• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Lie71

Hej alla och välkommen Tigermamma72.

Det är väl väntetiden och att man inte blir yngre som stressar en... Som NinaCamilla skrev så kan man få behandling omg i Riga. Sen måste vi också ta om prover för min sambo som blir för gamla..

Fördelen är som sagt i Finland är att donatorn inte är anonym, så det finns en möjlighet. 

Sist fick jag komma dit för första försöket ca 6 mån och det för att jag ringde till Åbo och frågade. 
    Men om man läser andra trådar så funderar man ju lite på om medicineringen då det avsevärt skiljer sig mellan länderna. Nu vet man också inte den medicinska historian på personen heller.

Det ger sig i längden.

• Tigermamman72

Hej Tack Lie1 för ditt svar. Börjar förstå att detta kommer bli en"spännande resa;) mycket att ha koll på och styra upp själv. Ja åldern är en stor stressfaktor i sig. Skönt att detta forum finns som stöd och peppning:))) Hållervtummarna för er alla!

• EmZe11

Hej alla.

Läser med stor lust o lite vånda alla inlägg här och i övrigt på nätet. Jag är redan mamma till 2 underbara barn men har en ny partner sen ett antal år som INTE har barn. Mina barn är stora skolbarn men älskad oerhört!!! Har gått hos barnmorska pg a strul m mens/ägglossning och nyligen fick jag beskedet att mina ägg är odugliga. Har inte haft mens på 44 dagar nu och hela kroppen känns oattraktiv!  Är bara just över 40..... Min sambo är flera år yngre och alla vänner runt om hans värld har fått eller väntar barn. Minns hur det var själv!  Vi har därför pratat om äggonation för jag vet att en graviditet och förlossning är det mest mirakulösa man kan vara med om. Jg vill dela föräldraskap med mitt livs stora kärlek!

Jag bor norrut i landet och har sett att även Uleåborg har sjukhus som gör ÄD. Vet ni om det stämmer? Vore bra om vi slapp resa så långt... Kan man göra alla undersökningar hos sin egen gyndoktor innan?

Tårarna har sprutat i flera dagar nu.... Vill gå vidare och se lite ljus i tillvaron.

• EmZe11

Ledsen för din skull Lyckligtlottad1982....

• NinaCamilla

Lyckligtlottad1982: Kram! Kämpa vidare...nån gång måste man lyckas...

Vi ska åka imorgon till Åbo och lämna min mans prover igen. Nu börjar allvaret...

• Lie71

Lyckligtlottad1982: , Styrkekram till dig. Inte kul. Kämpa vidare, vi är flera här ......

Välkommen EmZe11 Vet faktiskt inte om Uleåborg, men du borde kunna söka på nätet.

NinaCamilla: Nu är du också på gång Kul.

Intressant att se bägge dokumentärerna "Drömmen om ett barn" och "Barn till varje pris". De är bra med Renee och Piaa. Men tror man att politikerna kommer vakna av detta???!!!  Man kan ju alltid hoppas.
    Men bra infallsvinklar i programmen.
    Vad tycker ni tjejer?

Kram   

• myran

Ja, intressant att de sänder de här programmen, det känns ju väldigt aktuellt för oss här
    Även intressant att se hur människor uppfattar våra val och vår situation. Det är en liten föraning om vad man kan komma att möta i framtiden om det blir barn! Skönt att vara förberedd Man ser hur viktigt det är med information och fakta.
    Jag har upplevt att folk tycker det är konstigt med äggdonation men inte med spermiedonation och jag tyckte först det var jättekonstigt. Men nu tror jag att det beror på att ÄD är relativt nytt och mindre etablerat, när man berättar om det så tycker de inte längre att det är så märkligt eller "onaturligt".

Suck! Denna eviga fråga... Vad är egentligen naturligt och onaturligt? Jag tänker: Naturen är ju fantastisk på att hitta sätt att ge upphov till liv

• NinaCamilla

Jag har kollat "Barn till varje pris" men har inte hunnit titta på det andra. Jag har spilt några tårar när jag tittade på programmet. Det blir lite som att uppleva allt jobbigt i början igen. Det är väldigt bra att de tar upp barnlösheten och jag hoppas att politiker i framtiden ser det här som en sjukdom och inte som rättighet. Jag har hört att "Drömmen om ett barn" skulle vara bättre. Vad säger ni?

Vi var i kliniken i fredags och mannen tog proverna. Vet ni andra om donatorns vikt är detsamma som mottagarens?

Välkommen TIgermammam72 och EmZe11. Det är viktig med en bra gyn som kan hjälpa med ÄD processen.

Jag mår väldigt dåligt av procren-spruta och kryper snart på väggarna men vad ska man inte göra för att få en bäbis. Då får man stå ut med värmevallningar, extra kilon etc.

Kramiz

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011