas det blir bra.

Bokade ni hotellpaket med Silja eller Viking? Det brukar bli lite billigare än att boka själv om man har Club kort har jag märkt. Ska bli kul att höra av er när ni är tillbaka.

Vi hörs

• Sissan

Myrslok tack;)
    ja återkomma gärna tar emot all info;)

Lie vad kostar det när ni ska göra igen..är det frysta nu då?? eller vad har ni på G??
    vet ni om det e vanligt eller ovanligt att det inte tar sig första gången???
    nån som vet om manhar en donator som inga ägg till frysen får,, får man betala hela summan igen då för ett nytt försök???

• lyckligtlottad1982

Lie1, då kommer vi göra insättning nästan samtidgt! :) jag skall börja med progynova kring 20 juli, beräknat äggplock vecka 32 och insättning några dagar senare! Fast vi går på kliniken i Tammerfors! :)

• Sissan

lyckligtlottad
    har du gjort detta förut eller e det första försöket??

• lyckligtlottad1982

Myrslok: spännande med första besök! Hur kommer det sig att nu skall olika ställen? Alltså till Tammerfors nu o Åbo sen om jag förstår dig rätt?

Sissan, välkommen till tråden! :) Är du på väg mot ditt första äggdonationsförsök eller har du gjort behandlingar tidigare?

• Sissan

lyckligt lottad Tack;))
    heheh vi skrev nog samtidgt,, undarde om dig med
    nä jag har inte gjort detta ännu bara ivf ska ev göra ett ivf till innan äggdonation,, hur ser din historia ut då??

• lyckligtlottad1982

Sissan: Vi är på väg mot vårt förstra ÄD-försök. Vi har inte gjort några IVF tidigare för det får vi inte för läkarna varken via landstinget, privat i Sverige eller privat i Finland. Pga mina värden hänvisar de till att IVF verkligen inte är någon idé. 

Jag slutade med p-piller mars 2010. Fick besked om högt FSH om 60 och för tidigt klimakterie i nov 2010 och fick remiss till  utredning på Sahlgrenska. Där visade sig även min äggreserv vara i princip noll, mitt AMHvärde var 0,1. Vi har nu remiss till ÄD på Sahlgrenska, men kötiden är lång och vi prövar i Tammerfors sålänge.

I utredningen fick vi även upptäckt att jag har problem med sköldskörterln, vilket bidrar till ökad missfallsrisk om jag så skulle bli gravid (ev genom ÄD). Detta kan man dock medicinera och jag äter nu lexavin och värdena har gått ner. Det tråkiga är dock att jag måste fortsätta med det vid ev gravidiget och ja, ännu mer tabeltter i tidi graviditet, det känns ju inte bra.

Vår resa har inte varit lång hittills (1 år och 3 mån) , men väldigt intensiv med många jobbiga besked. 

Mer om min historia finns på min anonyma blogg där jag varje dag ventilerar tankar om vår   resa mot vårt efterlängtade barn.  Det är mycket bra terapi! Välkomna att titta in :)

alltinggar.blogspot.com/ 

Någon annan här som bloggar? 

• Sissan

lyckligtlottad
    jag äter med levaxinad jag fått  till mig  att det inte är farligt vär vid graviditet då det ett hormontillägg..
    jag ska titta in i blog senare, alltid intressant
    bor du i göteborg?? 

• lyckligtlottad1982

Sissan, Sköldskörtelnär det minsta av mina problem. Det primära är att jag inte har några ägg eller fungerande äggstockar. Storleken på livmodern oroar mig lite, men jag vet inte om det är något problem eller inte att jag har en liten livmoder.

Jag bor i Göteborg. :) Någon mer? 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011