• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Dustpuppy
    snufflan75 skrev 2011-12-01 15:07:06 följande:
    Hej! Ruvar nu 2 egna embryon men skickat iväg en intresseanmälan till AVA Åbo utifall det inte tar sig för att "få kötid". Vi har gjort 2 ivf:er, hur får man utomlandsvård beviljad? Måste vi avstå sista egna ivf försöket för att kunna få äggdonation? Kram
    Hej!

Om du vill få ersättning från FK i efterhand för äggdonation utomlands, så måste din svenska läkare rekommendera det som behandling.  Det är upp till din läkare att avgöra om ytterligare en IVF är värt att försöka eller inte, så den enda som kan svara på det är din läkare i Sverige. Läkaren kan mycket väl efter andra försöket säga att en 3.e IVF är meningslöst, ÄD är bättre chanser, men kan också säga att vi kör en IVF till.

Jag tror inte att FK ersätter en ÄD som man har bokat utan att din läkare rekommenderat det, men jag vet inte till 100%. Det bästa är att ringa FK och fråga.

/Dustpuppy
  • Lie71

Hej.

SRA och Vädur78: Vi bokar hotellpaket via Viking Line, det och Silja Line är nog billigast om man har deras Club kort.
    Då får man hytt och hotell till bra pris, så kolla med dem.
    Vi bodde på Hamburger Börs, rakt över torget till dem.

Man betalar för de anta ägg man fryser in, vi betalade 375 Euro.
    Äggena ska ha en samma klass som de anser bra att sätta in, annars fryser de inte ner dem.
    Det är vid upptiningen som det kan ske saker som gör att de inte överlever.

Lycka till.    

• Vädur 78
    Lie71 skrev 2011-12-02 11:03:54 följande:
    Hej.

SRA och Vädur78: Vi bokar hotellpaket via Viking Line, det och Silja Line är nog billigast om man har deras Club kort.
    Då får man hytt och hotell till bra pris, så kolla med dem.
    Vi bodde på Hamburger Börs, rakt över torget till dem.

Man betalar för de anta ägg man fryser in, vi betalade 375 Euro.
    Äggena ska ha en samma klass som de anser bra att sätta in, annars fryser de inte ner dem.
    Det är vid upptiningen som det kan ske saker som gör att de inte överlever.

Lycka till.    
    Ok de låter ju bra. vi åker nog båt över sen nästa gång i så fall. Kommer nog flyga över i feb.... är rädd att det ska gunga för mycket på båten Hamburger Börs får jag kolla upp då Ligger kliniken centralt?
    Blev bara lite fundersam för IVF kliniken som vi gått på här i Sverige klarar 92% av det som de tinar upp, så känns så stor skillnad till 50%
    Hur ofta går båtarna över och hur många timmar tar det?? Kram  
    ♥♥♥
  • NinaCamilla

Vädur78: Vi betalade också 375 eur för nedfrysning av 3 embryos. Läkaren förklarade till mig att varje enskild embryo har 50% chans att överleva upptiningen och eftersom vi har 3 st i frysen, kommer troligtvis någon av dem klara det. Iaf finns bättre chanser. Jag vet inte om IVF-kliniken fryser in bara obefruktade ägg eller embryos. 92% låter väldigt högt för mig.

Det finns också lägre chans att bli gravid med frysta embryos. Vi har klass 3 embryos i frysen (5 är toppkvalite) och jag hoppas att de är starka nog att överleva.

Jag har problem med gynekolog igen. Min egen gyn ska till 3 månaders semester och jag har ingen här i Sthlm som kan hjälpa mig med ultraljud. Kan ni tipsa om kliniker som jag kan vända till? Min läkare rekommenderade en i Södertälje men känns lite långt. Jag vill inte att hela grejen ramlar mellan stolarna bara pga. sista ultraljud innan insättningen. Jag förstår inte att vi har så otur med läkarna!

• snufflan75

Tack Dustpuppy! Konstig fråga kanske i och med att jag ruvar men jag tycker det är skönt att veta att det finns ett alternativ.

• Vädur 78
    NinaCamilla skrev 2011-12-02 13:48:43 följande:
    Vädur78: Vi betalade också 375 eur för nedfrysning av 3 embryos. Läkaren förklarade till mig att varje enskild embryo har 50% chans att överleva upptiningen och eftersom vi har 3 st i frysen, kommer troligtvis någon av dem klara det. Iaf finns bättre chanser. Jag vet inte om IVF-kliniken fryser in bara obefruktade ägg eller embryos. 92% låter väldigt högt för mig.

Det finns också lägre chans att bli gravid med frysta embryos. Vi har klass 3 embryos i frysen (5 är toppkvalite) och jag hoppas att de är starka nog att överleva.

Jag har problem med gynekolog igen. Min egen gyn ska till 3 månaders semester och jag har ingen här i Sthlm som kan hjälpa mig med ultraljud. Kan ni tipsa om kliniker som jag kan vända till? Min läkare rekommenderade en i Södertälje men känns lite långt. Jag vill inte att hela grejen ramlar mellan stolarna bara pga. sista ultraljud innan insättningen. Jag förstår inte att vi har så otur med läkarna!
    Det är Carlanderska i Göteborg jag gått på och det är 92% av embryona som klarar upptining så de har väldigt höga krav på det som de skulle jag tro tror de bara fryser in det som är toppkvalité och har delat sig rätt. 
    Hoppas det löser sig med gynekolog! Kram 
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Lie71 skrev 2011-12-02 12:28:52 följande:

Kolla på www.vikinline.se eller www.tallinksilja.com De går morgon framme kväll och kväll framme morgon.
    Hotellet ligger 4 min från kliniken som ligger vid torget mitt i Åbo. 
    Kolla på google maps så ser du bättre. 

Tack snälla :-
    ♥♥♥
  • SRA

Tack! Lät smidigt att boka allt i ett, de ska jag helt klart kika på!

• myran
    Till er som ska resa till Åbo, det här är restips från ett inlägg jag skrev tidigare på tråden:

"...vi löste det genom att boka hotellkryssning, vi åker till Åbo så att vi är framme på morgonen då vi gör insättningen. Sen går vi raka vägen till ett hotell i kvarteret intill och slappar och sover sen över (för det var på hemresan det saknades hytter), får en hotellfrukost och tar sen båten hem strax innan nio Glad Vi tar även med bilen, ändå kostar det totalt knappt 1400:-! Då tog vi ändå inte billigaste hytten.
    Om man letar lite på Viking Lines sida kan man faktiskt oftast få till en rätt bra deal Flört
    Jag kan förresten rekommendera Viking Lines medlemskort, gratis att skaffa och ger oftast bra rabatter på själva resan."

Vi bodde på Hamburger Börs, nära och bra, vi fick checka in på morgonen när vi kom med båten och äta frukost trots att vi egentligen hade tillträde först kl 12 och frukost till dagen efter. Vi flyttade alltså frukosten och dagen efter när vi åkte hem med morgonbåten köpte vi istället frukostbuffé på båten och slog ihjäl ett par timmar Glad
    Billig och väldigt bekväm lösning!!!

NinaCamilla: med "vanlig mens" menar jag den som kommer av sig själv och inte p.g.a. att jag slutar med hormoner.

Lie1: Grattis, jag håller tummarna! Glad

TracyC: Oj, vilken tur ni hade! Otroligt! Härligt att höra att oddsen inte måste vara tiptop för att det ska lyckas.

Stor kram till er allihop!!!
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011