• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Fru xx

Prednisolon skrev läkaren på Ava i Tammerfors ut, jag efterfrågade inte det. Det är som Vädur skriver ett kortison preparat som ska minska risken för utstötning av embryot. Jag vet inte varför jag fått det, har inte tagit något test på antikroppar, vad är det? Men vi har 6 egna IVF med oss i bagaget med insättning av embryo, tre gånger ett embryo och tre gånger två embryon, har aldrig sett ett plus. Vet inte om den historiken gjorde att jag blev ordinerad prednisolon nu på ÄD. Ska ta 5 mg två ggr/dag, dvs totalt 10 mg om dagen.

• NinaCamilla

Värdur 78: Vilken typ av antikroppar har du? Äter du levaxin för sköldkörtel? Min husläkare tog alla blodprover för att kolla orsaken till sköldkörtel och tydligen har jag antikroppar som stöter emot hormon. Jag undrar om jag ska ta denna journal till Finland för nästa insättning.

Det verkar vara olika behandlingar för olika personer men jag har ingen aning om jag ska fråga efter eller inte. Nu känns det som att jag har 3 olika läkare och försöker förmedla i mitten.

Kramiz

• Vädur 78
    NinaCamilla skrev 2011-12-16 12:58:07 följande:

Värdur 78: Vilken typ av antikroppar har du? Äter du levaxin för sköldkörtel? Min husläkare tog alla blodprover för att kolla orsaken till sköldkörtel och tydligen har jag antikroppar som stöter emot hormon. Jag undrar om jag ska ta denna journal till Finland för nästa insättning.

Det verkar vara olika behandlingar för olika personer men jag har ingen aning om jag ska fråga efter eller inte. Nu känns det som att jag har 3 olika läkare och försöker förmedla i mitten.

Kramiz

TPO antikroppar, hade 160 tror jag. äter Levaxin. Ja ta med den info till Finland
    ♥♥♥
  • snufflan75

Testade negativt idag, ÄP3 och IVF2 med 2 embryon. Hur många gånger har ni andra försökt som göra äggdonation? ha en skön helg!

• babybabybaby
    NinaCamilla skrev 2011-06-17 10:47:35 följande:
    .

AVA Åbo hade hittat en donator till oss men jag och min man tyckte att hon var för kort - 158 cm. Det känns jätte hemsk att tacka nej till donation. Har ni andra några funderingar kring detta? Om vi hade valt henne, hade vi fått behandling i början av september men nu det dröjs en månad eller sån. Andra sidan måste det kännas rätt och både jag och min man kände att vi vill ha längre än 158 cm eftersom vi båda är längre. 

Kram
    Vi har fått besked om en donator och blev så glada. Men sedan framkom det att hon är mycket kortare samt att hon har gröna ögon (vi har blå). Vad hände om vi tackar nej, hur fort kan man få ny donator? Känns dumt att tacka nej men magkänslan är inte bra Hur hade ni andra resonerat?
  • NinaCamilla
    babybabybaby skrev 2011-12-19 11:24:26 följande:
    Vi har fått besked om en donator och blev så glada. Men sedan framkom det att hon är mycket kortare samt att hon har gröna ögon (vi har blå). Vad hände om vi tackar nej, hur fort kan man få ny donator? Känns dumt att tacka nej men magkänslan är inte bra Hur hade ni andra resonerat?
    Hej,
    Vi hade samma sits i juni och tackade nej till donator som var 5 cm kortare än jag och över 15 cm kortare än min man. Först tänkte jag att om min man tycker att det inte spelar någon roll - ska vi gå vidare men eftersom han hade samma åsikt - tackade vi nej. Sjuksköterskan som tog emot samtalet var inte så glad förstås men vi kände att vi måste ha rätt magkänsla. Vi fick nästa donator efter klinikens sommarstängning i september. Hon blev dock sjuk och kunde inte fullfölja behandlingen så att nästa donator var vi tvungen att ta. Annars hade vi väntat ännu längre men donator var mer matchat med oss ändå. Jag tycker själv att magskänslan måste vara där - oavsett hur tacksam man är att det finns donatorer.

Kram
  • myran
    babybabybaby skrev 2011-12-19 11:24:26 följande:
    Jag tycker nog att det ska kännas rätt i magen   Vår donator var lite längre och ljusare än jag, men vi resonerade som så att t.ex. min syster är längre och ljusare (och har dessutom annan ögonfärg) liksom min far och andra i släkten. Dessutom är min man ganska lång och ljus. Hittar man donatorns färger och längd i sin egen familj/ mannens familj är det nog lättare att känna att det känns rätt ändå. Det är vad jag tror. Lycka till och hoppas allt går bra!!!
  • babybabybaby

Tack NinaCamilla och myran för era tankar och funderingar.

Har ni som gör äggdonation i Finland fått reda på vilket år som dontorn är född?

• Fru xx

Jag har inte kravet att donatorn måste vara exakt lika som jag, min man tycker inte heller att det är viktigt. Man vet ju så lite om donatorn ändå, kan ju se helt annorlunda ut i kroppsbyggnad/form och ansiktsdrag än en själv och tex helt andra inressen och så vidare även om hon har samma längd och ögon/hårfärg. Bara det stämmer hyfsat tycker vi räcker. Vi godtog en donator som är 170 cm med blå ögon och ljusbrunt hår. Själv är jag 175 cm med grön/blå ögon och mörkblont hår. Barnet blir likt sina föräldrar ändå, det blir även adoptivbarn ju som inte har någon genetisk koppling alls. Det handlar om så mycket mer tänker vi, barnet tar efter mimik, rörelser och tal med mera.

• babybabybaby
    Fru xx skrev 2011-12-21 18:46:47 följande:
    Jag har inte kravet att donatorn måste vara exakt lika som jag, min man tycker inte heller att det är viktigt. Man vet ju så lite om donatorn ändå, kan ju se helt annorlunda ut i kroppsbyggnad/form och ansiktsdrag än en själv och tex helt andra inressen och så vidare även om hon har samma längd och ögon/hårfärg. Bara det stämmer hyfsat tycker vi räcker. Vi godtog en donator som är 170 cm med blå ögon och ljusbrunt hår. Själv är jag 175 cm med grön/blå ögon och mörkblont hår. Barnet blir likt sina föräldrar ändå, det blir även adoptivbarn ju som inte har någon genetisk koppling alls. Det handlar om så mycket mer tänker vi, barnet tar efter mimik, rörelser och tal med mera.
    Precis, är svårt att få en donator som är mycket lik en själv då personlighet inte går att matcha

Att jag var tveksam till gröna ögon beror på att vi båda har blå ögon och risken finns att barnet får bruna ögon då (om jag tolkat dominanta och recessiva färganlag rätt) Nu spelar självklart inte ögonfärg någon roll på barnet , vi vill bara ha ett friskt barn.
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011