• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Tjobabi

Ursäkta att jag lägger mig i på denna tråden men jag håller med i frågan lyckligtlottad1982, varför är du UBL intresserad av äggdonation?

Att två personer med hög IQ får ett barn med hög IQ eller att två persner med låg IQ  får ett barn med låg IQ stämmer inte på något sätt. Vad föräldrarna har för IQ är inte relevant, barnet blir som det blir ändå. Det kan du säkert hitta massa info om på nätet. Likadant är det med musikalitet osv.. .där är det mer miljöarv och förutsättningar man får från start i livet som spelar in. Sen visst föds det ett och annat underbarn i de flesta changers.

Sen har du fel när du säger att det inte är ens biologiska barn. Det är inte ens genetiska barn men det är ens biologiska barn. Om det ägget befruktats med samma spermier och legat i donatorns kropp så hade det barn som utvecklats där varit annorlunda mot hur barnet blir när det utvecklas hos den som fått äggdonation. Dvs samma embryo blir helt olika beroende på hos vilken kvinna det får utvecklas till ett barn.

Blir nästan lite arg när jag läser ditt inlägg, känns så nonchanlant. Som om det skulle vara som att gå på ICA och köpa ägg i kartong, hrmm... låt oss se, ska jag ha frigående eller bruna eller industriägg? :( Vi som är i behov av ÄD har trots allt gått igenom väldigt mycket både psykiskt och fysiskt innan vi kommit till beslutet att göra ÄD. För många av oss är det sista hoppet att kankse alls få barn. Det är alltså inte alls som en liten shoppingtur som på något sätt är enklare än en adoption!

Du får ursäkta om jag misstolkar ditt inlägg men jag blev rätt frågande och irriterad när jag läste det... 

• mirakel

UBL har väl antagligen inte alls på denna tråd att göra!
    eller har vi helt misstolkat dig??

• Tima68

hej, 
    Jag är 42 och jag vill att någon ska hjälpa mig att göra IVF i ett annat land, kan ni tipsa mig en klinik som ni har provat tack.

• villsågärna38
    UBL skrev 2011-07-05 02:50:59 följande:

Hej alla.

Jag funderar lite allmänt runt det här m äggdonation. Hur ni som har kommit fram till det valet tänker. Med ÄD kommer man ju inte alls att var det minsta biologisk släkt med sitt barn, även fast man har fött det. Varför väljer man då ÄD i st f adoption t ex?

Är det för att det trots allt är enklare, man slipper hela godkännandeproceduren via soc.. slipper flyga långt bort till främmande land och stanna där x veckor.. slipper köa i åratal och inte veta vad man blir erbjuden till slut... eller vad? Inte är det väl bara för att få vara med om själva förlossningen i sig?

Sen undrar jag oxå hur ni agerar sen ni beslutat er för ÄD, fortsätter ni ändå att ha regelbundna samlag med er partner ifall det skulle bli ett barn på naturlig väg, eller lägger ni ner hela den biten? Och hur länge provar man "som vanligt" innan man beslutar sig för ÄD?

UB, 50 - som helst vill ha ett eget biologiskt barn :)

Hej !

Hoppar in lite i tråden även om jag inte gör ÄD i Finland. UBL - om du är singel som din presentation säger så är det nog snarare embryoadoption som du är ute efter. Äggdonation kräver att du har en partner som står för sperimerna. Det är väl inte så svårt att förstå varför många tycker att det är ett första steg att ta innan ev adoption. För många så är det det alternativet som finns efter många års kämpande med egna ägg eller beroende på att man rätt ung hamnat i ett för tidigt klimakterie. Som någon här skrev så räknas man vid ÄD som biologisk men ej genetisk mor till barnet medan fadern ju bidrar även med sitt genetiska arv (googla gärna på epigenetics). Om du har frågor om spermiedonation eller embryoadoption kanske du istället ska starta en egen tråd kring detta för att få de svar du är ute efter.  Lycka till!

Till er andra i tråden - stora kramar och lycka till med era behandlingar!!!

Från en gammal ÄD-veteran
  • mirakel
    frassen skrev 2011-07-05 01:14:57 följande:
    mirakel skrev 2011-06-05 18:16:37 följande:
    Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

Hej på er! Kom av en slump in på detta forum och vet ej om jag kan bidra med något men känner bara att det kan vara bra att skriva av sig ibland och eventuellt hjälpa någon. Är själv en man på snart 40 år som är väldigt glad över vår son som är lite över 2 år. Har fortfarande ibland svårt att fatta detta och efter vår långa kamp fick vi en son genom äggdonation. Bor i Finland med frun och sonen. Trevlig sommar på er!

Väkommen frassen!  Jag tror absolut att du kan bidra med mycket här!! :) så kika gärna in ibland o se om du kan svara på nån klurig fråga eller bara sprida glädjen som finns hos er :) 
    Tima68 skrev 2011-07-05 19:43:39 följande:
    hej, 
    Jag är 42 och jag vill att någon ska hjälpa mig att göra IVF i ett annat land, kan ni tipsa mig en klinik som ni har provat tack.

Hej, Tima68 :), på denna tråd skriver vi ju mest om äggdonation....
    Om du söker på en IVF-tråd så får du kontakt med dem du egentligen vill fråga - men det KAN ju vara så att någon på denna tråd har gjort IVF utomlands o kan svara dig?!
  • Tjobabi
    villsågärna38 skrev 2011-07-05 19:56:42 följande:
    Hej !

Hoppar in lite i tråden även om jag inte gör ÄD i Finland. UBL - om du är singel som din presentation säger så är det nog snarare embryoadoption som du är ute efter. Äggdonation kräver att du har en partner som står för sperimerna. Det är väl inte så svårt att förstå varför många tycker att det är ett första steg att ta innan ev adoption. För många så är det det alternativet som finns efter många års kämpande med egna ägg eller beroende på att man rätt ung hamnat i ett för tidigt klimakterie. Som någon här skrev så räknas man vid ÄD som biologisk men ej genetisk mor till barnet medan fadern ju bidrar även med sitt genetiska arv (googla gärna på epigenetics). Om du har frågor om spermiedonation eller embryoadoption kanske du istället ska starta en egen tråd kring detta för att få de svar du är ute efter.  Lycka till!

Till er andra i tråden - stora kramar och lycka till med era behandlingar!!!

Från en gammal ÄD-veteran
    Hej!

Nu lägger jag mig i igen men jag vill bara rätta dig lite i detta... Skäms Jag är singel men kommer göra ÄD och inte embryadoption. Jag kommer däremot få göra dubbeldonation. Men precis som för icke singlar så är det en specifik kvinna som lämnar alla sin ägg som sedan befruktas med partners eller donators sperma. Sen odlas de till embryon som sedan återförs till mottagande kvinna.
    Embryoadoption är att adoptera en annan kvinnas eller pars "överblivna" embryon som framkommit vid ÄD eller vid IVF.

Men som sagt, nu ska jag hålla mig utanför denna tråd för jag kommer inte åka till Finlad eftersom jag är singel och inte får lov att göra ÄD där....

Önskar er alla lycka till!!
  • Lie71

Hej tjejer och killar, nya som gamla

Får Välkomna Amy69, frassen, Villsågärna38, Mela till tråden.  

Tima68, jag hoppas det blir bra i slutändan för sig.

Håller med er andra om UBL som inte verkar ha alla koppar hemma .Inte ens värt att besvara.

Kul med en kille i tråden som också gjort ÄD. Vart i Finland gjorde ni ÄD? Kul att höra att det lyckades.
    Du får gärna spontant berätta.

Amy69, Man får inte veta åldern eller vikt, men det får man ta. Det är ju ändå inom deras "ramar". 
    Myrslok69 har helt rätt i att ett donerat ägg som reaulterar i barn kanske liknar en mer än ett genetiskt barn.
    VIll man ha barn så spelar det nog ingen roll mer än att man försöker efterlikna med längd/ögon- hår färg i och med ÄD då man får bära barnet.   

Tack Villsågärna38 för ditt inlägg, vad ska man säga..... Hur går det för dig?  Har läst i andra trådar om detta med misstanke om att ägg delas mellan flera mottagarpar på EGV. Vad vet du?
    Mela , hoppade in och läste på AVA Riga och DU lycka till Håller tummarna stenhårt för dig.

Snart dax för start med Progynon igen. Man håller bara tummarna hårdare och hårdare......
    Nästa gång kanske, ytterligare nästa gång...... Man kan ju bli knäpp på att vilja.

Ha det bra alla ni som kämpar där ute
    Kram till er alla.      

• villsågärna38
    Tjobabi skrev 2011-07-05 22:25:16 följande:
    Hej!

Nu lägger jag mig i igen men jag vill bara rätta dig lite i detta... Skäms Jag är singel men kommer göra ÄD och inte embryadoption. Jag kommer däremot få göra dubbeldonation. Men precis som för icke singlar så är det en specifik kvinna som lämnar alla sin ägg som sedan befruktas med partners eller donators sperma. Sen odlas de till embryon som sedan återförs till mottagande kvinna.
    Embryoadoption är att adoptera en annan kvinnas eller pars "överblivna" embryon som framkommit vid ÄD eller vid IVF.

Men som sagt, nu ska jag hålla mig utanför denna tråd för jag kommer inte åka till Finlad eftersom jag är singel och inte får lov att göra ÄD där....

Önskar er alla lycka till!!
    Sorry! Inte meningen att trampa på tårna. De jag känner som varit singlar har gjort embryoadoption och visste att man inte fick göra ÄD i Finland som singel, därav mitt svar. Önskar dig lycka till! Kram
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011