• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Plingelan
    NinaCamilla skrev 2011-12-30 10:46:14 följande:
    Välkommen Plingelan: Du/ni är inte ensamma. AVA i Åbo är väldigt bra och personalen är väldig professionell.

Gott Nytt År till alla,

Jag behöver er hjälp. Jag behöver en gyn ASAP. Min egen har en långsemester i Thailand (2 mån) och vi är på gång med nytt försök med frysta embryos. Tanke på att vi måste avbryta försöket pga.gyn är på semester, känns väldigt tugnt. Jag bor i Sthlm men kan tänka mig att pendla överallt i Sthlms län - bara att jag får min ultraljud den 10 januari. Gärna skicka tips om er gyn. Helst någon som är öppen från 2 januari framåt. Uppsala fungerar bra också.

Jag har kollat nu 3 olika (från Sigtuna till Södertälje) som jag fick tips om tidigare och de är julstängda fram till den 9 januari. Jag har börjat mina progynon-tabletter idag och i värsta fall får jag väl åka till Finland för gyn - helst inte.

Kram

Tack för välkomnandet!Glad

Känns faktiskt bra att ha hittat hit och inte vara ensam. Tror det kan vara bra att bolla tankarna här med er och inte tjata ihjäl min man stup i kvarten.

Jag hoppas du hittar en gyn snart!
    Gott Nytt År!!

kram
  • Vädur 78

Hur fungerar det om man ska göra ett FET, kan man göra det ostimulerat sen om man har egen ägglossning?

♥♥♥
  • Plingelan
    Vädur 78 skrev 2011-12-30 21:12:41 följande:
    Vi har ca 35 mil till Sthlm så vi har med en bra bit att åka. Till oss sa de att kön räknades från första kontakten, tog kontakt med dem i november.
    Min sambo är lärare så vi passar på att åka på sportlovet. Kram kram
    Jaså sa de så till er? Hm... Vår läkare sa att man inte var aktiv i kön förrän man lämnat in alla papper och gjort alla prover.
    Nåväl..vi är ju båda i kö ju alla fallGlad  
    Va skönt att ni kan åka på sportlovet. Jag och min man jobbar på samma jobb och vi har inte berättat det för någon där, utom en arbetskamrat som jag delar arbetsuppgifter. När vi var borta var det tydligen ett tisslande och tasslande bakom våra ryggar. Det spekulerades att vi försökte få barn.  Så är det ju...men hur vi går till väga tror ja ingen skulle kunna gissa...Förvånad Ja, låt dem snacka...Flört
    Ha en skön kväll!
    Kram från Skåne
  • Plingelan
    Vädur 78 skrev 2011-12-30 21:22:02 följande:
    Hur fungerar det om man ska göra ett FET, kan man göra det ostimulerat sen om man har egen ägglossning?
    Dum fråga..men där är en del förkortningar ni använder här, som  jag inte vet vad det betyder..

FET?
    VUL? 
    ET? 
  • Vädur 78
    Plingelan skrev 2011-12-30 21:30:39 följande:
    Jaså sa de så till er? Hm... Vår läkare sa att man inte var aktiv i kön förrän man lämnat in alla papper och gjort alla prover.
    Nåväl..vi är ju båda i kö ju alla fallGlad  
    Va skönt att ni kan åka på sportlovet. Jag och min man jobbar på samma jobb och vi har inte berättat det för någon där, utom en arbetskamrat som jag delar arbetsuppgifter. När vi var borta var det tydligen ett tisslande och tasslande bakom våra ryggar. Det spekulerades att vi försökte få barn.  Så är det ju...men hur vi går till väga tror ja ingen skulle kunna gissa...Förvånad Ja, låt dem snacka...Flört
    Ha en skön kväll!
    Kram från Skåne
    Ja när de mailade om läkartider så fick vi först välja mellan några dagar i januari men ville vi komma dit senare så påverkade inte det kön eftersom det räknades från första kontakten, därför valde vi att boka i feb så han slipper ta ledigt från jobbet.
    Någon månad hit eller dit spelar väl ingen roll egentligen men skulle tycka det va skönt och göra behandlingen innan jag börjar jobba i slutet av augusti.
    Låt dem snacka Blir väl extra när ni båda jobbar där.
    Kram 
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Plingelan skrev 2011-12-30 21:34:14 följande:
    Dum fråga..men där är en del förkortningar ni använder här, som  jag inte vet vad det betyder..

FET?
    VUL? 
    ET? 
    FET är frysförsök VUL vaginalt ultraljud, ET är färsk försök.... ha ha inte lätt att ha koll på allt
    ♥♥♥
  • Lie71

Hej alla och tack för lyckönskningarna

Man tror det knappt än, ska till MVC i jan, då får man se om det är en eller två....... Sen får man ta det från där. 

Fru xx och NinaCamilla: Kul att ni är på gång och jag hoppas det löste sig för dig NinaCamilla med Gyn. 
    Nu har ni ju kommit igång med medicinerna. Nu hoppas jag att det blir bra för er bägge 2012. 

Myrslok69: De har inte sagt något om att man får reda på donatorns ålder, däremot så vill de att jag kontaktar Åbo efter nyår när de öppnar. Får se vad de säger.
    Jag mår bra och har bara ibland lätt illamående på kvällen, men molvärk som bara den nertill. Där känns det.

Plingelan: Kati satte in första insättning, hon är jättetrevlig. Mikka har inte satt in på mig någon av gångerna.  
    Nej, läkarna kan inte förklara utan han sa att det kan vara ärftligt men det kan man inte säga till 100%. Jag frågade och det är inte från min mammas sida då hon var 55 år.
    Nej jag äter inga hormontabletter än mer än för ÄD. Under tiden vi håller på med ÅD vill min gyn inte ge mig några hormontabletter. Däremot när vi är klara så ska vi ta upp det igen samt en skelettröntgen. Han sa också att det inte är bra att komma så tidigt, men p-pillerna har hjälpt en del. Men jag har inga kraftiga känningar då det är över 10 år sedan jag kom in i klimakteriet...... Kan känna lite men inte mer än att jag klarar av det. Träning är bra också säger de, så det gör jag 4 dagar i veckan, men inte nu riktigt. Har valt fel sporter.....

GOTT NYTT ÅR ALLA NI I TRÅDEN OCH 2012 ÄR VÅRAT ÅR
    Kram  

• Plingelan
    mirakel skrev 2011-12-30 18:10:45 följande:
    Hej!
    Välkommen Plingelan!! Roligt att du OCH din man hittat hit :) ! Vilka historia du har...
    Jag känner en sådan enorm.... tacksamhet att jag har barn - det gjorde jag såklart redan innan mittt sena MA - men nu ännu mer!
    Jag  har alltid sett det som så självklart att det aka funka...aldrig ifrågasatt det.....  någonsinn i mitt liv.... men man lär så länge man lever!
    Men jag undrar vad 17 det ska vara för mening med att, som många, hamna i klimakteriet innan man ens börjat tänka barn...
    SÅ BRA att äggdonation nu finns som ett hopp och ett alternativ!!
    Anledningen till att vi valt just Finland är ju dels att jag är för gammal för att stå i kön i Svedala :) och att vi vill ha en "känd" donator. (OM barnet vill veta vem det är någon gång)

Är det någon av er som hört ngt. ang. Island där??? o vet något om klinik? Jag är bara nyfiken - men har hört att de oxå har kända donatorer...men jag hittar ingen klinik o ingen info....

För er som ev. undrar: Jag har jobbat ett par veckor nu och det går bättre o bättre..... men jag tillåter mig att gråta när det känns för jäkligt! 

Fru xx - så härligt o vara igång!! Hoppas det går vägen!!

Lie1 - när man plussat ...ska man väl få reda på donatorns ålder - det sa de iaf till oss...lr kanske det måste gå lite längre... men man måste få reda på det tills man ska till MVC iaf. HOPPAS det håller i sig för dig!! Det kan i början kännas som molvärk - o inte alls vara något konstigt!! utan livmodern som växer o hormoner som sprutar :) o lika med illamåendet o andra symtom - det kan variera i styrka!  

Vädur 78 jag undrar oxå - någon som vet?

Morsan11- välkommen! "Känd"  donator är skälet för oss. OM barnet vill kan det vid 18 års ålder få reda på vem donatorn är! De flesta länder har anonym donator!!

GOTT NYTT ÅR!! 2012 ska bli ett fantastiskt år! för oss alla hoppas jag på!          
    Hej & tack för välkomnandet! Glad

Beklagar verkligen det som hänt dig och din sambo. Så sorgligt. 

Till er alla här inne:
    Har ni sett programmet "drömmen om ett barn" på tv? Paret som kom från Skåne som gjort 7 misslyckade IVF försök.
    Det fick mig att börja fundera på att det är lika bra att sätta sig på kö för adoption redan nu. För är det så att inga av äggen fäster så har man tappat mkt tid i kö för adoption. Vänta har man ju liksom gjort länge redan.
    Så jag och min man ska anmäla oss till hemutredning efter nyår och bli medlem i en adoptionsorganisation. Som back up plan liksom.
    Är det någon av er andra som tänker likadant?

Gott Nytt År Skrattande

På återseende alla!
  • Vädur 78
    Plingelan: Ja jag har sett på "Drömmen om ett barn", tyckte det var bra mycket bättre än det som gick på Svt, barn till varje pris. Om man kan tänka sig adoption så gör man helt rätt i att ställa sig i kö, det kan man spara en hel del tid på sen
    Vi har ju ett barn, har gjort 8 IVFer nu så vi tänker bara göra ett försök med ÄD, givetvis om det skulle bli något till frysen så kommer vi ju använda det med men sen ger vi upp.
    Jag har haft epilepsi i tonåren och det gör det svårare för oss att adoptera. Kram 
    ♥♥♥
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011