• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • NinaCamilla

myran:  Vi kommer ringa till läkaren imorgon och kolla när jag får åka till FInland igen . Vad menar du med "riktiga mens"? Jag gjorde andra grav test i går och kände redan då att mensen var på väg - direkt på morgonen. Jag har iaf väldig kraftiga mens just nu samt mensvärk som vanligt. 

Jag känner bara allmänn frustration att ingenting funkar. I Huddinge var vi i kö på äggdonation men troligtvis blev jag ratat pga. min ålder eftersom jag närmade mig 40 år. Jag har läst att vissa har kommit in redan efter ett år. Vi väntade på 1,5 år utan ett samtal. Pengarna börjar ta slut men som du säger - vi måste ta nya tag och ha styrka till nästa försöket.  Jag hoppas bara att embryos klarar upptiningen.

Fru xx: Tackar för kramar. Jag hörde att FET är enklare än ET. Jag slipper iaf den hemska hormonsprutan

• Tracy

Tack för svar tjejer, nu har jag lite bättre koll!! Vår lille är "gjord" i Sverige, öppen donation alltså, och skulle vi ha turen att få en liten till så vill vi ju helst att det ska vara samma för den, dvs att det går att få reda på vem som donerat. Så det är ju ett starkt argument för Finland.

@Myran: Eller hur?? I vårt fall fick vi fyra ägg, och inte ett endaste blev befruktat! Kliniken tyckte så synd om oss, så de beslutade att vi skulle få ev ägg som blev över från en donator som skulle lämna någon dag senare - där hade de redan tre (!) mottagarpar men om det blev ojämnt antal så skulle vi få de som blev över. Det blev tretton ägg, så vi fick ETT. Ett endaste ägg, som blev befruktat, och som tog sig, och som blev väldens sötaste unge. Så vi har lite tömt vår tur-kvot känner vi och vågar inte riktigt hoppas att det ska gå vägen igen. Men vem vet

• NinaCamilla

Jag pratade med kliniken idag och nyheterna var lite si och så. Varje embryo har 50% möjlighet att de klarar upptiningen och vi har bara 3 st i frysen. Jag frågade om jag kan få 2 st nästa gång eftersom jag lider av endometrios och varje gång som jag behandlas med östrogen, blir det värre. Läkaren sa att det är möjligt om 2 st klarar upptiningen.

Med frysta ägg har jag 30% chans att plussa och 20% chans att få ett barn - alltså lite lägre chanser än med färska men vi måste kämpa. Jag önskade en ny behandling så fort som möjligt och vårt fall blir det i januari i så fall. Jag vill inte vänta längre.

Kram till alla.

• Lie71

Hemma igen Fick 2 ägg insatta, så nu håller vi tummarn att det tar sig hela vägen.
    Fick även 2 till frysen.

NinaCamilla, det är det jobbigaste att inte veta om de klara en upptining. Förra gången fungerade det inte för mig heller, men vad ska man göra. Vi är ju helt i händerna på dem.    

Grattis TracyC det bevisar ju att det kan gå. Och Välkommen till tråden.

Ha det bra alla ni
    Kram     

• snufflan75

Hej! Ruvar nu 2 egna embryon men skickat iväg en intresseanmälan till AVA Åbo utifall det inte tar sig för att "få kötid". Vi har gjort 2 ivf:er, hur får man utomlandsvård beviljad? Måste vi avstå sista egna ivf försöket för att kunna få äggdonation? Kram

• NinaCamilla

Lie1: Grattis! Hoppas att det går hela vägen Kommer du skicka andra ansökan till F-kassan senare om det här behandling? Jag försökte fråga lite om fortsättningen om de inte klarar upptiningen men läkaren ville inte gå in på detaljer än.

Kram

• Lie71

Tack NinaCamilla
    Oss ställde de i kö igen när detta skede i augusti med upptiningen och nu hade vi turen och få komma nov/dec.
    Det blir knappt 4 månader, det är ju ok om man ser på tiden.

Ja jag kommer skicka papprena då Finland överensstämmer med FK´s riktlinjer.
    Nu hoppas jag på att du får komma dit snabbt i januari.
    Kram       

• SRA

Hej alla starka kämpare!

Jag har följt tråden ett tag och tycker att de finns mycket nyttig information, och utan att känna någon av er är det konstigt hur starkt man känner för er alla ändå, jag känner sån lycka när någon lyckas i kampen och helt nere  när man får läsa om någons misslyckande :(

Jag och min sambo står i kö för ÄD i Åbo sedan i början av November då vi inte orkar vänta i landstingskön i Umeå som är ca 4 år eller kanske mer.. (9 donatorer och 150 i kö)

Vi ska dit på första möte i början av januari och undrar om jag kan få tips på hotell någorlunda nära kliniken som är billiga, gärna priser också om ni har prisinformation :)
    Vi kommer ha bilen så det är inget måste att hotellet ligger just runt hörnet, men vi vill inte lägga allt för mycke pengar såhär efter julplundringen av plånkan ;p

Ni är starka, kämpa på och jag önskar alla mitt största lycka till!

• Vädur 78

Fru xx: tack för svar

Har nu bokat in ett första besök i Åbo. FIck massa tider i januari men hon skrev att vi kunde komma senare och det inte ändrade något med kön så vi bokade in 13 februari när mannen har sportlov så slipper han ta ledigt. Håller fortfarande på att kolla runt rätt så mycket, men får väl avboka om vi ändrar oss till något annat. Har telefon tid med min IVF läkare idag så ska höra lite med honom. 

Om det bara är 50% som klarar upptining så har de inte så höga krav på det som de fryser in eller? Man får betala extra när man får till frysen med eller? 

♥♥♥
  • Vädur 78
    SRA skrev 2011-12-02 00:13:11 följande:
    Hej alla starka kämpare!

Jag har följt tråden ett tag och tycker att de finns mycket nyttig information, och utan att känna någon av er är det konstigt hur starkt man känner för er alla ändå, jag känner sån lycka när någon lyckas i kampen och helt nere  när man får läsa om någons misslyckande :(

Jag och min sambo står i kö för ÄD i Åbo sedan i början av November då vi inte orkar vänta i landstingskön i Umeå som är ca 4 år eller kanske mer.. (9 donatorer och 150 i kö)

Vi ska dit på första möte i början av januari och undrar om jag kan få tips på hotell någorlunda nära kliniken som är billiga, gärna priser också om ni har prisinformation :)
    Vi kommer ha bilen så det är inget måste att hotellet ligger just runt hörnet, men vi vill inte lägga allt för mycke pengar såhär efter julplundringen av plånkan ;p

Ni är starka, kämpa på och jag önskar alla mitt största lycka till!
    oj 150 i kö och 9 donatorer låter inget vidare Säg till om du hittar något bra hotell, vi ska nog med dit i feb
    ♥♥♥
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011