• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • NinaCamilla

myran: jag är så ledsen för din skull - stort kram. Men du ska testa väl efter några dagar igen? Läkaren sa till mig att  även om jag skulle få minus, ska jag fortsätta med mediciner 4 dagar till och testa igen. 

Jag befruktar att samma sak händer här. Jag har haft väldigt stressig på jobbet och med flytten och känner inga känningar alls - inte iaf efter en vecka. Andra sidan vet jag inte heller om man borde känna något. Jag försökte googla lite men kanske är det bättre att inte analysera utan låta bli.

Myrslok69: Va härlig med graviditeten. Det ger en liten hopp till oss andra att ibland kan det gå!

Lie1: Du har helt rätt. Ingen har frågat efter blodgrupp och om man tänker på andra donationer, är det inte livsviktig att blodgrupp passar?! Jag tycker att du skulle kunna ställa krav som en kund - om man tänker bara på pengar. Man vill ha bästa möjliga förutsättningar att få ett barn.

• WannabeFler

Hej ! Äntligen händer det nåt! Hade nästan slutat hoppas. Igår hade AVA Åbo ringt när jag var på lunch. Jag ringde tillbaka och först frågade de efter ett labbresultat från min mans spermaprov som jag trodde att de redan fått. Sen sa de det: vi kanske har hittat en donator åt er. Hon har dock en läkarundersökning kvar att gå igenom. En donator! Till oss! Vill skrika ut det och vågar knappt hoppas. Donatorer med mitt utseende växer ju inte på träd. Men den här verkar nära nog. 6mån väntan i kö... Så spännande, Vad händer nu, ni som vet. Kram

• Lie71

Myran - jag blir så ledsen för din skull Men som NInaCamilla skeiver så fick även jag göra ett test 4-5 dagar senare för att säkerställa att det inte avr någon graviditet.

Grattis WannabeFler

Äntligen din tur. Förstår känslan.
    De kommer samkordinera er i den behandlingsplan som de ska ge er.
    Så det är bara att avvakta.  

Är det någon av er som har reagerat på Progynonbehandlingen med att samla på sig vätska i kroppen?
    Jag gör det och det känns inte bra. Sen är jag tröttare än någonsin av medicinen.

Till alla som kämpar en bamsekram    

• Fru xx

Vad tråkigt Myran!!! Hur har det gått för dig NinaCamilla? Håller tummarna... Vi fick besked igår om att vi fått en donator! Ska meddela kliniken när min nästa mens startar och sen kör vi igång, preliminärt blir det insättning i början av februari. De ska skicka recept nu på en gång så att jag hinner fixa fram medicinerna, sedan ska de skicka en behandlingsplan när min nästa mens startat, det borde bli om ca två veckor. Känns pirrigt och jättespännande! Någon som kan beskriva hur behandlingen går till?

• NinaCamilla

Fru xx: Jag har inte testat stickan än och även om jag kunde göra det på fredag, avvaktar jag till lördagen. Om resultatet blir minus, vill jag ta det lugnt hemma och gråta i tysthet än åka till jobbet. Jag har väldig ömma bröst hela tiden men jag kan inte säga om det beror på att jag är gravid eller på alla dessa hormoner som jag knapprar 5 ggr per dag. Om vi inte lyckas den här gången, ska jag och mannen åka bort för några dagar att samla krafter. Jag läste någonstans i nätet att efter 3 försöket är 80% av kvinnor gravida. Det ger lite hopp att om man inte lyckas på den här gången, ska vi prova på vidare.

Om mediciner mådde jag mest illa av var Procren - sprutan, som du får först. Den stänger av dina egen mens och räknas från din menscykeln. Jag fick värmevallningar, humörsvängningar och fet hud och finnar. Det är förstås individuellt men det är bäst att du förvarnar din man om det Min kille visste vad jag upplevde och tolererade lite mer än vanligt.

Dags att jobba vidare här

• WannabeFler

Hej tjejer och kille/ar :)! Idag ringde Ava igen och bekräftade att vi har en donator att ta ställning till! :) Glad samtidigt rädd för att mislyckas. Hade nästan givit upp hoppet på ett syskon.. Hon är två cm längre än jag med mörkbruna ögon och hår. :) Nära nog, fast mitt hår är svart. Vi kommer att tacka ja. :) Fru XX var är det du går någonstans? Jag går i Åbo. Det verkar ju som att vi ligger rätt nära varandra tidsmässigt. :) Om det går vägen kan äggplock bli aktuellt i mars. 2012 alltså. (Får kanske ändra namn på tråden snart ;)) NinaCamilla jag håller alla tummar för dig!!! I februari bör det alltså bli medicinstart för mig.. Det är mitt första försök.. Vet inte hur jag kommer palla ett misslyckande.. Andas, andas... Var lugn, håll oron borta. Vi är flera som inte lyckats vid första försöket... Eller så har donatorn blivit sjuk. Åh vad vi är tappra! Sen 2007 har jag och min man försökt. Är det äntligen vår tur snart..? Hang in there, alla kämpande blivande föräldrar! Kram

• Fru xx

Åh vad jag håller tummarna NinaCamilla, det ska bli ett stort härligt plus på lördag! När tar man den där procren sprutan, när min nästa mens startar eller? WannabeFler - vi går på Ava i Tammerfors. Vår donator är 5 cm kortare än jag men har samma ögon och hårfärg. Det är helt okej tycker vi. Tydligen har de ont om donatorer som är över 170 cm, jag är 175 cm, men sen fick vi ändå en som är 170 och det är ju helt okej. Vad säger man på jobbet? Hur har ni gjort, sjukat er eller tagit semester? Man blir ju borta några dagar.

• myran

NinaCamilla, jag håller tummarna för er!!! Hoppas att du får ett stort plus!Glad

Tyvärr visade även vårt nästa test minus, så nu har jag slutat med hormonerna och börjat blöda. Känns så himla tråkigt och meningslöst och jävligt... Men det är väl bara att ge sig på't igen så småningom.

Ont i brösten och andra grav.symptom kan man få av medicinerna, det hade jag även denna gång när det inte blev något.

Lycka till nu alla ni som väntar på bästa julklappen!

• NinaCamilla

myran: Så tråkigt att höra! Det är bara kämpa vidare. Som sagt - jag läste någonstans att efter 3. försöket är 80% av kvinnor gravida. Vila upp nu och sen har ni nya krafter igen.

Fru xx: Om jag inte minns helt fel, tog jag procren spruta på dag 19. efter mensen. Sen avvaktade jag med nästa mediciner. 2 veckor innan ET började jag knappra Östrogen att slemhinnan blir tjockare, och gick till gyn för utmätningen av slemhinnan. Efter ET började jag ta vaginatorgel. Det blir 3 ggr tabletter per dag och 2 ggr gel..jag har påminnelse i telefonen. 

Jag tog ledig från jobbet men hade ställt mig att vara sjuk den dagen/dagarna. Problemet är att de informerar dig bara några dagar innan när ska du till Finland. Då blir det svårt att planera besöket och ansöka ledighet från jobbet. Det är också svårt att hitta på rätta tider när man springer på gyn besök. Nu har jag avbokat alla julfester på jobbet att jag skulle inte behöva ljuga om drickandet eller smygdricka vatten hela kvällen.

Jag misstänkte det också att mediciner ger grav.symptom och att det säger ingenting om jag är gravid. Det blir tugnt på lördag om stickan visar minus men vi måste kämpa vidare helt enkelt. Det är är jag 100% säkert att jag tar ett glas vin på lördag om jag inte är gravid!

Kram

• myran

Tack för era uppmuntrande ord Glad

NinaCamilla. jag tror gärna på statistik i detta fall även om jag aldrig gör det annars!
    Klart du ska dricka vin och äta goda ostar om det blir minus, även om man inte är så pigg på att festa... Men man måste vara snäll mot sig. Själv hade jag gjort tre olika likörer innan testet för att OM det var minus hade jag iallafall NÅGOT att se fram emot Tungan ute om jag däremot fick plus är det ju inte så svårt att avstå. Så jag har druckit hemgjord likör. Det var gott! Men givetvis hoppas vi på ett stort PLUS för dig!!!! Graviditetssymptom KAN ju också betyda bebis i magen!

Fru xx: Jag lägger också in medicintiderna med alarm i mobilen, dessutom skriver jag på omslaget till de närmaste dagarnas vagiatorer (MM = måndag morgon MK= måndag kväll osv för att vara säker på att jag inte glömt. Trycker också över östrogentabletterna i en veckodosett, tre i varje, lätt att hålla koll på att man tagit dem. Jag började med vagiatorerna några dagar innan insättning. Östrogenet började jag med tidigare. Det är samma procedur vid FET förutom att det tog kortare tid (tyckte jag iaf?) och man måste ju inte synka med donatorn så man slipper Procrensprutan!

Kram från Myran som absolut kämpar på, just nu med magkramper, blödning och en rejäl förkylningRynkar på näsan det var ju inte direkt vad man längtat efter Gråter

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011