• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • myran

Hjälp hjälp hjälp Skrattande nästa vecka åker vi till Åbo för FET!!! Huj vad fort det går när det väl kommit igång Förvånad Nu kan jag inte sova knappt alls och knappt äta eller sitta still heller!

Förra resan hade jag kollat resan noga innan och det fanns gott om plats på båten och billigt också! Vilken tur! Trodde jag.... Vi visste ju inte vilken dag äggen kunde plockas förrän precis innan så det gick inte att boka i god tid. Först när jag senskulle bekräfta bokningen stod det att det inte gick några båtar ALLS till Åbo de dagarna!!!
    Näää för de var på "årlig service" mån-tors! Skrikandes Jag höll på att smälla av! Kunde de inte skrivit det någonstans i början av bokningen?! Vid det laget var ju även Silja fullbokat så vi fick ta bilen och åka reguljärt via Helsingfors... Nåja, jag hade kunnat åka landvägen om det hade krävts, men med alla hormoner var jag inte så stresstålig direkt så jag tyckte nog allt var skit där ett tag... Flört

Naturligtvis krånglar det med båtresan även denna gång, bara lyxsviten för 4300 spänn kvar och det är ju nästan vad halva behandlingen kostar denna gång... Nä tack, då simmar jag hellre!

Men vi löste det genom att boka hotellkryssning, vi åker till Åbo så att vi är framme på morgonen då vi gör insättningen. Sen går vi raka vägen till ett hotell i kvarteret intill och slappar och sover sen över (för det var på hemresan det saknades hytter), får en hotellfrukost och tar sen båten hem strax innan nio Glad Vi tar även med bilen, ändå kostar det totalt knappt 1400:-! Då tog vi ändå inte billigaste hytten.
    Om man letar lite på Viking Lines sida kan man faktiskt oftast få till en rätt bra deal Flört
    Jag kan förresten rekommendera Viking Lines medlemskort, gratis att skaffa och ger oftast bra rabatter på själva resan.

Förresten är jag rätt nöjd med hotellgrejen, för vad skulle vi annars göra i Åbo i kall och kanske regning november efter insättningen. Förra gången kände jag att jag ville vila och ta det lugnt efter, helst i horisontalläge Flört och det blev ju faktiskt ett plus då... Så jag ska bädda ner mig och prata med lilla embryot även denna gång Drömmer

KRAM på er!
  • NinaCamilla

Hej alla erfarna,
    Jag var på ultra2 idag och allting såg bra ut - slemhinnan 8 mm men jag hade en follikel 25mm. Det känns konstig tanke på att jag har tagit Procren- spruta som stänger av allting. Har ni upplevt något liknande?
    AVA berättade att när follik spricker, sprider det sig hormon som är inte bra för ÄD. Eftersom jag har tagit procren-spruta borde det inte spela så stor roll. 

För vår del får vi veta på fredag eller senast på måndag när ska vi åka dit. Det känns spännande men samtidigt  läskigt. Det här är bara början...

Kramiz

• myran

Ååh, lycka till NinaCamilla! Jag vet precis hur du känner dig Glad vi åker ju i övermorgon och min mage har slutat funka av nervositeten.
    Har också blivit väldigt yr, det blev jag även sist... Längtar efter att få slappna av och pusta ut, men... när blir det liksom??

Jag har ingen erfarenhet av folliklar som är för stora vid ul, men kanske någon annan?

Kram

• NinaCamilla

Myran, hur har det gått?

Vi har fått tid för ET - det blir 11.11 på fredag. Jag hoppas att jag får ett fint present i Finland eftersom jag fyller jämna år på lördagen. 

Är några andra på gång eller hört något?

Ha det så bra
    Kram

• Fru xx

Ja hur har det gått Myran??? Åh hoppas det gått bra!

Kul att ni också fått tid NinaCamilla!

Jag har varit i mailkontakt med Ava och de säger att det är 8 par före oss i kön. Det säger inte mig någonting eftersom jag inte vet hur många donatorer de har. Fick ingen tidsprognos tyvärr. De frågade även om vi kunde tänka oss en något kortare donator för de hade väldigt få donatorer som var över 170 cm. Självklart kan vi tänka oss en kortare! Hoppad det förkortar kötiden något.     

• Lie71

Hej hej.

Hoppas det har gått bra för dig Myran.

Snart är det dags NinaCamilla Och Grattis på födelsedagen i förskott.

Ja Fru xx, vi fick en som är 165 cm, vi är själva över 170 cm bägge två och de sa samma sak till oss från Åbo.
    Svårt med längre donatorer, jag som alltid uppfattat finländare som längre.
    Vi ska dit under v 48 nu, för de startade donatorn senare. Men en vecka hit eller dit.

Ha det bra så länge               

• NinaCamilla

Hej alla,

Status uppdatering från oss: 10 ägg varav 7 st mogna, 5 st befruktad och hoppningsvis får vi några in i frysen. Snart blir det ...På fredag är det due date

Lie1: Vecka 48 är snart. Fint att ni har kommit så snabbt fram.

Fru xx: Själv är jag 165 cm men vi har blivit erbjuden 3 donatorer: 2 av dem var kortare än jag; 158 cm som vi tackade nej till (för kort tyckte vi) och vår donator nu - 163 cm. Andra donator var 165 cm men blev sjuk. Längden verkar vara där rund 165 cm.

Kram

• Dustpuppy

Hej allihopa!

Efter misslyckat ÄD i Estland, så skall vi testa Fertinova i Helsingfors. En praktisk fråga angående tester och dyilkt:
    Är ett psykolog-samtal obligatoriskt före behandlingen i Finland, eller är det frivilligt?

Håller på att ordna med allt det praktiska och behöver veta om jag kan strunta i psykologsamtalet (och ja, vi är båda stabila, har gått i terapi tidigare och känner inget behov av det inför vårt andra ÄD försök). Är det lagkrav så är det en sak, är det frivilligt så blir det bara fånigt för vår del.

/Dustpuppy

• Lie71

Grattis NinaCamilla
    Så bra, nu håller jag tummarna för dig/er.

Dustpuppy: Hos Ava är det obligatoriskt, och vi gick hos familjerådgivningen som skrev intyget.
    Har Fertinova plats nu, förr var det fullt enligt dem pga få donatorer? Kul. 

Ja de verkar vara korta i Finland, samordnaren i Åbo sa det att det var svårt att matcha då vi ligger bägge över 170 sträcket. Så  -7 cm är verkligen max i längdskillnad. 

Så hur går det för er andra? Och Myrslok69 går allt bra för dig i din graviditet?  

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011