• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Lie71

Hej.

Tråkigt Lully Hill, det som du råkade ut för har man aldrig hört talas om.

När det inte vart någon lyckad upptining av äggen i augusti, så fick man ställa sig sist i kön igen och de beräknar till Januari 2012 för insättning i Åbo. Så om man börjar tjata i oktober så kanske något händer Innan jul alltså.   

I Tammerfors fick jag svar nu att kötiden är 6-7 mån och behandling först mars-apr. Frågade dem då jag läste att de hade kort väntetid?!

Fru xx känner lite som du då man är av finsk härkomst om att åka till Riga.Men man vet inte, det ligger öppet.

Lycka till alla nu.

• Lully Hill

Tammerfors har sagt att väntetiden är ca 6 månader. Men, Jag tror faktiskt att gäller att höra av sig till kliniken då och då. Jag mailade om Rh faktorn och dagen efter hörde de av sig om donatorn. Sen blev det ju inget, tyvärr.

Trist att få besked om donator och sen tas det tillbaka. Jag är 45 år men jag kommer ändå att pröva en IVF till på Copenhagen Fertility Center under tiden. Jag har gjort många iVFer och en ÅD och hade gett upp hoppet. Sedan lärde jag mig om att immunproblem kan orsaka barnlöshet och att det kan behandlas. Nu skall jag göra IVF och ÄD under tiden jag får immunbehandling. Mitt hopp hat tänts igen!

Lycka till alla! Ge inte upp för då blir det definitivt inga barn!

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Fru xx

Nej ge upp kan man ju inte göra, det är bara att kämpa på! Tråkigt att du hamnade sist i kön igen Lie, hoppas du inte behöver vänta så länge ändå. Kan man påverka väntetiden genom att vara aktiv och höra av sig till kliniken då och då? Hur tänker du om Riga, skulle du kunna tänka dig att åka dit istället? Det är jobbigt med all väntan, och jobbigt att Tammerfors har en kö på 6 månader, för det sa inte sköterskan när jag frågade. Hon sa att de hade gott om donatorer och i stort sett ingen kö, men de kanske tycker att 6 månader är lika med i stort sett ingen kö...

• NinaCamilla

Hej alla,
    Jag har börjat fundera på att om vi inte lyckas med 3 första försöket i Åbo, vänder vi till Riga - även om jag är finsk. Jag vill inte vänta och speciellt nu när vår först donator blev sjuk mitt i behandligen, vill vi inte hamna sist i kön. Kliniken säger att de har gott om donator men vet inte. Jag gillar kliniken, men det har varit så många moment med Åbo. Nu när vi fick en ny donator, blir insättning exakt samma vecka som vår flytt - då sa kliniken att vi måste ta nya prover från min man. Vi hade tagit alla prover här men nu efter 10 månaders väntan, måste vi ta allting igen - vilket kliniken debiterar förstås. Även om i principen är det bara 98 EUR, vill jag inte betala något som inte var vårt fel i början dvs.första donatorn blev sjuk och prover blev för gamla. 

Lully Hill: Jag förstår dig fullständigt. De borde ha inte ringt och sagt något om donatorn var inte klar. Vi hann så långt att jag tog min Procren spruta och var hos ultra på förmiddagen och på eftermiddagen samma dag fick vi besked att donatorn var sjuk.

Kramiz

• Lully Hill

På AVA i Tammerfors, även Åbo tror jag, får man ju donatorns alla ägg. Det är ju troligt att väntetiden blir lite längre än till kliniker där man delar donator med andra. Vet inte hur det går till men man får väl bara ett ägg el två varje gång. Billigare o snabbare tror jag. Än så länge tilltalas jag av AVA modellen.

• Fru xx

På AVA i Riga får man också alla äggen från donatorn men de verkar ju ha många fler donatorer. Beror kanske på att det är ett "fattigare" land så fler kvinnor vill donera, för de får ju en ekonomisk ersättning för det, vilket de självklart ska ha för det är ändå jobbigt med hormonbehandling och äggplock. Jag börjar bli riktigt otålig nu, vill vara gravid och få barn, helst igår typ

• Lully Hill

Ninacamilla,
    Nej vad tråkigt att ni kom så långt och sen blev det inget!! Då hade ni ju verkligen hunnit ställa in er på detta!

Fru XX,
    Ja jag vill också komma igång!! Och få bli mamma i sommar!

• Tigermamman72

Hej!

Ska på vårt första möte med AVA Åbo i oktober, har ni några tipps som är bra att tänka på
    inför detta möte? Vad har ni för erfarenheter från kliniken?

Vi har haft vårt psykologisamtal i Stockholm och har turen har jag förstått att ha en toppen gynekolog som
    ställer upp med hjälp runt behandlingen.

Vi har gjort två IVF försök men har för små chanser att bli gravid på detta sett.
    Så ska nu ta nya tag och pröva ÄD.

Och det känns jätteskönt att kunna läsa om era erfarenheter för att få lite mer koll
    på vad vi har och vänta oss:)

• Äntligen73

Vad jag förstår är anledningen till att väntetiden i Riga är så mkt kortare
    att de har anonyma donatorer. I finland är det ju öppna donatorer och därmed
    avsevärt många färre donatorer. Vi funderade massor på om vi ville
    ha en anonym eller öppen donator, och anledningen till att vi valde
    finland är att vi önskar en öppen, så att barnet har möjlighet att
    finna sitt genetiska ursprung om det skulle vara önskemål/behov för det när det fyller 18 år.
    Väljer man ett land med anonyma donatorer har barnet aldrig möjlighet till det.

Lycka till alla!
    Om en månad får vi träffa vår ÄD-Tammerfors-prinsessa! Solig

• Tigermamman72

Hej Tussilago73

Vi resonerar som ni, vi kände också ha en öppen donator passar oss bäst och valde därför
    Finland med Åbo i vårt fall.

Lycka till!Skrattande

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011