• Fru xx

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tack Lie! Ja det känns verkligen jätteoverkligt. Kanske fattar man det mer när man får se hjärtslag på vul. Hoppas verkligen att där kommer att vara hjärtslag på vul! Nu börjar jag nojja. Läste precis i en annan tråd om en tjej som också plussade i helgen, och nu fick hon plötsligt minus och hade börjat blöda. Embryot hade alltså först fäst men sedan dött ganska omgående, usch så hemskt! Jag måste nog testa igen imorgon bitti... Hur känner du dig nu då Lie, hur mår du? Har du haft mycket gravidkrämpor? Har magen blivit stor än?

• Fru xx

Uppdaterar listan! Glad

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD: 

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Amy69 (köat sedan mars) WannabeFler (köat sedan maj -11)

Fått donator o väntar på ÄD:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors)
    NinaCamilla  (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en  ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade  minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3,en klarade upptiningen) - testade minus Feb-12
    Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET Minus okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i frysen)
    Tigermamman, 1a ÄD, (köat sen Aug 2011) fått donator och ska börja med Procren injektion den 27/2

På gång:

Ruvare:

Gravid:
    Lie1,  stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8,  inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys,  Testdag 15/12 -11 Plus, VUL 12/1-12 Väntar tvillingar
    Fru xx, stått i kö sedan juni 2011, ET två embryon 6/2-12, Plus 18/2-12. 

Övrigt:

• Fru xx

Spännande att ni är på gång! Vi var också på Ava i Tammerfors, de är jättetrevliga där! Har tyvärr inget hotell att tipsa om, vi bodde hos släkt. Tammerfors är tyvärr en ganska tråkig stad på vintern men på sommaren är det jättefint där.

• Fru xx

Härligt Wannabefler! Glad Håller tummarna för att allt går fint och att ni får ett fint plus sen om cirkus två veckor! Solig

Jag har gått 6 fulla veckor och 1 dag, har alltså gått in i 7:e veckan nu. Allt har gått bra såhär långt och gravidsymptomen finns kvar, men de kommer och går lite grann. Brösten är konstant ömma och något större än förut men de andra symptomen kommer och går, trötthet, illamående och svag molvärk i magen. Är hungrigare än vanligt och måste äta ofta annars blir jag illamående.

Gjorde ytterligare ett CB digital imorse och nu visade den Gravid +3, det är det mesta den kan visa. Det betyder mer än 3 veckor sedan befruktning vilket motsvarar gravidvecka 5+. Detta var mitt tredje CB digital, har tagit dem med en veckas mellanrum. Den första visade Gravid 1-2, den andra Gravid 2-3 och nu den sista visade som sagt Gravid 3+ . Tolkar detta som att HCG stigit som det ska och hoppas av hela mitt hjärta att allt kommer att se bra ut på VUL den 12/3! Hjärta

• Fru xx

Spännande Wannabefler! Håller tummarna för många fina embryon till er. Du behöver inte vara orolig för insättningen, det gör inte ont, kan kanske kännas lite obehagligt på sin höjd men jag har då aldrig känt någon smärta och fort går det också, tar bara någon minut. Härligt att det rullar på Lie och att du mår bra!

• Fru xx

Vilket fantastiskt resultat WannabeFler! 15 mogna ägg och alla befruktade, det är verkligen toppen. Nu håller vi tummarna för ett fint plus om två veckor! Vad gäller det där med odling av embryon så är det vanligast att man odlar dem 2 eller 3 dygn. Har man många embryon kan man även långtidsodla, i 5 dygn totalt, då kan man få fram blastocyster. Chansen att bli gravid är lite högre med blastocyst jämfört med 2-dygns embryo. Alla 2- dygns enbryon klarar sig inte till blastocyststadiet, även de ser fina ut efter 2 dygn. Vår gamla IVF-läkare sa att ca hälften av alla 2-dygns embryon var kassa även om de såg fina ut på ytan. Det är ju en del av förklaringen till varför det ibland inte tar sig även om man satt in jättefint embryo. Nu när vi gjorde vår ÄD fick vi insatt två stycken 3-dygns odlade embryon. De var bra men inte toppkvalitet enligt Ava. Nu är jag gravid i 7:e veckan!

• Fru xx

Uppdaterar listan då jag såg att jag försvunnit från gravida och istället låg under "på gång".

Grattis Mårran, underbart! Solig

Roligt att höra ifrån dig Lyckligtlottad! Glad  Ja visst är adoptionsprocessen med utredning, kötid och allt väldigt lång. Vi har gått föräldrarutbildning, blivit utredda och fått medgivande att adoptera och står i adoptionskö hos AC. Sedan bestämde vi oss för att ändå pröva ÄD också, eftersom vi ändå hade så lång kötid kvar (vi står fortfarande i den passiva kön). Vill ni och orkar ni ska ni köra på med fler försök under väntetiden, oavsett vad soc säger. De tycker ju att man ska vara färdig med andra försök innan man går vidare med adoptionsprocessen men jag tycker inte att det ena måste utesluta det andra. I alla fall för oss är det så att när vi kommit hit där vi är nu så spelar det ingen roll hur vi får barn, bara det blir ett barn till slut, alla sätt är lika bra de är bara lite olika. Håller tummarna för att allt går bra för er, vilken väg ni än väljer!

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator: 
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors)

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)

Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i Frysen)

På gång:
    WannabeFler (köat sedan maj -11 i Åbo). Procrenspruta togs 27/1 och insättning 7/3 (idag!) om allt går bra.

Ruvare:

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar.

Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3.

Övrigt:

• Fru xx

Roligt att det närmar sig Tigermamman! Heja heja, håller tummarna för att allt ska gå bra!

• Fru xx

Drömmen slutade med en mardröm, vårt pyre har dött därinne På VUL i måndags slog hjärtat men pyret var för liten för vecka 7+3 som jag var då. På nästa VUL i onsdags fanns inte längre hjärtslag. Så i fredags blev det ytterligare ett VUL och inget hjärtslag då heller samt att pyret hade krympt i storlek. Så i fredags, vecka 8+0, fick vi bekräftat att pyret dött. Kroppen hade bara inte fattat det ännu. Hade inga tecken på att något kunde vara fel. Hade kvar alla gravidsymptom och hade inte haft några blödningar. Men nu idag har jag börjat blöda lite smått så pyret är väl på väg ut nu. Det gör så förbannat ont i hjärtat, som en stor hård klump av smärta och sorg i bröstet. Känner mig tom och uppgiven

• Fru xx

Tack för all stöttning! Sent igår kväll kom missfallet igång ordentligt. Fick fruktansvärda smärtor, hela livmodern krampade ihop så att magen drogs inåt och blev stenhård, sen kom en rejäl blödning igång. Hoppas allt kommer ut nu. Ska till gyn på torsdag på kontroll. Har sjukanmält mig på jobbet idag och kommer att stanna hemma ett par dagar. Det gör inte lika ont längre men jag mår inte speciellt bra och gråter mycket. Känns väldigt jobbigt att behöva börja om igen, men samtidigt vill vi sätta in 2 nya embryon så fort som möjligt. Vi har 7 embryon i frysen i Finland. Håller tummarna för er som är på gång och som ruvar nu. Kram!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011