• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Lie71

Det har ingen sagt något om, ska kontakta Åbo efter nyår och sedan MVC för tidsbokning.
    Får se om de i Åbo säger något om detta.

Hur går det för dig?   

• Vädur 78
    Lie71 skrev 2011-12-26 20:43:30 följande:

Det har ingen sagt något om, ska kontakta Åbo efter nyår och sedan MVC för tidsbokning.
    Får se om de i Åbo säger något om detta.

Hur går det för dig?   

Jag antar att det är samma som vid IVF att man gör ett tidigt vul för att bekräfta graviditeten.
    Vi har  inbokat besök i februari. Funderar fortfarande på om vi ska göra en IVF till och testa den tyska metoden, har en telefon tid med våran läkare 10 jan och måste fråga lite mer om detta då.....
    ♥♥♥
  • Fru xx

Åh massor av grattis Lie!!! Vad härligt!!! Glad
    Är så glad för er skull!

Välkommen hit Plingelan! Det är en tuff tid du har bakom dig men bra att du fått hjälp och kunnat bearbeta det och ser framåt mot en annan möjlighet att få barn på. Önskar dig/er all lycka!

Själv har jag börjat behandlingen nu. Tog min Procren Depot spruta på juldagens morgon. Van IVF'are som man är så var det inga problem. Hade lite ont på stickstället sen under dagen men inget farligt alls. Var lite seg och trött sen på eftermiddagen/kvällen men annars har jag inte känt av några biverkningar, än så länge i alla fall. Har ni andra fått mycket biverkningar av Procren? Hade mycket mer värmevallningar och huvudvärk och trötthet när jag nedreglerade med Suprecur vid egen IVF.

God fortsättning önskar jag er alla och ett Gott Nytt År!

• NinaCamilla

Välkommen Plingelan: Du/ni är inte ensamma. AVA i Åbo är väldigt bra och personalen är väldig professionell.

Gott Nytt År till alla,

Jag behöver er hjälp. Jag behöver en gyn ASAP. Min egen har en långsemester i Thailand (2 mån) och vi är på gång med nytt försök med frysta embryos. Tanke på att vi måste avbryta försöket pga.gyn är på semester, känns väldigt tugnt. Jag bor i Sthlm men kan tänka mig att pendla överallt i Sthlms län - bara att jag får min ultraljud den 10 januari. Gärna skicka tips om er gyn. Helst någon som är öppen från 2 januari framåt. Uppsala fungerar bra också.

Jag har kollat nu 3 olika (från Sigtuna till Södertälje) som jag fick tips om tidigare och de är julstängda fram till den 9 januari. Jag har börjat mina progynon-tabletter idag och i värsta fall får jag väl åka till Finland för gyn - helst inte.

Kram

• Vädur 78

Hur är det vid ÄD om spermierna är ok görs då vanlig IVF eller ICSI??

♥♥♥
  • mirakel

Hej!
    Välkommen Plingelan!! Roligt att du OCH din man hittat hit :) ! Vilka historia du har...
    Jag känner en sådan enorm.... tacksamhet att jag har barn - det gjorde jag såklart redan innan mittt sena MA - men nu ännu mer!
    Jag  har alltid sett det som så självklart att det aka funka...aldrig ifrågasatt det.....  någonsinn i mitt liv.... men man lär så länge man lever!
    Men jag undrar vad 17 det ska vara för mening med att, som många, hamna i klimakteriet innan man ens börjat tänka barn...
    SÅ BRA att äggdonation nu finns som ett hopp och ett alternativ!!
    Anledningen till att vi valt just Finland är ju dels att jag är för gammal för att stå i kön i Svedala :) och att vi vill ha en "känd" donator. (OM barnet vill veta vem det är någon gång)

Är det någon av er som hört ngt. ang. Island där??? o vet något om klinik? Jag är bara nyfiken - men har hört att de oxå har kända donatorer...men jag hittar ingen klinik o ingen info....

För er som ev. undrar: Jag har jobbat ett par veckor nu och det går bättre o bättre..... men jag tillåter mig att gråta när det känns för jäkligt! 

Fru xx - så härligt o vara igång!! Hoppas det går vägen!!

Lie1 - när man plussat ...ska man väl få reda på donatorns ålder - det sa de iaf till oss...lr kanske det måste gå lite längre... men man måste få reda på det tills man ska till MVC iaf. HOPPAS det håller i sig för dig!! Det kan i början kännas som molvärk - o inte alls vara något konstigt!! utan livmodern som växer o hormoner som sprutar :) o lika med illamåendet o andra symtom - det kan variera i styrka!  

Vädur 78 jag undrar oxå - någon som vet?

Morsan11- välkommen! "Känd"  donator är skälet för oss. OM barnet vill kan det vid 18 års ålder få reda på vem donatorn är! De flesta länder har anonym donator!!

GOTT NYTT ÅR!! 2012 ska bli ett fantastiskt år! för oss alla hoppas jag på!          

• Plingelan
    Lie71 skrev 2011-12-26 20:05:04 följande:
    Välkommen Plingelan.

Du är långt ifrån ensam om att inte kunna på egen hand.......Trevlig man som hittar tråden till dig.
    Vi går också i Åbo och har Mikka som läkare. Deras mumindialekt är underbar, om man nu gillar den dvs...
    Jag är också i förtidigt klimakterium och har tydligen varit det innan jag blev 30 är och frågade min läkare varför man inte vart en klimakteriekossa som du uttryckte detFlört och det var pga p-pillerna jag åt och som döljde symptomen om man hade några... Du har säkert läst tråden i detta läge om du orkat och vet resten...

Alla ni andra så får jag hoppas ni haft en bra jul.
    Har ännu fått + på stickan(testade i lördags igen), men har inga direkta symptom längre vilket oroar mig. Illamåendet på kvällarna har avvtagit en hel del. men från nedre reegionerna känns det ännu som molvärk, så är det någon som vet om det kan vara så här?????     
    Ska ringa Åbo som sagt efter nyår igen, så får vi se vad de säger. 

Ha det så bra så länge.
    Kram från mig          
    Tack Lie1 och grattis till Plus !! Glad

Vi fick Kati som läkare i Åbo. Hon verkade jättetrevlig. 

Får man fråga om de kunnat förklarat orsaken till du kommit i klimakteriet? p-pillerna dolde också det mesta av mina symptomer...men när jag slutade med mina p-piller för vi planerade att försöka skaffa barn..då brakade helvetet löst...nja kanske inte riktigt men...
    Äter du hormontabletter? 
    Min gynekolog säger att min kropp måste få detta tills jag är 50år. men läser man biverkningar med att få både livmodercancer och bröstcancer..så blir man lite nojjig. Men jag klarar mig inte utan mina hormontabletter alla fall. Skäms 
    Tänk om 6 månaders kö kunde gå lite fortare... Vill åka till Åbo igen nu ju Skrattande
    Håller tummarna för dig alla fall!
    Önskar dig ett Gott Nytt År.

Kram från Skåne

• Plingelan
    Vädur 78 skrev 2011-12-26 20:15:07 följande:
    Tufft år du har haft Men skönt att du börjat hitta tillbaka Vilken underbar man du har som letar upp tråden till dig
    Låter bra med trevligt bemötande i Åbo, vi ska dit i februari. När ställde ni er i kö där? Kram kram
    Hej Vädur78!

Ja, året har varit tufft men hur är det man säger..det som inte dödar en, gör en starkare? Jag vill tro det alla fall. Ni alla här inne vet ju att livet inte är rättvist. 
    Min man ja..vilken klippa! Glad Hjärta

Vad skoj  ni också ska till Åbo. Bor ni nära Stockholm? Vi fick först köra från Malmö...så det tog lite tid att åka dit.Skrattande
    Vi var vårt första besök i ÅBO 12/12. Skickade in de sista papperna de ville ha veckan efter och blev då uppsatte på kön. Ca 6 månader ca skulle det ta att stå i kö.
    Kram 

• Plingelan
    Fru xx skrev 2011-12-28 12:13:34 följande:
    Åh massor av grattis Lie!!! Vad härligt!!! Glad
    Är så glad för er skull!

Välkommen hit Plingelan! Det är en tuff tid du har bakom dig men bra att du fått hjälp och kunnat bearbeta det och ser framåt mot en annan möjlighet att få barn på. Önskar dig/er all lycka!

Själv har jag börjat behandlingen nu. Tog min Procren Depot spruta på juldagens morgon. Van IVF'are som man är så var det inga problem. Hade lite ont på stickstället sen under dagen men inget farligt alls. Var lite seg och trött sen på eftermiddagen/kvällen men annars har jag inte känt av några biverkningar, än så länge i alla fall. Har ni andra fått mycket biverkningar av Procren? Hade mycket mer värmevallningar och huvudvärk och trötthet när jag nedreglerade med Suprecur vid egen IVF.

God fortsättning önskar jag er alla och ett Gott Nytt År!

Tack Fru xx! Glad

Det här "procren"...är det den medicin ni som som har egen ägglossning tvingas ta inför insättning av ägg? Är det typ samma medicin som när  man gör IVF? Som i princip sätter kroppen i klimakteriet?
    Läkaren vi träffade (Kati) sa det var enklare för mig som inte har några ägg alls...att jag slapp ta dessa mediciner med massa biverkningar och att jag på så vis inte behövde bli synkad med donatorn. 
    Hoppas du slipper må dåligt alla fall. Jag vet hur det känns med "kärringa-körningar" Skäms
    Önskar dig ett Gott Nytt år!
  • Vädur 78
    Plingelan skrev 2011-12-30 21:01:55 följande:
    Hej Vädur78!

Ja, året har varit tufft men hur är det man säger..det som inte dödar en, gör en starkare? Jag vill tro det alla fall. Ni alla här inne vet ju att livet inte är rättvist. 
    Min man ja..vilken klippa! Glad Hjärta

Vad skoj  ni också ska till Åbo. Bor ni nära Stockholm? Vi fick först köra från Malmö...så det tog lite tid att åka dit.Skrattande
    Vi var vårt första besök i ÅBO 12/12. Skickade in de sista papperna de ville ha veckan efter och blev då uppsatte på kön. Ca 6 månader ca skulle det ta att stå i kö.
    Kram 

Vi har ca 35 mil till Sthlm så vi har med en bra bit att åka. Till oss sa de att kön räknades från första kontakten, tog kontakt med dem i november.
    Min sambo är lärare så vi passar på att åka på sportlovet. Kram kram
    ♥♥♥
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011