• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Tjobabi
    Lully Hill skrev 2011-09-26 13:24:27 följande:
    Hej Mela!

Tack för ditt svar! Jag är A Rh -.  För 10 år sen blev jag gravid en gång hur lätt som helst när jag slutatde med p-pillerna. Fick missfall i v 12 och fick ingen AntiD. Efter det har jag aldrig plussat! Jag funderar därför mycket kring det här med immunförsvaret.  

Det är intressant att din klinik säger att blodgruppen kan ha betydelse!  AVA Tammerfors tar inte ens blodgruppen på sina donatorer eftersom det inte har någon betydelse, säger de.

Vilken klinik går du till? Jag funderar på att byta för jag har verkligen fått en låsning kring det här.  Man vill ju känna sig trygg och inte ha några tvivel när man skall göra det här.
    Kram Lully 
    Jag går på AVA i Riga. Som sagt, de sade att blodgruppen inte spelade någon roll men att Rh-värdet kunde göra det, iaf om man är Rh -. Men det verkar vara väldigt olika teorier om det här på klinikerna runt om så jag vet inte vad man ska tro på riktigt. Gravid har jag ju blivit så det har ju funkat hittills iaf. :)
    Hur som helst, känner du tvivel så byt klinik om du ändå inte kommit så långt. Det ska kännas bra när man gör detta. Jag hade visserligen vissa tvivel på min klinik med vid mitt första besök men det var nog mest för att mina förväntningar var uppe i skyn! Hade hört så mkt gott om dem att jag blev jätte besviken när jag väl kom dit! Fast nu är jag nöjd. Allt har ju funkat!
  • Lully Hill
    Tjobabi skrev 2011-09-26 14:23:39 följande:
    Jag går på AVA i Riga. Som sagt, de sade att blodgruppen inte spelade någon roll men att Rh-värdet kunde göra det, iaf om man är Rh -. Men det verkar vara väldigt olika teorier om det här på klinikerna runt om så jag vet inte vad man ska tro på riktigt. Gravid har jag ju blivit så det har ju funkat hittills iaf. :)
    Hur som helst, känner du tvivel så byt klinik om du ändå inte kommit så långt. Det ska kännas bra när man gör detta. Jag hade visserligen vissa tvivel på min klinik med vid mitt första besök men det var nog mest för att mina förväntningar var uppe i skyn! Hade hört så mkt gott om dem att jag blev jätte besviken när jag väl kom dit! Fast nu är jag nöjd. Allt har ju funkat!
    Mela,
    Så roligt att det funkat för dig!! Grattis!! Det ger oss andra hopp!
    Ja det är ju skillnad på Rh-faktor och blodgrupp. Jag skall ställa om frågan till kliniken. Får se som jag får ett annat svar. Tror inte det.

Jag är jättenöjd med AVA Tammerfors annars. (Har gjort en ÄD tidigare som inte funkade.) Vill inte byta helst, dessutom får man väl ställa sig sist i kön igen. Jag får se hur jag gör. Kanske bäst att sluta oroa sig och bara acceptera svaret.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill

Idag hörde AVA av sig!!!!
     De har en donator till mig som dessutom har Rh faktor minus!!
    Nu drar vi igång!!

• myran
    NinaCamilla skrev 2011-09-26 13:52:29 följande:

Hej myran,
    Jag hoppas på att det blir vecka 45. Vår nya donator hade tagit sina blodprover i fredags och vi vet inte än om allting är OK. Jag vågar inte hoppas på innan de ringer. Det har varit så mycket moment med det här och jag måste börja mina mediciner en gång till och boka gyn igen. Så fustrerande när man inte vet vad händer. Enda som jag tänker på att vad hände vår andra donator om hon blev sjuk? Om hon blev sjuk eller hoppade av - jaa - positivt är att de hittade en ersättare direkt.

Kram

Åh, jag håller tummarna för att det ska gå bra! Jag ser inte heller fram emot att börja med medicinerna om igen, men det är ju en nödvändighet... Oavsett vad som hände med den andra donatorn så tycker jag att du ska se det som att även om du får börja om så blir det för att få den tryggaste, säkraste starten på det som ni längtar allra mest efter!
    Jag vet ju inte heller om allt klaffar för mig till v 45, men hoppas att vi blir "ruvkompisar" då

Grattis till Lully Hill!!!

kram
  • Mårran69

Hej alla!

Jag gjorde ett sista IVF med egna ägg nu i fredags. Eftersom det är vårt trettonde försök är ju nog hoppet långt borta, så jag passade på att diskutera ÄD när jag var där (köat sedan mars i Tammerfors).

Jag frågade specifikt om det här med blodgrupp och Rh- faktor eftersom jag också förstått att det kan ställa till bekymmer om man har olika Rh- faktorer. Men hon ville nog inte diskutera det så mycket utan sa bara att det inte spelar roll och att man är under sån kontroll i mödravård sedan att det inte är någon fara. Men lite fundersam blir man allt..... Klart det skulle kännas tryggare om man redan i detta skede gjorde allt för att underlätta. Är ju inte precis några billiga behandlingar heller.

Har ju också hört att andra kliniker kollar upp lite med kroppsbyggnad och sånt. Ja, till och med foton. I Tammerfors tittar man ju enbart till längd, ögon- och hårfärg. Och eftersom vi kommer att göra heldonation (både sperma och äggdonation) så skulle man ju vilja att de tar våra egenskaper lite mer i beaktande.

Ja, svårt att veta. Och svårt att stå på sig.

• Fru xx

Jag har inte varit så aktiv i tråden, har känts så avlägset eftersom vi inte hört ett ljud från kliniken (Tammerfors) sen vi var där på första besöket. När jag först hade telefonkontakt med dem sa de att de hade gott om donatorer och i stort sett ingen kö, men det verkar ju inte stämma riktigt. Har nu mailat till AVA i Riga och de säger att vi kan köra igång direkt där. Nu vet jag/vi inte hur vi ska göra, jag är finländska så det kändes bra med tanken om att få en finsk donator. Någon som hört något nytt om kötiden i Tammerfors? Grattis till att du fått donator Lully Hill! Håller tummarna för att det ska gå bra för alla här inne!

• Lully Hill

AVA hörde av sig i dag och meddelade att donatorn idag varit på läkarbesök och att hon inte kan gå vidare för behandling! :(
    Vad håller de på med!??
    Borde inte sånt vara klart innan man blir kontaktad??
    Tillbaka till väntelistan alltså:(

• Fru xx

Vad tråkigt Lully Hill! Håller med om att allt det borde väl vara kollat innan man kontaktar mottagaren. Hur länge har du köat? Fick du något besked om när det kan vara aktuellt att du får en annan donator?

• Lully Hill
    Fru xx skrev 2011-09-29 10:15:17 följande:
    Vad tråkigt Lully Hill! Håller med om att allt det borde väl vara kollat innan man kontaktar mottagaren. Hur länge har du köat? Fick du något besked om när det kan vara aktuellt att du får en annan donator?
    Jag har tidigare gjort en ÄD hos dem och i april meddelade jag att jag ville göra ännu en till!
    Jag har inte fått något besked om hur lång tid det skall ta nu. 

Jag berättade för dem att jag hade fått missfall en gång för 10 år sedan i v 12. Jag har Rh-faktor neg. och fick då ingen AntiD spruta. Av den anledningen önskade jag en donator med Rh faktor neg. De gick med på att ge mig en sådan donator. Det kan ju ta lång tid innan hon dyker upp.   
  • Fru xx

Okej, jobbigt med lång väntan. Vi har köat sen juni, vad tror du om väntetiden för oss? Jag ser vanligt nordisk ut, är finländska, har inga särskilda krav på donatorn. Borde väl inte vara så svårt att finna en passande donator ifall man har gott om donatorer?

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011