• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Lie71

Nu blir jag undrande hur mycket mediciner ni andra äter?! Själv har jag bara Progynon 1+1+2 per dag och nu på söndag ska jag börja med Crinone gel 2ggr per dag. Inget mer.

Myran: Inte kul, men du får komma igen Nästa gång är det din tur.

NinaCamilla: Tummar hålls för Plus på lördag. 

Grattis till donatorn Fru xx och WannabeFler  

Vi åker på söndag och insättning på onsdag. Har bett om 2 ägg, så får vi se.
    Jag bad om semester idag, efter samtalet från AVA. Det var ok på jobbet, trots kort varsel.
    Var också inne på att sjukskriva mig om det inte fungerade.

Så nu får man väl ta sig lite glögg om man ska ha alkohol i till helgen.
    Ha alla en trevlig Första Advent.

• Vädur 78

Hej  
    Vi funderar på ÄD i Finland. Fick en son genom IVF i 2010  men har nu gjort 4 misslyckade IVF behandlingar för sykonförsök och 3 av dessa gånger har vi inte kommit till ET
    Hur länge har ni fått vänta? Ska man välja Åbo eller Tammerfors?

kram 

♥♥♥
  • Fru xx

Verkar lite krångligt det här med alla medicinerna, men nog ska man kunna reda ut det, har ju gjort 7 ivf'er innan även om det är ett tag sedan. Idag fick jag mina recept från Finland. Visst är det så att högkostnadsskyddet här hemma i Sverige inte gäller för utländska recept? Ringde min gamla ivf klinik och de lovade att skriva svenska recept till mig, ska bara skicka kopior av mina finska till dem. De lovade även hjälpa till med ev blodprov samt vul. Känns skönt att de ställer upp med det så man slipper oroa sig om praktiska detaljer.

• Fru xx

Välkommen Vädur78! Jag vet inte om det är någon skillnad på Åbo och Tammerfors, antagligen inte eftersom det är samma kedja (Ava). Vi valde Tammerfors för att jag är född där och har släkt där som vi kan bo hos. Vi fick en donator efter ca 5 månaders väntan. Personalen är jättetrevliga i Tammerfors och kliniken har fräscha och fina lokaler mitt i centrum.

• myran

Lie1: Jag har ätit Progynon 1+1+1/dag och sen Crinone morgon och kväll. Procrenspruta fick jag ta inför ET för att synka med donatorn, men inget annat. Tar dock tillskott Folsyra på eget bevåg Flört
    Lite glögg dagarna innan tror jag också är en bra medicin! Skrattande

Vädur78: Vi har valt Åbo för vi fick det rekommenderat av en som varit där. Det är lätt att åka över med båten när man som vi bor i närheten av Stockholm. Jag skaffade Viking LInes medlemskort som är gratis men ger mycket rabatter. Tack vare det så åkte jag och min man båt t.o.r, bodde  på hotell en natt 100 m från kliniken (som ligger i centrum) hade med oss bil och hela kalaset kostade 1200:- Bra pris tycker jag för all den bekvämligheten!
    Vi väntade på donator i knappt ett halvår och de har varit snälla och trevliga, man kan alltid ringa eller maila om man undrar något och de pratar/skriver bra svenska.

Fru xx: Vi gjorde som du och fick alla recept "översatta" till svenska recept vilket gjort att alla mediciner utom Procrensprutan gått på högkostnadsskyddet. EN kostnad mindre, jätteskönt!!! Jag har en jättebra gynekolog här hemma som hjälper mig med allt på hemmaplan, han jobbar med IVF/ÄD här i Sverige så det känns tryggt. Han kan svara på allt man undrar Glad Hjärta och det är ju alltid skönt att få en second opinion från en utomstående expert när man oroar sig. Han har också vid behov klämt in mig på UL med kort varsel på morgonen innan han egentligen börjat jobba när han haft fullt schema, en riktig ängel! Blir jag gravid så har de även mödravård, så jag kan få gå i en mammagrupp med fler som gjort ÄD. Kan det bli bättre?! Fattas bara den där lilla detaljen då... en graviditet som blir en bebis... Suck!

Ha en härlig 1:a advent allihop, men alldeles särskilt hoppas jag förstås att NinaCamillas advent blir speciellt härlig {#emotions_dlg.flower}

Kram

• WannabeFler

God morgon vänner. Särskilda tankar till Lie1 och NinaCamilla. Vill att allt ska gå bra för alla! Men tankar också till er alla denna soliga lördag. En liten till... Längtan gör ont ibland! Kram!!

• NinaCamilla
    Villblifler skrev 2011-11-26 08:33:53 följande:
    God morgon vänner. Särskilda tankar till Lie1 och NinaCamilla. Vill att allt ska gå bra för alla! Men tankar också till er alla denna soliga lördag. En liten till... Längtan gör ont ibland! Kram!!
    Tackar WannabeFler. Tyvärr var inte den här morgonen så bra - stark minus här. Det finns ingen hopp för att få plus efter 4 dgr heller. Idag är det 1. dag efter testdagen eftersom jag kunde göra testet redan igår. Jag ska ändå göra en ny test på tisdag men tomt är det. Jag försöker bita ihop och tänka på att 80% av kvinnor är gravida efter 3. försöket! Om bara lilla embryos klarar upptiningen...

Solen värmer inte idag men måste tänka på positivt.  

Lie1: Lycka till och försök att få 2 st på en gång. Berätta sen hur det gick - om AVA godkände 2 st ägg.

Kram till alla och ha en mysig första Advent!
  • Lie71

NinaCamila: Lider med dig Så här skulle det inte gå......
    Jag hoppas ni orkar ta nya tag snart. STOR STYRKE KRAM TILL DIG / ER.

Välkommen Vädur78. Vi valde Åbo eftersom det var närmare släkten än åka till Tammerfors. Men jag tror ingen av dessa kliniker är sämre än den andre.   

Fru xx: Jag får medicinerna på högkostandsskyddet, dock inte gyn undersökningarna.   

Myran jag hoppas du mår bättre och orkar ta nya tag du med.

Åker ikväll i blåsovädret, som tur är så har jag inte anlag för att bli sjösjuk som tur är

Tänker på er alla
    Ha en bra advent.
    Kram       

• Vädur 78
    Fru xx, myran och Lie1: Tack snälla för era svar!
    Vi ringde både Åbo och Tammerfors i fredags och kollade lite. Det är väl lättare att ta sig med båt till Åbo och med flyg till Tammerfors. Vi fyllde i en intresseanmälan och kommer få lite tider skickade för första besök hos dem. Borde väl bli i början av januari. Hittade fygbiljetter tur och retur i januari för 470 kr/pers så det var ju inte så farligt. 
    Har lite fler frågor...

Är man ensam om sin donator eller delar man med någon annan?
    Hur många ägg sätter de tillbaka? Är det oftast 1 som gäller?
    Är det 2 dagars eller blastocyster de oftast sätter tillbaka?
    Hur är deras statistik?
    Räknas kö tiden från man har varit på första besöket eller är det från man skickat in intresseanmälan?
    Om vi hamnar i kön i januari, då hinner man inte innan sommaren?

Hoppas någon kan svara, känns som man har mycket frågor och många beslut som ska tas..................

Kram kram 
    ♥♥♥
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011