• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej,

Vi har bokat äggdonation till hösten 2011 eftersom tiden var knappt just nu. Vi gjorde anmälan till äggdonation i december förra året och hade fått tid redan nu i juni men pga.jobbet kändes det fel tidpunkt. Vi väntar med spänningen vad händer under hösten. Det blir nog aug/sep för vår del.

Vi är flera Vad ska ni gå till? Vi är också i AVA Åbo men funderade på jätte länge Helsingfors. Åka till Åbo är dock lättare från Sthlm och lite billigare än Helsingfors. Jätte trevlig klinik!

• NinaCamilla
    Nieuwy skrev 2011-06-10 18:26:56 följande:
    Hej!

Har precis kontaktat AVA i Åbo idag för att få igång processen för att få äggdonation. Jag fick ett mycket positiv känsla av telefonsamtalet. Hoppas på ett första besök i augusti...
    Superbra med tips på psykolog för det skulle kännas skönt att få det gjort.  Vi har blivit utredda på Sophiahemmet och vi tycks ha allt utom psykologsamtalet. Är det någon som vet om de går fortare då? Lycka till alla!
    Hej,
    Vi fick en lista via AVA på psykologer som kan hjälpa med konsultation. Vi gjorde det efter vårt första besök. Det behövs inte göra innan och ni tappar inte er plats i kön. Vi hade fått också tid under juni för ÄD (i kön sen december 2010) men pga.stress och jobb ville vi inte riskera att något går snett. Vi har sagt att augusti eller september gäller för oss

Vad roligt att så många har hittat hit
  • NinaCamilla

Hej alla,

Min story är följande. Jag är 39 år. Jag fick veta i samband med titthålsoperation att jag inte blir gravid naturlig väg pga.svår endometrios. Äggledarna är sammanväxta med urinblåsa och övriga organ och även om kirurgen försökte släppa loss dessa, fick det inte hela vägen. Läkaren i SÖS skickade remiss till Huddinge men pga.lågt AMH-värde visste de inte vilken kö ska vi tillhöra - IVF eller äggdonation. Vi står nu i äggdonationskö men aldrig hinner dit pga.åldern (fr o m sept-2010). Då bestämde vi att prova en gång IVF även om chansen var liten. Det misslyckades. Efter många funderingar går vi vidare med äggdonation. Det har varit både jobbigt och befrielse pga. bröstcancer genen i familjen.

AVA Åbo hade hittat en donator till oss men jag och min man tyckte att hon var för kort - 158 cm. Det känns jätte hemsk att tacka nej till donation. Har ni andra några funderingar kring detta? Om vi hade valt henne, hade vi fått behandling i början av september men nu det dröjs en månad eller sån. Andra sidan måste det kännas rätt och både jag och min man kände att vi vill ha längre än 158 cm eftersom vi båda är längre. 

Kram

• NinaCamilla

Hej alla igen,
    Det känns så att Åbo har flera donator på gång eller hur?

Jag är orolig att vi kommer inte fram så snabbt efter sommaren eftersom vi tackade nej till första donator. Det var en kvinna som jag har inte pratat med tidigare som kändes otrevlig när vi tackade nej till donatorn. Hon sa att det skulle dröja ännu längre än i slutet av september (i kö sen december 2010). Nu läser jag här att ni är flera som har fått redan tid i september efter första besöket. Hur länge har ni varit i kö? Vet ni vad är status i Åbo? De har ju stängd nu efter midsommaren.

Det känns hemsk att tacka nej till donator och är ledsen över en otrevlig person som sa att det dröjer ännu längre tid. Förstås pratade jag på finska vilket gör att jag kan läsa mellan raderna eller sen är jag bara överkänslig (kan vara så med). Jag hoppas att jag kan få kontakt med någon annan. Det måste kännas rätt med donatorn också.

Kramiz 

• NinaCamilla
    mirakel skrev 2011-06-27 23:10:02 följande:

Välkommen hit Irma1 !!

Och NinaCamilla - Människan du pratade med hade en dålig dag!!

Tacka nej måste man ha ALL RÄTT I VÄRLDEN att göra!! Det gäller ju ett ohyggligt viktigt beslut!

Om det inte känns 100 rätt så gör det ju inte det.

Klandra inte er själva.... Hoppas på att den kvinnan tagit ledigt resten av året ! ;) om hon tänker hålla på så!

för jag vill inte möta henne....morr!

Aha, så Åbo är stängt nu? över semestern lr? tammerfors verkar ju vara öppet....

Tackar Myrslok69. Förstås har personalen också sämre och bättre dagar på jobbet, men blev lite ställt när jag ringde tillbaka. Jag hoppas på att jag får prata med min vanliga kontaktperson nästa gång. Vi vill inte vänta längre utan vill ha behandling i september.

Åbo är stängd hela juli-månad. Är Tammerfors öppen hela juli också? Vi borde ha åkt dit  - dock känner att Åbo är närmare och vi har bekanta där som bor. Det blir lite roligare att besöka Åbo när man kan göra något annat med.

Har någon information om kliniker i Helsingfors? Vi tittade på dom också - har släkt som bor där med men flygbiljetter är väldig dyra jämfört med båten.
  • NinaCamilla
    Nieuwy skrev 2011-06-29 00:38:39 följande:
    Hej alla!

Så är vi då äntligen inbokade till vårt första besök på AVA i Åbo 11 augusti ! Psykologtid bokad 5/7 och journalkopior beställda från Sophiahemmet. Det känns skönt att vara på väg även om det har varit en lång väg och en lång väg ligger framför oss.

Är det någon som har några referenser för hur lång tid man får vänta från det första besöket till äggdonationen ? Ett litet tips om info om Åbo: Svenska Dagbladet   hade  26/6 ett tvåsidigt reportage om Åbo som turiststad, så lite tips om att fördriva tiden i väntan på viktigare saker

Om det är någon som söker psykolog så kan jag tipsa om Sophiahemmet, vi fick tid inom två veckor från första kontakten. Det kostar ca 3000:- inklusive intyg, för den som undrar.
     Håller tummarna för oss alla att storken kommer på besök under 2012!
    Hej Nieuwy,
    Vi ställde oss till ÄD kö i december 2010 och fick första donator förslag i maj i år. Första besöket var i januari. Så om ni har ställt er i ÄD kö - spelar det inte så stor roll när man har första besöket. Det verkar så att AVA Åbo har många donator just nu.

Oij er psykolog konsultation var väldigt dyrt. Vi betalade 1500 på privat  Mama Mias psykolog.

Välkommen hit.
  • NinaCamilla
    midsomer skrev 2011-06-30 09:30:11 följande:
    Ska också göra ÄD i Åbo, i september. Vi har tackat nej ganska många ggr till olika donatorer för alla har varit så mycket kortare än oss. Det känns inte helt bra att göra det men dom korta verkar helt klart vara över-representerade i Åbo .

Nu har vi ändå tackat ja till en som är kortare än oss för jag orkar inte dra ut på det mer. Nu visade det sig att vår donator ska resa bort hela augusti så insättningen blir inte förrän i september. Vi har fått papprerna och allting men jag känner nästan för att ringa och kolla om det inte finns någon annan donator tidigare.  Dessvärre har dom ju stängt nu.

Har ett barn sen tidigare men får inte till ett syskon och jag är 42.
    Vad skönt att någon annan har också tackat nej till donatorer i Åbo. Hur blev ni bemött när ni tackade nej? Hur länge har ni väntat?

Va spännande med allting lyckliglottad! Hur länge har ni varit i kö till Tammerfors och hur det ser ut med donatorer där?
  • NinaCamilla

Lycka till Sissan med IVF-försök! Vi gjorde ett också - bara för att vara säkra på att det inte fungerar. Det kostade väldigt mycket pengar men det var  värt det.

Hamburger börs är väldig trevlig Tackar för tipset om maten där - aldrig käkat men har varit ute en sväng där(läääänge sen dock).

Jag minns inte vad Mika sa sist om insättning/upptining av en frys embryo. Kostar det något extra?

Lyckliglottad: Skönt att höra att vi är flera som har tackat nej till en donator.

Har ni hört något om hur en myom påverkar IVF och äggplock? Vår donator som vi tackade nej till hade en myom varför kliniken ville inte ringa til oss innan de var i säkra sida att den hade försvunnit.  Förstås är godartade myom helt okej, men hur det påverkar att ha många ägg vid äggplock vet jag inte. Är det någon som vet? Vi betalar ändå väldig mycket pengar för ÄD och vill helst att donator kan producera många ägg som vi kan frysa in. Jag är inställt att första gången lyckas vi inte utan behöver flera gånger.

• NinaCamilla

En fråga till er som har redan gjort ett försök med ÄD. När har ni börjat förbereda till behandlingen dvs. slutar dricka alkoholdrycker, äter extra folsyra och om någon behöver lavaxin, har ökat dosen?
    Hur är det med sport och idrott? Ska man undvika hård träning innan och under behandlning?

Tackar för alla svar och kram till all er som kämpar!

• NinaCamilla

Hej,

Jag lägger mig på listan

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors) 
    Fru xx
    Amy69 (köat sedan mars)
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11)

Fått donator o väntar på ÄD: Lyckligtlottad 1982: Beräknad insättning ET vecka 32 2011 ( köat i Tammerfors  sedan 28 dec 2010)

Ruvare:

Gravid:

Övrigt:

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011