• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Vädur 78
    Lie1: Lycka till Hoppas det inte blåser för mycket! Men skönt att du inte blir sjösjuk.....
    ♥♥♥
  • Lie71

Hej Vädur78, tack för lyckönskningarna.

Vi är ensamma om donatorn. Första gången fick vi bara ett tillbaka och det var odlat i 3 dagar
    Kötiden räknas från man fick svar på intresseanmälan sa de.
    Statistiken får du förklarat av de när ni kommer över, och jag tror det är lättare att förstå då    

Du ska känna efter vilket som känns rätt för dig/er, antingen innan besöket och absolut efter besöket.    
    Lycka till nu i erat val

Kram   

• Vädur 78
    Lie71 skrev 2011-11-27 14:48:24 följande:
    Hej Vädur78, tack för lyckönskningarna.

Vi är ensamma om donatorn. Första gången fick vi bara ett tillbaka och det var odlat i 3 dagar
    Kötiden räknas från man fick svar på intresseanmälan sa de.
    Statistiken får du förklarat av de när ni kommer över, och jag tror det är lättare att förstå då    

Du ska känna efter vilket som känns rätt för dig/er, antingen innan besöket och absolut efter besöket.    
    Lycka till nu i erat val

Kram   
    Tack snälla för svar Skulle vara så skönt att få komma igång innan sommaren!
    Vad är det för behandling man får och hur många kontroller måste jag gå på då? 
    ♥♥♥
  • NinaCamilla

Tackar för alla styrekramar och omtanke!  Jag ska göra grav test imorgon också - dag 4 menjag känner att mensen är på gång - bara om jag slutar mina tabletter, får jag byta till starka värktabletter istället.

Andra sidan om jag får mens nu, kommer jag snabbare till nästa försök med frysta embryos Läkaren sa att jag måste ha en vanlig menscykeln innan jag kan prova igen. I bästa fall kommer vi dit i januari - om embryos klarar upptiningen.

Lie1: Lycka till igen!

• Tracy

Hej tjejer,

här är en till som funderar på Finland. Vi är lite i valet och kvalet - varför valde ni just Finland? Undrar också om ni någon har något tips på tråd med lite statistik från AVA Åbo/Tammerfors? Hittar inget på deras hemsida.

Nu kom jag på en fråga till - förstår det på er som att donatorns mediciner inte ingår i priset? Men att det går att få det på svenska högkostnadsskyddet? Vad gör kliniken då - skriver de ut ett svenskt recept på något sätt, eller hur funkar det?

Tack på förhand /TracyC

Mamma till en plutt född -08 tack vare äd

• Dustpuppy
    Tracy skrev 2011-11-28 19:44:38 följande:
    Hej tjejer,

här är en till som funderar på Finland. Vi är lite i valet och kvalet - varför valde ni just Finland? 
    Hej!

Svarar på en av frågorna: vi väljer Finland för vårt nästa försök, eftersom Försäkringskassan håller på att utreda om anonym donation kommer att ersättas i efterhand eller inte. Finland har icke-anonyma donatorer och då känns det tryggare att välja det, man slipper eventuellt strul med FK då. I och med att min man och jag inte kan få vård i Sverige i tid och vår IVF-läkare rekommenderar äggdonation, så är vi berättigade till att söka vård inom EU. Man ansöker om ersättning för planerad vård i efterhand, och får då tillbaka pengarna man betalade till kliniken.

Vårt förra försök gjorde vi i Estland (anonym donation) och har fått tillbaka runt 40 000 kr från FK, men vi vågar inte chansa nu när det kanske blir strul med ersättning för anonym donation.

Dessutom är det enklare för oss att resa till Finland, det går bra med flyg och färjor och det finns många städer och kliniker att välja bland. Vi har valt en klinik i Helsingfors som heter Fertinova.
    Väntetiden är runt 6 månader just nu.

/Dustpuppy
  • Fru xx

Nej vad tråkigt NinaCamilla! Ledsen för er skull... Styrkekramar till er, och hoppas ni får göra ett lyckat FET snart!

• Fru xx

Vädur - I Tammerfors får man alla äggen från sin donator. Donatorn är öppen, dvs barnet har möjlighet att få reda på sitt genetiska ursprung från 18 års ålder. Tror man själv kan påverka odlingstiden och ifall man ska sätta in ett eller två embryon. Det lät så i alla fall när vi träffade läkaren på vårt första besök. Jag minns inte hur deras statistik ser ut exakt i procent, men den var väldigt bra. När vi var där gick läkaren igenom vår historik och tidigare behandlingar väldigt noga. Han tittade på resultatet av mannens tidigare spermieprover och han gjorde noggrannt vul på mig. Sen när vi fick donator så fick jag hem recept och när min nästa mens startar meddelar jag kliniken och då får jag hem en behandlingsplan. Jag ska börja med en spruta Procren på dag 21 som nedreglering. Sen ska jag ta östrogen (Progynon) för att bygga upp slemhinnan. Tror man får gå på 1-2 vul här hemma för att kolla slemhinnan innan man åker till Finland för insättning. Sen ska jag ta progesteron, prednisolon och trombyl under ruvningen, även fortsätta med östrogen tror jag, om jag fattat det rätt. Men som sagt, har inte fått behandlingsplanen än. Lycka till! Lie - Hoppas det går bra, håller tummarna! Tracy - Vi valde Finland för att jag är född där och har släkt där, för att de har öppna donatorer, de har bra och avancerad sjukvård och är mycket kunniga och framstående inom fertilitetsområdet. Donatorns mediciner ingår i behandlingens pris, men inte dina egna mediciner. Dina egna mediciner omfattas av högkostnadsskyddet här hemma i Sverige ifall du kan få svenska recept av en svensk läkare. Jag fick finska recept från kliniken i Finland, skickade kopior på dem till vår gamla ivf läkare här hemma och hon skriver ut samma mediciner fast på svenska recept och då gäller högkostnadsskyddet.

• Fru xx

Sorry att all text hamnade i en klump! Fattar inte varför det inte går att få stycken när man skriver på en Ipad, grrrr....

• myran

NinaCamilla: Nu sitter vi i samma sits igen! Synd att ingen av oss fick plus, men nu får vi kämpa vidare tillsammans.
    Vi ska också tillbaka i jan/feb eftersom jag får min första "riktiga" mens innan 19:e och de vill inte göra mitt FET i jul, konstigt, konstigt Tomte så jag får vänta med hormonerna till mens nr 2. Ändå rätt skönt att slippa hålla reda på alla piller under jul- och nyårsfirande och farande. Nytt år - nya chanser!

Oj, hjälp vad jag låter hurtig. Så känns det minsann inte hela tiden kan jag säga... Ibland känns det helt j-la hopplöst. Det enda som händer är att jag blir tjockare och tröttare och äldre och embryona färre Gråter
    Men jag vill inte ge efter för det där!

Tracy C: Donatorns mediciner ingår, men inte våra! Har man tur har man en snäll läkare på hemmaplan som kan skriva om recepten från Finland till svenska och därmed går alla mediciner (utom Procren har jag för mig) in under högkostnadsskyddet, vilket inte de inte gör med finska recept.
    Hoppas du fick svar på din fråga. Kul att du har en liten efter ÄD, det bevisar ju att det faktiskt går! Glad

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011