• Lully Hill

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

mirakel skrev 2011-06-05 18:16:37 följande:
    Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

Hej Myrslok69 och alla andra!
    Har fått besked från AVA Tammerfors att de kan ha en donator till off tidig höst! Vi väntar alltså nu!
    2007-2008 gjorde vi en ÄD på samma klinik, vi fick 4 ägg men inget fastnade tyvärr. Jag är så glad att AVA låter oss försöka hos dem åter igen trots att jag är på gränsen till deras åldersgräns 45 år.

Jag kan varmt rekommendera AVA Tammerfors, så mysig och hemtrevlig klinik! Hjälpsamma med att få tider som passar med flygtider etc. Miljön är trevlig och jag tycker allt känns bra. Det är skönt med en klinik där man "trivs"!. Enkelt att ta sig från flyget och en mycket kort resväg dessutom!

Jag har kunna åka från Stockholm normal morgontid, fått behandling vid lunchtid och varit hemma i Stockholm igen normal kvällstid. Det har känts lugnt och behagligt och inte stressande alls.

Lycka till alla!

Varma Hälsningar från Lully!
  • Lully Hill
    mirakel skrev 2011-08-21 10:51:49 följande:
    Hejsan allihop!!
    Jag som startade denna tråd har varit lite frånvarande..... känns som om det är evigheter kvar tills vi får ett datum....
    Men tråden lever ju ändå!! Tack vare er!! Jag är jätteglad för det! :)

I nästa vecka ska vi iaf på psykologsamtalet = ett steg framåt!   

Välkomna alla nya!!

Och välkommen du oxå som kanske bara funderar på om äggdonation är något för dig! 

Lie1 - Ledsamt!! Styrkekramar!

lyckligtlottad1982 - hoppas det går vägen för dig nu!

Bollan - tror att de flesta här har valt/tänker välja AVA kliniken i Åbo eller Tammerfors (eller?) Funderar du på o prova i Finland?     

NinaCamilla -  skönt att ni inte fick vänta hur länge som helst på ny donator! Man måste kunna säga nej utan att riskera o hamna sist i kösystemet....

LullyHill -   har ni gjort några ÄD försök någon annan stans emellan 2007-8 o nu? vilket flyg reser du med till Tammerfors? ok priser?

Kramar till er alla därute!    
    Hej Myrslok 69,
    Vi har inte gjort något mer ÄD försök. Efter alla IVFer med egna ägg hade vi så mycket förhoppningar på ÄD och när inte det heller lyckades gav vi upp. Nu har vi samlat nya kunskaper och har samlat nya krafter för ett nytt försök. Då skall jag ha immunterapibehandling samtidigt. Prednisolontabletter (kortision) har visat sig hjälpa i vissa fall. Ibland kan man få hjälp via kliniken med detta så det är värt att ta upp det till diskussion. (Läs särskild tråd om reproduktiv immunologi). Vissa tjejer får hjälp på annat håll med detta samtidigt som man får IVF el ÄD om kliniken inte hjälper till.

Jag har oftast åkt med Blue1 som har lägst priser och flyger direkt från Stockholm till Tammerfors.  Någon gång har jag fått byta i Helsingfors men det tar ju så mycket längre tid. Kliniken är snäll och hjälper till med en tid så det kan passa med flyget bara så de vet om problemet så prata med dem. 

Transfern mellan kliniken o flyget är mycket kort. ca 20 min har jag för mig. Tammerfors är trots allt en ganska liten stad och det är inte mycket trafik, kliniken ligger mitt i stan på Centraltorget. 
    /LH
  • Lully Hill
    Villblifler skrev 2011-08-26 09:31:54 följande:
    Hej NinaCamilla! Tack för bra tips! Vad är GOD tid? Hur långt i förväg var du? Vi har inte ens fått donator än så då är det kanske lite tidigt. Vill GÄRNA få mailtips om lämpliga gynmottagningar som kan göra UL. Sen en liten undran: Är det någon av er som är mörk/brunett eller ickeskandinaviskt utseened (som jag) och som har fått donator? Hur länge fick ni i så fall vänta? Till oss sa de i Åbo att vi sannolikt kommer få vänta lite längre än de andra pga mitt utseende. Lilla otåliga längtande jag undrar stilla: hur längr då. Tyckte mig ana att det kunde bli bortåt tio månader... Vi har nu köat i tre månader, känns oändligt långt bort. Hur går det för er andra? Kram
    Hej,
    Hoppar in här. Kolla med kliniken om de har samarbete med någon läkare i Sverige i närheten där du bor. AVA Finland har det i vart fall. Jag fick tips om en i Stockholm som ställde upp eftersom jag då var AVA patient.
    Hälsningar Lully 
  • Lully Hill

Hej alla!
    Jag står i donatorkö till AV Tammerfors. Jag har en fundering kring om donatorns blodgrupp kan ha betydelse för lyckad graviditet. Jag har blodgrupp ARh- ochjag har konstaterat  ett överaktiv immunförsvar.

Jag har tagit upp frågan med kliniken men de säger bara att det inte har betydelse.

Vad säger era kliniker om detta?

Hälsningar Lully

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Tjobabi skrev 2011-09-26 10:58:23 följande:
    Min klinik sade att hade man Rh- skulle man ha donation från någon som oxå var Rh-. Själva blodgruppen var dock inte påverkande... Är du Rh+ kan du få från både Rh+ och Rh-
    Hej Mela!

Tack för ditt svar! Jag är A Rh -.  För 10 år sen blev jag gravid en gång hur lätt som helst när jag slutatde med p-pillerna. Fick missfall i v 12 och fick ingen AntiD. Efter det har jag aldrig plussat! Jag funderar därför mycket kring det här med immunförsvaret.  

Det är intressant att din klinik säger att blodgruppen kan ha betydelse!  AVA Tammerfors tar inte ens blodgruppen på sina donatorer eftersom det inte har någon betydelse, säger de.

Vilken klinik går du till? Jag funderar på att byta för jag har verkligen fått en låsning kring det här.  Man vill ju känna sig trygg och inte ha några tvivel när man skall göra det här.
    Kram Lully 
  • Lully Hill
    Tjobabi skrev 2011-09-26 14:23:39 följande:
    Jag går på AVA i Riga. Som sagt, de sade att blodgruppen inte spelade någon roll men att Rh-värdet kunde göra det, iaf om man är Rh -. Men det verkar vara väldigt olika teorier om det här på klinikerna runt om så jag vet inte vad man ska tro på riktigt. Gravid har jag ju blivit så det har ju funkat hittills iaf. :)
    Hur som helst, känner du tvivel så byt klinik om du ändå inte kommit så långt. Det ska kännas bra när man gör detta. Jag hade visserligen vissa tvivel på min klinik med vid mitt första besök men det var nog mest för att mina förväntningar var uppe i skyn! Hade hört så mkt gott om dem att jag blev jätte besviken när jag väl kom dit! Fast nu är jag nöjd. Allt har ju funkat!
    Mela,
    Så roligt att det funkat för dig!! Grattis!! Det ger oss andra hopp!
    Ja det är ju skillnad på Rh-faktor och blodgrupp. Jag skall ställa om frågan till kliniken. Får se som jag får ett annat svar. Tror inte det.

Jag är jättenöjd med AVA Tammerfors annars. (Har gjort en ÄD tidigare som inte funkade.) Vill inte byta helst, dessutom får man väl ställa sig sist i kön igen. Jag får se hur jag gör. Kanske bäst att sluta oroa sig och bara acceptera svaret.
  • Lully Hill

Idag hörde AVA av sig!!!!
     De har en donator till mig som dessutom har Rh faktor minus!!
    Nu drar vi igång!!

• Lully Hill

AVA hörde av sig i dag och meddelade att donatorn idag varit på läkarbesök och att hon inte kan gå vidare för behandling! :(
    Vad håller de på med!??
    Borde inte sånt vara klart innan man blir kontaktad??
    Tillbaka till väntelistan alltså:(

• Lully Hill
    Fru xx skrev 2011-09-29 10:15:17 följande:
    Vad tråkigt Lully Hill! Håller med om att allt det borde väl vara kollat innan man kontaktar mottagaren. Hur länge har du köat? Fick du något besked om när det kan vara aktuellt att du får en annan donator?
    Jag har tidigare gjort en ÄD hos dem och i april meddelade jag att jag ville göra ännu en till!
    Jag har inte fått något besked om hur lång tid det skall ta nu. 

Jag berättade för dem att jag hade fått missfall en gång för 10 år sedan i v 12. Jag har Rh-faktor neg. och fick då ingen AntiD spruta. Av den anledningen önskade jag en donator med Rh faktor neg. De gick med på att ge mig en sådan donator. Det kan ju ta lång tid innan hon dyker upp.   
  • Lully Hill

Tammerfors har sagt att väntetiden är ca 6 månader. Men, Jag tror faktiskt att gäller att höra av sig till kliniken då och då. Jag mailade om Rh faktorn och dagen efter hörde de av sig om donatorn. Sen blev det ju inget, tyvärr.

Trist att få besked om donator och sen tas det tillbaka. Jag är 45 år men jag kommer ändå att pröva en IVF till på Copenhagen Fertility Center under tiden. Jag har gjort många iVFer och en ÅD och hade gett upp hoppet. Sedan lärde jag mig om att immunproblem kan orsaka barnlöshet och att det kan behandlas. Nu skall jag göra IVF och ÄD under tiden jag får immunbehandling. Mitt hopp hat tänts igen!

Lycka till alla! Ge inte upp för då blir det definitivt inga barn!

• Lully Hill

På AVA i Tammerfors, även Åbo tror jag, får man ju donatorns alla ägg. Det är ju troligt att väntetiden blir lite längre än till kliniker där man delar donator med andra. Vet inte hur det går till men man får väl bara ett ägg el två varje gång. Billigare o snabbare tror jag. Än så länge tilltalas jag av AVA modellen.

• Lully Hill

Ninacamilla,
    Nej vad tråkigt att ni kom så långt och sen blev det inget!! Då hade ni ju verkligen hunnit ställa in er på detta!

Fru XX,
    Ja jag vill också komma igång!! Och få bli mamma i sommar!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011