• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Vädur 78

Kan någon berätta vad man tar för läkemedel vid ÄD och när börjar man i menscykeln???

♥♥♥
  • Fru xx

Vädur - jag ska börja med Procren injektion på cykeldag 21, som långtidsverkande nedreglering. 15 dgr efter det ska jag på första VUL för att kontrollera äggstockar och livmoderslemhinna. 2 dgr efter det ska jag börja med medicinering med Progynon (östrogen) 3 ggr/dag, Prednisolon (kortison) 2 ggr/dag och Trombyl (blodförtunnande) 1 gång/dag. Sedan ska jag på nytt VUL 9 dagar efter medicinstart för att kontrollera livmoderslemhinnans tillväxt. Efter det får jag besked om när jag ska börja med progesteron vagitorier, vilket man gör några dagar innan embryoinsättning. Preliminärt ska det bli äggplock på vår donator 30/1-1/2 och sedan insättning av embryo på mig 2-3 dagar senare. Så nu rullar det på... hoppas hoppas hoppas det kommer att funka detta!

• mirakel

Tack för ert stöd! Och kramarna! Fast jag inte har aning om vilka ni är så värmde det faktiskt!! Vi är åter i kö till Tammerfors... Hoppas på att komma dit innan sommaren, men måste ju landa i detta o bearbeta sorgen nu först! Känns ändå som att vi, jag o sambon har mycket stöd i varandra och att vi kommer grejja det.! Kramelikramar till alla som vill ha.

• myran
    Myrslok69: Jag är så ledsen för er skull! Vi fick ju MA i vecka 12 efter vårt första FET-försök, jag vet hur otroligt ledsen man blir. Ta er tid att sörja! Jag är glad såhär i efterhand att vi tog oss tid att läka inte bara fysiskt innan vi försökte igen. Hur tidigt det än händer har man förlorat ett barn och lite av sitt hopp och sin tro på att det någonsin ska fungera, men idag vågar jag hoppas igen. Även om sorgen och saknaden alltid finns där. Jag var lite rädd att vårt förhållande skulle ta skada när världen rasade samman för en stund, men jag och min sambo kunde stötta varandra och kom faktiskt varandra närmare! Det känns som om vi kom starkare ur sorgen, om än lite kantstötta. Jättestor och varm kram till dig! Klart att ni grejar det, ni också Solig

Lie1: Jag hoppas på att få börja 2012 med ett nytt försök, det blir i januari eller februari beroende på mensen Glad Hur har det gått för dig?!

NinaCamilla: Min "vanliga" mens, efter monstermensen efter hormonerna, var alldeles som vanligt. Inga smärtor alls. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Nu förstår du kanske vad jag menade med "den vanliga mensen" Flört

Nu hoppas jag på en vit jul och jag ska bara dricka glögg, äta julgodis och skinka och rå om mig själv, sambon (hm, visst ja han jobbar hela julhelgen...), hunden och resten av familjen och glädjas åt det jag har Hjärta Sen blir det nya tag nästa år!!!

Hoppas ni alla får en trevlig 3:e advent imorgon!
  • myran
    Fru xx: Du kommer alltså också att åka till Finland i jan/feb?! Kul Glad

Nu hoppas vi att det kommer ett gäng nya födelsedagsbarn 2012!
  • Vädur 78
    Fru xx skrev 2011-12-09 15:24:04 följande:

Vädur - jag ska börja med Procren injektion på cykeldag 21, som långtidsverkande nedreglering. 15 dgr efter det ska jag på första VUL för att kontrollera äggstockar och livmoderslemhinna. 2 dgr efter det ska jag börja med medicinering med Progynon (östrogen) 3 ggr/dag, Prednisolon (kortison) 2 ggr/dag och Trombyl (blodförtunnande) 1 gång/dag. Sedan ska jag på nytt VUL 9 dagar efter medicinstart för att kontrollera livmoderslemhinnans tillväxt. Efter det får jag besked om när jag ska börja med progesteron vagitorier, vilket man gör några dagar innan embryoinsättning. Preliminärt ska det bli äggplock på vår donator 30/1-1/2 och sedan insättning av embryo på mig 2-3 dagar senare. Så nu rullar det på... hoppas hoppas hoppas det kommer att funka detta!

Tack för info
    Får alla Prednisolon i Åbo? Jag tog det nu vid våran sista IVF eftersom jag har antikroppar så vill nog ta det igen.
    Så man behöver bara gå på 2 vul? Vad skönt  
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Är det någon här som både gjort IVF och ÄD? Hur är skillnaden i behandlingen?? Biverkningar och sånt... vilket är jobbigast?

♥♥♥
  • NinaCamilla
    Vädur 78 skrev 2011-12-10 22:07:26 följande:
    Är det någon här som både gjort IVF och ÄD? Hur är skillnaden i behandlingen?? Biverkningar och sånt... vilket är jobbigast?
    VI har gjort både och. Det var dock avbryten IVF försök men jag tyckte att IVF-sprutor var mycket behagligare än ÄD mediciner. Jag kände ingenting av IVF-mediciner men alla ÄD mediciner känner jag av. Jag har haft mycket biverkningar över mediciner men andra sidan är jag överkänslig för p-piller också. 

Prednisolon - vad är det för mediciner? Jag har sköldkörtel som producerar antikroppar. Då undrar jag hur ni har fått tag på sådana mediciner? Vilka undersökningar etc? Ibland känns det att det är bäst att veta själv - då kan jag ställa krav. 

Vi åker till Åbo för andra försöket i januari  Jag hoppas på att vi alla lyckas år 2012!! 

Kram
  • Vädur 78
    NinaCamilla skrev 2011-12-12 08:46:35 följande:
    VI har gjort både och. Det var dock avbryten IVF försök men jag tyckte att IVF-sprutor var mycket behagligare än ÄD mediciner. Jag kände ingenting av IVF-mediciner men alla ÄD mediciner känner jag av. Jag har haft mycket biverkningar över mediciner men andra sidan är jag överkänslig för p-piller också. 

Prednisolon - vad är det för mediciner? Jag har sköldkörtel som producerar antikroppar. Då undrar jag hur ni har fått tag på sådana mediciner? Vilka undersökningar etc? Ibland känns det att det är bäst att veta själv - då kan jag ställa krav. 

Vi åker till Åbo för andra försöket i januari  Jag hoppas på att vi alla lyckas år 2012!! 

Kram
    Jag har inte mått dåligt av IVF medicinerna, det jobbigast har varit vaggisarna tycker jag.
    Prednisolon är kortison, de testade det på mig för att se om äggkvalitén blev bättre samt många får väl det för att kroppen inte ska stöta bort embryot. Särskilt om man har antikroppar för det motarbetar väl lite.
    Min IVF läkare skrev ut det, tog blodprov TPO antikroppar. Frågade honom om vi går vidare med ÄD och då tyckte han jag skulle ta det med och sa att i Riga ger de alla det 
    ♥♥♥
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011