• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • myran

NinaCamilla: Jag har inte hört något om viktmatchning. Tror inte de gör sådant.

Jobbigt att du mår dåligt av Procrenen. Jag mådde bättre än någonsin av hormonerna, vad olika det kan vara! Däremot tycker jag det är stressigt att komma ihåg alla tabletter och vagiatorer flera ggr om dagen... Har någon nåt tips för att komma ihåg? Jag fick sätta larm på mobilen. Nu har jag också skaffat dosett.

Själv väntar jag nu på mensen för att få börja med progynonen, sen väntar FET i november om UL är ok!!!

• NinaCamilla

Jag fick godkänd i UL igår och börjar min mediciner imorgon. Sen är det bara vänta till UL 2 och hoppas. Tiden går väldigt fort...

Myran: Skönt att du inte behöver gå genom samma värmevallningar som jag. Jag mår väldig dåligt av sprutan; stora finnar, fet hår, värmevallningar varje timme flera gånger och sist men inte minst är jag nedstämd. Hoppas att det blir bättre.

Jag hoppas att jag minns alla mina piller oxå - dosett kan jag inte ha på jobbet -de skulle fråga vad är fel på mig

• Fru xx

Hej tjejer! Var hos psykologen härom veckan så nu har vi fått vårt utlåtande. Maken var och tog sina blodprover för flera veckor sedan och resultaten har skickats direkt till AVA. Ska nu sända psykologutlåtandet och avtalet till AVA, sen kan vi ju inte göra mer än att vänta. Har köat sedan juni. Hoppas det inte tar alltför lång tid att få en donator! Ni som gjort ÄD, hur lång tid tog det från det att ni fick besked om donatorn till att ni fick sätta igång behandlingen och seda göra insättning?

• myran

Hej på er!
    Nästa vecka ska jag på UL och kolla livmoderslemhinnan, sen bär det av till Åbo veckan efter om det ser bra ut! Huj, vad fort det har gått denna gång... Tiden rusar!

NinaCamilla: Jag hoppas det blir bättre snart som tur är äter man ju bara hormonerna en begränsad tid och förhoppningsvis får man ju en liten bebis för besväret Grattis till godkänt UL! Ja, då börjar vi nog ruva ganska samtidigt då

Fru xx: Vi fick veta att vi fått donator 23 februari och började med hormonerna 4 dagar senare. Då allt gick bra och ägg och livmoderslemhinnan utvecklades som de skulle fick jag sen insatt en liten grodd 15 april. Så det är väl ungefär tid om allt går som det ska. Efter det väntar två otroligt långa veckor innan man vet om det fäste!!!
    För mig blev det ju ett + och stor glädje, men fick sen MA i vecka tolv :'(
    Nu är det dags för nytt försök med våra infrysta embryon.
    Lycka till, Fru xx, hoppas ni får er donator snart!

• Fru xx

Tråkigt att ni fick MA Myran Hoppas det går bättre nu med frysförsöket! En och en halv månads behandlingstid ungefär ska man alltså räkna med, fram till insättningen. Det är rätt fort ändå för det lät lite krångligt det där med att man ska synka ihop donator och mottagare och att allt ska klaffa. Hoppas vi får sätta igång snart! Kan man leva precis som vanligt efter insättningen? Hur har ni gjort? När vi gjorde IVF sa de att man skulle leva som vanligt och att man kunde göra allt som man var van vid, men det kanske är annat med ÄD.

• mirakel

Hej på er!! Vart har hon tagit vägen den där människan som startade den här tråden?? Undrar ni kanske... Men jag är här o läser era inlägg o är glad att ännu fler hittat hit o förhoppningsvis har utbyte av att ventilera frågor, förhoppningar o sorg precis som det var menat! Att jag inte varit aktiv har en orsak. Vi har- precis när psykologsamtalet var avklarat o allt var grönt inför äggdonation- på något mirakulöst otroligt sätt blivit spontant gravida! Vill inte sticka er i ögonen med detta, men kändes knasigt att inte höra av dig alls... Tråden hoppas jag får leva kvar o utvecklas och av hela mitt hjärta önskar jag att det går vägen för er alla!! Jag har varit på ett kubb-test idag som gick vägen! Däremot är jag sjukskriven för blödningar från en sk föreliggande moderkaka. Men hoppas på att det ska ordna sig! Stor kram till Dig!

• NinaCamilla

myran: Det blir spännande tider för oss - vi är där samtidigt. Vi har vecka 45 beräknad.

Myrslok69: Grattis jätte mycket! Ibland har naturen sitt eget sätt . Ibland känns det så dumt att läkarna stirrar blindo på alla testresultat och säger att det är helt omöjligt, men du är ett besvis att ibland det går

Fru xx: Vi hade lite otur med vår första donator. Hon blev sjuk så att jag fick börja om. Jag fick besked att ta första sprutan den 7 oktober och nu ska jag ta progynon-tabletter fram till den 31 och sen får vi se vad de säger. Beräkad insättning är nånstans vecka 45 den 7 november framåt. 

Jag hoppas verkligen att det går hela vägen den här gången. 

• Tigermamman72

Hej alla!

I morgon åker vi till Åbo och vårt första möte,  känns spännande och lite overkligt.
    Känner mig lugn och har  lagom förväntning på behandlingen, men vet att ju närmare man
    kommer desto mer känslomässigt påverkad blir man. Har ju gjort några IVF innan och hoppet finns ju alltid där.

Har också kollat in båda serierna och man blir otroligt berörd och inser att man inte är ensam
    och hur stor längtan efter barn är.

Myrslo - jätte grattis, vad härligt och för min egen del blir jag bara glad när det äntligen lyckas för andra och det
    visar ju att det faktiskt kan bli barn även fast man tvivlar ibland;)

NinaCamilla- håller tummarna

Ja nu är vi i alla fall igång och hoppas att det hela inte tar allt för lång tid.

6-7 månader har vi fått som väntetid

• Fru xx

Wow Myrslok, vad häftigt, stort grattis! NinaCamilla, vilken otur ni hade förra gången, jag håller tummarna för att det ska gå bättre den här gången! Min man glömde posta brevet med psykologutlåtandet och avtalet till ava idag, grrr... Nåja en dag hit eller dit gör ju ingen skillnad men man vill ju framåt. Om han kommer ihåg att posta det imorgon så borde de få det efter helgen. Tänkte nämligen ringa sedan och höra att de fått allt och fråga om hur lång väntan vi har kvar.

• Fru xx

Ursäkta att mina inlägg blir allt i en klump, det funkar inte med stycken genom ipad, utan allt hamnar i en klump :-/

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011