• Fru xx

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej! Här har ni en till som troligtvis kommer att göra ÄD i Finland, i Tammerfors.
    Är 36 år och har försökt få barn i över 4 år. Vi har gjort 6 ICSI med egna ägg och spermier. Har aldrig fått ut jättemånga ägg, mellan 3 - 10 stycken, men i slutändan har där bara funnits 1 - 2 kvar att sätta in och aldrig något till frysen. Har aldrig fått se ett plus. De kan inte säga vad det beror på att vi inte blir gravida, om det är äggen eller spermierna. Från böjran fick vi remiss till ICSI pga manlig faktor, mina prover såg bra ut. Men nu har vi gjort 4 donatorinseminationer i Danmark och jag har inte blivit gravid av det heller. Börjar luta åt att det är mina ägg det är fel på. Så nu står vi i kö på AVA i Tammerfors. Var på första besöket i slutet av juni. Fortsätter att försöka med donatorinsemination några gånger till under väntetiden.

• Fru xx

Lyckligtlottad - skönt att det löste sig med vul. Jag bor i Helsingborg och här kan man gå på gyn mottagningen på sjukhuset, kostar som ett vanligt läkarbesök. I Tammerfors hade vi doktorn från Portugal, han var jättebra. Vem har ni? Har ni köat länge? Undrar när det kan bli aktuellt för oss, är i kön sedan juni, lär väl ta ett antal månader. Vi har nyligen gjort en 5:e donatorinsemination, denna gången stimulerad cykel med pergotime. Tror inte det har lyckats denna gången heller, känns precis som de andra gångerna. Om en vecka vet vi...

• Fru xx

Lyckligtlottad - vad kul att ni ska få sätta igång med behandlingen, spännande! Vår läkare kan inte svenska alls så vi får ta det på engelska, det funkar bra. Jag kan ju finska vilket han också kan, men min man kan inte finska så det känns inte rätt att prata finska då när han inte förstår vad som sägs.

Myrslok - nej de sa ingenting till oss om vilken månad det skulle bli, men vi frågade inte heller vilket kanske var dumt. När jag var i kontakt med dem första gången på telefon i början av juni så frågade jag om kötid och då sa sköterskan att de hade gott om donatorer just nu så det skulle inte vara någon längre väntan. Men sedan sa läkaren vid mötet att det kunde ca 6 månader. Jag antar att det också beror på ifall man har ett utseende som det är lättare eller svårare att finna en donator till. Jag är ju etnisk finska med rätt vanligt utseende så kanske det är lättare att få tag på en donator då. 

Vi har ju gjort en femte donatorinsemination men den har med största sannolikhet inte lyckats, tyvärr. Har beräknad mens imorgon men testade redan imorse och fick minus. Borde ju ha visat plus en dag före beräknad mens ifall jag hade varit gravid. Tror inte på donatorinsemination längre. Vi får satsa på ÄD, känns som att man har mycket större chans att lyckas genom ÄD.

Jag lägger till mig på listan.

ÄD I FINLAND 

Funderar ev. på ÄD:

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69
    Fru xx

Fått donator o väntar på ÄD:

Gjort ÄD:

Övrigt: 

• Fru xx

Jag har inte varit så aktiv i tråden, har känts så avlägset eftersom vi inte hört ett ljud från kliniken (Tammerfors) sen vi var där på första besöket. När jag först hade telefonkontakt med dem sa de att de hade gott om donatorer och i stort sett ingen kö, men det verkar ju inte stämma riktigt. Har nu mailat till AVA i Riga och de säger att vi kan köra igång direkt där. Nu vet jag/vi inte hur vi ska göra, jag är finländska så det kändes bra med tanken om att få en finsk donator. Någon som hört något nytt om kötiden i Tammerfors? Grattis till att du fått donator Lully Hill! Håller tummarna för att det ska gå bra för alla här inne!

• Fru xx

Vad tråkigt Lully Hill! Håller med om att allt det borde väl vara kollat innan man kontaktar mottagaren. Hur länge har du köat? Fick du något besked om när det kan vara aktuellt att du får en annan donator?

• Fru xx

Okej, jobbigt med lång väntan. Vi har köat sen juni, vad tror du om väntetiden för oss? Jag ser vanligt nordisk ut, är finländska, har inga särskilda krav på donatorn. Borde väl inte vara så svårt att finna en passande donator ifall man har gott om donatorer?

• Fru xx

Nej ge upp kan man ju inte göra, det är bara att kämpa på! Tråkigt att du hamnade sist i kön igen Lie, hoppas du inte behöver vänta så länge ändå. Kan man påverka väntetiden genom att vara aktiv och höra av sig till kliniken då och då? Hur tänker du om Riga, skulle du kunna tänka dig att åka dit istället? Det är jobbigt med all väntan, och jobbigt att Tammerfors har en kö på 6 månader, för det sa inte sköterskan när jag frågade. Hon sa att de hade gott om donatorer och i stort sett ingen kö, men de kanske tycker att 6 månader är lika med i stort sett ingen kö...

• Fru xx

På AVA i Riga får man också alla äggen från donatorn men de verkar ju ha många fler donatorer. Beror kanske på att det är ett "fattigare" land så fler kvinnor vill donera, för de får ju en ekonomisk ersättning för det, vilket de självklart ska ha för det är ändå jobbigt med hormonbehandling och äggplock. Jag börjar bli riktigt otålig nu, vill vara gravid och få barn, helst igår typ

• Fru xx

Hej tjejer! Var hos psykologen härom veckan så nu har vi fått vårt utlåtande. Maken var och tog sina blodprover för flera veckor sedan och resultaten har skickats direkt till AVA. Ska nu sända psykologutlåtandet och avtalet till AVA, sen kan vi ju inte göra mer än att vänta. Har köat sedan juni. Hoppas det inte tar alltför lång tid att få en donator! Ni som gjort ÄD, hur lång tid tog det från det att ni fick besked om donatorn till att ni fick sätta igång behandlingen och seda göra insättning?

• Fru xx

Tråkigt att ni fick MA Myran Hoppas det går bättre nu med frysförsöket! En och en halv månads behandlingstid ungefär ska man alltså räkna med, fram till insättningen. Det är rätt fort ändå för det lät lite krångligt det där med att man ska synka ihop donator och mottagare och att allt ska klaffa. Hoppas vi får sätta igång snart! Kan man leva precis som vanligt efter insättningen? Hur har ni gjort? När vi gjorde IVF sa de att man skulle leva som vanligt och att man kunde göra allt som man var van vid, men det kanske är annat med ÄD.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011