• Fru xx

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Jag som trodde att missfallet hade kommit igång ordentligt i söndags kväll... så fel jag hade! I måndags eftermiddag fick jag fruktansvärda smärtor i magen, livmodern drog ihop sig i kramp, hade även ont i ländryggen. Hade så ont så att jag låg i sängen och vred mig och jämrade mig, kunde knappt prata. Mannen ringde till gyn akuten och de sa att vi skulle komma in direkt. På gyn akuten fick jag direkt en infart i armen och fick smärtstillande intravenöst, blev helt snurrig av det men det hjälpte mot smärtan. Sen blev jag undersökt av en gynekolog och då visade det sig att hela graviditeten var kvar i livmodern. Livmoderhalsen hade inte öppnat sig, det var därför jag bara blött rent blod och inga klumpar. Jag blev inlagd på sjukhuset, fick sedan ta två tabletter under tungan för att mjuka upp livmoderhalsen och sätta igång missfallet. Efter att jag fått dom tabletterna fick jag ont igen och fick då mer smärtstillande intravenöst, det hjälpte direkt men blev trött och groggy av det. Efter fyra timmar fick jag på nytt ta två tabletter under tungan för att hjälpa till att få ut graviditeten, sedan fick jag smärtlindring igen. Efter andra omgången med tabletterna började jag blöda mer. Var tvungen att vara fastande hela tiden för ifall inte allt kom ut kanske jag skulle behöva skrapas. Men jag fick dropp, kände mig som en riktig sjukling med droppställning med mig överallt. Sov inte mycket den natten på sjukhuset. Tidigt på morgonen var jag på toaletten och då rann det ut massor av blod och sen kände jag hur en klump gled ur mig och plumsade ner i toaletten. Kunde inte se vad det var för det var så mycket blod i toaletten att det inte gick att se igenom. Senare på morgonen blev jag undersökt igen och då syntes inte längre någon graviditet. Lite slemhinna var det kvar men inte mycket, läkaren trodde att det skulle komma ut av sig själv, så någon skrapning behövdes inte som tur var. Fick lämna sjukhuset på förmiddagen och det var skönt att få komma hem. Var fortfarande helt slut och lite snurrig, somnade direkt hemma och sov till eftermiddagen. Idag har jag fortfarande kännt mig trött och sliten, känner mig som en 95-åring, orkar knappt gå på toa. Magen har svullnat upp, så ser helt gravid ut fast jag ju inte är det, har fortfarande ont i magen och ländryggen även om det inte gör lika ont som när jag blev inlagd och blöder fortfarande, nu mer som vanlig mens. Ska på efterkontroll om en vecka. Måste säga att mitt i allt detta eländet så fick jag ett fantastiskt omhändertagande på sjukhuset. Omtänksamma och snälla barnmorskor och en lugn och trygg läkare, även hon väldigt omtänksam. Fick också eget rum med jätteskön säng, egen toalett och en platt-tv som mannen kunde kika på medan jag låg och blundade helt groggy av all smärtlindring. En eloge till sjukvården för att de gör ett så himla bra jobb! Nu kommer jag stanna hemma resten av veckan och försöka komma i form. Gråter fortfarande flera gånger om dagen och känner mig nedstämd men det blir nog bättre och bättre med lite tid.

• Fru xx

Tack alla fina & goa tjejer för stöttning och peppning! Mår bättre nu, efterkontrollen gick bra, är fysiskt helt återställd och har slutat blöda och psykiskt är det också bättre. Men blir fortfarande ledsen när jag tänker på det eller blir påmind om det. Har lite svårt för gravidmagar och gravidsnack, har ett helt gäng gravida på jobbet tyvärr. Idag var jag ute på en joggingrunda i skogen, den första sedan januari någon gång, ska bli skönt att komma igång med träningen igen nu. Har varit i kontakt med Ava och ska börja medicinering inför FET när nästa mens kommer. På efterkontrollen sa läkaren att mensen kommer inom 4-6 veckor, har ju gått en vecka nästan nu så blir väl mens om 3-5 veckor då. Vi vill försöka igen nu så fort som möjligt. Tyvärr har jag negativa tankar och tänker att vi kan inte ha sån tur att vi blir gravida igen direkt. Men ska försöka tänka mer positivt istället. Läkaren på efterkontrollen ordnade tid till en av kuratorerna på sjukhuset, så ska dit och prata med henne efter påsk, det är säkert bra. Riktigt tråkigt att du fick minus Wannabefler, hoppas ni orkar ta nya tag och att nästa försök går vägen, håller mina tummar för er och alla här inne!

• Fru xx

Åh så mycket jobbigt och tråkigt i tråden nu   Stackars er Sakura och Tigermamman, lider med er, måste vara jättejobbigt. Och vilken hemsk upplevelse för dig Myran med så sent missfall! Tur nu ändå att ni fått positivt besked från FK och kan försöka igen, det är ju positivt!

Själv behöver jag HJÄLP med lite kloka ord från er! 
    Jag ska ju börja behandling inför FET när nästa mens kommer. Det blev idag, jag fick alltså mens idag! Lite i tidigare än väntat, gyn sa att den skulle komma 4-6 veckor efter missfallet och det har inte ens riktigt gått 4 veckor, beror lite på hur man räknar iofs.

Så här var det för mig:
    12/3  VUL, ett pyre med hjärtslag, dock lite liten för att vara i vecka 7+3.
    14/3  VUL, ett pyre, bara en mm större än två dagar tidigare och inget hjärtslag.
    16/3  VUL inget hjärtslag nu heller och pyret hade minskat i storlek, bekräftat att pyret dött, vecka 8+0 Gråter
    18/3  Började blöda, vecka 8+2.
    19/3  Åkte in till gynakut på eftermiddagen pga kraftiga smärtor, pyret kvar i livmodern, blev inlagd och fick medicinering mot smärtor samt medicin för att hjälpa kroppen att få ut pyret.
    20/3  VUL på morgonen, inget pyre kvar, slapp skrapning, fick åka hem. Enligt gyn skulle nästa mens komma om 4-6 veckor.
    27/3  Testade fortfarande starkt positivt på grav.test. Gick på efterkontroll, VUL, allt såg bra ut. Enligt gyn kan man få positivt på grav.test både 2 och 3 veckor efter missfall, för det tar tid för hcg att försvinna från kroppen.

Om man räknar från första blödningsdagen (18/3) så är jag på cykeldag 26 idag när jag fick mens igen. Brukar normalt ha 26 dagars cykel. Men trodde att det skulle bli lite senare denna gången pga missfallet och att pyret faktiskt inte kom ut förrän lite senare, det har ju bara gått typ 3,5 veckor sedan pyret kom ut. Men pyret var i och för sig död redan ett antal dagar före det. Är det någon som förstår vad jag svamlar om? Har jag fått min riktiga mens nu och kan påbörja behandlingen eller är detta nåt knas?

Förlåt för den långa texten men känner mig lite förvirrad då jag inte alls väntade mens förrän tidigast nästa vecka någon gång. Har inte ens hunnit få mitt recept på prednisolon översatt ännu. Har progynon och trombyl hemma men inget prednisolon. Får gå till apoteket idag med mitt finska recept som iofs är skrivet på svenska och hoppas att jag får ut medicinen.

• Fru xx

Tack för ditt svar mirakel! Jag har varit i kontakt med Ava idag och de sa att jag kunde börja idag så det har jag gjort. Så började knapra progynon, prednisolon och trombyl idag. Nu är det till att hoppas på ett till plus och att den lilla får stanna kvar denna gången! 

Välkommen hit Kattflickan! Har för mig att vår ÄD kostade ca 70 000 kronor. Vi fick köa ca 5 månader på att få donator.   

• Fru xx

Tack för era tummar Lie, Kattflickan och Tigermamman! Glad

Härligt att du snart är på gång igen Tigermamman! Det måste ju varit något knas med den första donatorns ägg, de lär väl inte använda henne igen. Nu blir det säkert mycket bättre med nästa donator!

Vi har inte fått något datum för insättningen ännu, kan tänka att det beror på hur min slemhinna utvecklas. Ska på VUL på dag 12, började med medicinerna igår på dag 1 i cykeln. 

Någon som gjort FET som vet hur det funkar?
    Är det normalt att skippa nedregleringen och börja med progynon på dag 1 i cykeln?
    Hur gör de med upptiningen av embryona, tinar de upp flera på en gång, för alla klarar väl inte upptining?
    Om de inte klarar sig hinner de då tina upp nya eller blir insättningen fördröjd? 

Vi har 7 embryon i frysen och vill gärna sätta in två embryon denna gången med, det gjorde vi sist och då fäste bara det ena, så hade vi inte satt in två hade jag kanske inte ens blivit gravid.

Många frågor blev det, sorry... Lite dålig information från kliniken kanske, har inte fått någon mer info än att jag ska börja med medicinerna och att jag ska kontakta dem efter VUL.

• Fru xx

Angående det där med ett eller två embryon så sa vår läkare på Ava i Tammerfors att om man inte får embryon med absolut toppkvalitet så kan de sätta in två embryon, även om det är första försöket. Vi fick ju som sagt insatt två embryon och bara ett fäste, slutade ju tyvärr med missfall i 9:e veckan. Men vi såg pyret och hjärtslag i 8:e veckan! Det var stort och nu vi vet att det kan funka, förhoppningsvis hela vägen en annan gång. Vi vill ha insatt två embryon igen vid nästa insättning. Hade det blivit tvillingar hade jag inte varit ledsen för det, även om det såklart är en viss ökad risk för komplikationer. 

Långtidsodling har de inte ens nämnt men jag har ju sett på hemsidan att de har det. Vi gjorde långtidsodling en gång vid egen IVF och fick då fram en blastocyst, tyvärr blev det minus ändå. Långtidsodling är ju ett sätt att urskilja starkare och mer livskraftiga embryon men samtidigt är det en risk också enligt vår gamla IVF-läkare, för embryona trivs bäst i livmodern, kan hända att de inte klarar sig till blastocyst i odlingen men hade klarat sig i livmodern. Men har man många embryon så är det kanske värt ett försök. Chansen till graviditet ökar ju om man sätter in en blastocyst jämfört med två eller tre dygns embryo. Men det säger ju inget om fortsättningen, missfallsrisken är ju densamma. 

Har en vän som gjorde långtidsodling vid ÄD i Riga. De satte sedan in två blastocyster, båda fäste och en delade sig dessutom så de fick trillingar! Allt är bra nu men de föddes 6 veckor för tidigt med planerat kejsarsnitt och det har inte varit komplikationsfritt. En av dem blev dessutom väldigt sjuk och det har varit mycket sjukhus för familjen.   

• Fru xx

Uppdaterar listan!

ÄD I FINLAND  

Funderar på ÄD:    

Första ÄD-möte inplanerat:  

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:     

Fått donator o väntar på ÄD: 
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i   juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov   2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3) 

På gång: 
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3.
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4.  
    Fru xx, på gång med medicinering inför FET, vul för att kolla slemhinnan 23/4.   

Ruvare: 
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3 

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar. 
    Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3 såg hjärtslag, missfall i 9:e veckan.        

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran:  1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i  jan 2012 (4 ägg i Frysen) inget klarade sig. Står i kö, förhoppningsvis  ny donator hösten -12. Övrigt:

• Fru xx

Wannabefler, tack för info om FET!Glad  Vet du eller någon här om det är så att man inte får någon egen ÄL när man äter progynon? Tänkte ifall insättningen är så sent som dag 18-25 i cykeln. Jag brukar ju få mens dag 26, man vill ju inte göra insättningen för sent så att det inte får en chans att fästa. Någon som förstår hur jag menar? Eller kanske är det så att man inte får ÄL och ingen naturlig mens när man äter progynon?

Vi har inte pratat om långtidsodling i det är stadiet, kan man göra det på frysta embryon? Våra embryon frystes ner efter 3 dygns odling, de hade då 8 celler allihopa. Vi har 7 embryon i frysen. Jag blev ju gravid förra gången, då det var färskförsök. Då fick vi insatt två stycken embryon men bara det ena fäste. Därför vill vi gärna sätta in två embryon denna gången också. Känns som att då måste de kanske tina upp 4 av våra 7 för att vi ska ha chans att få 2 insatta, dvs om bara 50% överlever upptining.

Ska på VUL på måndag för att kolla slemhinnan och hoppas på att få datum för insättning efter det.     

• Fru xx

Ok, tack för ditt svar villsågärna38! Glad
    Har fått rätt mycket av något som ser ut som äl-sekret men det hade jag nog sist också, är väl hormonerna som spelar en ett litet spratt trots att det är inte är någon äl på gång. Om min slemhinna beter sig som den brukar så kommer nog slemhinnan vara rätt tjock och go på måndag när det är dags för vul. Så kanske det kan bli insättning redan nästa vecka någon gång... vi får se... hoppas att slemhinnan inte börjar strula nu bara. 
    Håller mina tummar för er alla, att det ska gå vägen för er alla och för oss också till slut!
    Kram och trevlig helg! Solig    

• Fru xx

Härligt Mirakel, grattis till två finfina embryon, ruva lugnt nu Jag har inte varit på FL på ett tag... men nu måste jag berätta att vi åker till Tammerfors imorgon och ska till Ava på torsdag för insättning, FET! Var på vul förra måndagen och slemhinnan var tjock och go, 13 mm. Hoppas nu att upptiningen av embryona går bra, har bett om att få två. Är förväntansfull och lite nervös. Vet inte om jag kan våga hoppas på ett plus den här gången, känns som att man måste ha max tur för att bli gravid på två insättningar efter varandra, så tänker lite negativa tankar men ska försöka vända dem till positiva istället.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011