• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Lully Hill
    mirakel skrev 2011-08-21 10:51:49 följande:
    Hejsan allihop!!
    Jag som startade denna tråd har varit lite frånvarande..... känns som om det är evigheter kvar tills vi får ett datum....
    Men tråden lever ju ändå!! Tack vare er!! Jag är jätteglad för det! :)

I nästa vecka ska vi iaf på psykologsamtalet = ett steg framåt!   

Välkomna alla nya!!

Och välkommen du oxå som kanske bara funderar på om äggdonation är något för dig! 

Lie1 - Ledsamt!! Styrkekramar!

lyckligtlottad1982 - hoppas det går vägen för dig nu!

Bollan - tror att de flesta här har valt/tänker välja AVA kliniken i Åbo eller Tammerfors (eller?) Funderar du på o prova i Finland?     

NinaCamilla -  skönt att ni inte fick vänta hur länge som helst på ny donator! Man måste kunna säga nej utan att riskera o hamna sist i kösystemet....

LullyHill -   har ni gjort några ÄD försök någon annan stans emellan 2007-8 o nu? vilket flyg reser du med till Tammerfors? ok priser?

Kramar till er alla därute!    
    Hej Myrslok 69,
    Vi har inte gjort något mer ÄD försök. Efter alla IVFer med egna ägg hade vi så mycket förhoppningar på ÄD och när inte det heller lyckades gav vi upp. Nu har vi samlat nya kunskaper och har samlat nya krafter för ett nytt försök. Då skall jag ha immunterapibehandling samtidigt. Prednisolontabletter (kortision) har visat sig hjälpa i vissa fall. Ibland kan man få hjälp via kliniken med detta så det är värt att ta upp det till diskussion. (Läs särskild tråd om reproduktiv immunologi). Vissa tjejer får hjälp på annat håll med detta samtidigt som man får IVF el ÄD om kliniken inte hjälper till.

Jag har oftast åkt med Blue1 som har lägst priser och flyger direkt från Stockholm till Tammerfors.  Någon gång har jag fått byta i Helsingfors men det tar ju så mycket längre tid. Kliniken är snäll och hjälper till med en tid så det kan passa med flyget bara så de vet om problemet så prata med dem. 

Transfern mellan kliniken o flyget är mycket kort. ca 20 min har jag för mig. Tammerfors är trots allt en ganska liten stad och det är inte mycket trafik, kliniken ligger mitt i stan på Centraltorget. 
    /LH
  • NinaCamilla

Hej alla,

Tips till er som ska påbörja ÄD behandling. Boka ultraljud i god tid om ni inte har bra kontakter med er läkare! Jag fick ringa 4 samtal innan jag lyckades få en läkaren som tar emot mig. I Stockholm är det jätte svårt. Skicka email till mig om ni vill ha tips om en privat klinik inne i stan i Sthlm som hjälper. Kostar dock 1000 spänn.

Jag har pratat om ÄD behandlingsschema med kliniken och allting är lite nervöst. Är vi verklingen där redan?
    Det är nervöst allting till nybörjare som jag. Jag vågar inte hoppas för mycket på första gången men vi får se. Jag vill så gärna följa med mina kompisar som en efter en har blivit gravida på kort tid...

Kramiz till alla som kämpar

• Mårran69

Hej alla!

Här händer inte mycket på ÄD- fronten. Vi har bestämt att göra ett eget äggplock ännu innan vi slutligen använder oss av donator. Eftersom vi redan har spermadonator, så finns ju tanken på hur identitetsutvecklingen hos ett barn skulle påverkas av att inte ha någon genetisk koppling till någon av oss. Så ett sista desperat försök i slutet av september antagligen. Så en mindre framför i kön!

Hur går det för dig lyckligtlottad? Du ruvar visst just nu? Håller tummarna!

NinaCamilla: Går ni i Tammerfors eller Åbo? Otroligt spännande att veta att ni har en donator och att allt rullar igång!

• BollanB
    mirakel skrev 2011-08-21 10:51:49 följande:
    Bollan - tror att de flesta här har valt/tänker välja AVA kliniken i Åbo eller Tammerfors (eller?) Funderar du på o prova i Finland?     
    Japp, funderar på Finland. Under processen har jag kommit fram till att om det är möjligt vill jag ha en donator där ett ev barn själv kan välja om det vill veta identiteten på den kvinnan som donerade äggcellen och den genetiska koden.
    Skulle gärna vända mig til AVA, men Åbo o Tammerfors ligger lite avigt till. Vill helst hitta en klinik i Helsingfors, dit kan jag ta direktflyg.
    Jag har hittat tre kliniker Väestöliiton och Felicitas, som tyvärr bara tar emot finska patienter.
    Fertinova däremot kan hjälpa till. Åldersgränsen är 45 år. De ha 1-2 månaders väntetid till första samtalet, därefter ca 6 månaders väntetid på en donator.
    Jag kanske ändå gör ett försök i Riga medan vi väntar, jag känner att tiden rinner iväg....vill ju så gärna att vi två skall bli tre!
  • NinaCamilla
    Mårran69 skrev 2011-08-24 18:37:14 följande:
    Hej alla!

Här händer inte mycket på ÄD- fronten. Vi har bestämt att göra ett eget äggplock ännu innan vi slutligen använder oss av donator. Eftersom vi redan har spermadonator, så finns ju tanken på hur identitetsutvecklingen hos ett barn skulle påverkas av att inte ha någon genetisk koppling till någon av oss. Så ett sista desperat försök i slutet av september antagligen. Så en mindre framför i kön!

Hur går det för dig lyckligtlottad? Du ruvar visst just nu? Håller tummarna!

NinaCamilla: Går ni i Tammerfors eller Åbo? Otroligt spännande att veta att ni har en donator och att allt rullar igång!
    Hej Amy69,
    Vi går på Åbo. Det är så smidigt med båten över tid även om jag har släkt i Helsingfors. Den 8 september ska jag ta min procren -spruta. Jag förväntar inte det alls - blir så tokig i huvudet av dessa hormoner huh.
  • WannabeFler

Hej NinaCamilla! Tack för bra tips! Vad är GOD tid? Hur långt i förväg var du? Vi har inte ens fått donator än så då är det kanske lite tidigt. Vill GÄRNA få mailtips om lämpliga gynmottagningar som kan göra UL. Sen en liten undran: Är det någon av er som är mörk/brunett eller ickeskandinaviskt utseened (som jag) och som har fått donator? Hur länge fick ni i så fall vänta? Till oss sa de i Åbo att vi sannolikt kommer få vänta lite längre än de andra pga mitt utseende. Lilla otåliga längtande jag undrar stilla: hur längr då. Tyckte mig ana att det kunde bli bortåt tio månader... Vi har nu köat i tre månader, känns oändligt långt bort. Hur går det för er andra? Kram

• NinaCamilla

WannabeFler,
    Jag trodde att min egen gynekolog hade tid för ultra men han hade första ledig tid i december. Vi hade diskuterad om saken innan men när det väl var dags, hade han inga tider! Jag har fått datum för 1.ultraljud den 20 september och ultra måste göras samma dag pga.medicinering. Jag fick ringa i panik till 2 andra kliniker och sist hittade jag en som hade tid efter en lång tjat. Det är bäst att du kollar redan nu vilka kliniker är villiga att hjälpa dig. Det är svårt att hitta en läkare via landstinget som hjälper.
    Hoppas att ni hittar någon donator snart! Vi har väntat 9 månader men är dock skandinavisk t o m finsk

• Lully Hill
    Villblifler skrev 2011-08-26 09:31:54 följande:
    Hej NinaCamilla! Tack för bra tips! Vad är GOD tid? Hur långt i förväg var du? Vi har inte ens fått donator än så då är det kanske lite tidigt. Vill GÄRNA få mailtips om lämpliga gynmottagningar som kan göra UL. Sen en liten undran: Är det någon av er som är mörk/brunett eller ickeskandinaviskt utseened (som jag) och som har fått donator? Hur länge fick ni i så fall vänta? Till oss sa de i Åbo att vi sannolikt kommer få vänta lite längre än de andra pga mitt utseende. Lilla otåliga längtande jag undrar stilla: hur längr då. Tyckte mig ana att det kunde bli bortåt tio månader... Vi har nu köat i tre månader, känns oändligt långt bort. Hur går det för er andra? Kram
    Hej,
    Hoppar in här. Kolla med kliniken om de har samarbete med någon läkare i Sverige i närheten där du bor. AVA Finland har det i vart fall. Jag fick tips om en i Stockholm som ställde upp eftersom jag då var AVA patient.
    Hälsningar Lully 
  • lyckligtlottad1982

Vårat försök lyckades tyvärr inte.  Jag uppdaterar listan.

ÄD I FINLAND
    Funderar på ÄD: 
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inställt  

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator: 
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors) 
    Fru xx
    Amy69 (köat sedan mars) 
    WannabeFler (köat sedan maj -11)

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11) , prel. vecka 41

På gång: 

Ruvare:

Gravid: 

Övrigt:

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011