• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • myran

Fru xx: Ja, de har sagt att man kan leva helt som vanligt efter insättningen. De sa också att det var "upp och hoppa" direkt efter, vilket jag tyckte kändes jättefel, men de förklarade att ägget inte bryr sig värst om tyngdlagen och inte trillar ut om man reser sig direkt eftersom det inte fäster i livmoderväggen förrän upp till flera dagar senare. Jag sinkade ändå så att jag låg kvar en stund Oskyldig det kändes liksom bäst. Jag vill också ha min man med fast det inte behövs för FET, man är kanske lite traditionalist, *fniss*...

Myrslok: Vilken fantastisk grej! Grattis till er Solig Kul att höra att det blir bebisar fast det "inte går"!

NinaCamilla: Ja, hu vad det är spännande nu! Jag äter Progynon och är konstant hungrig och trött och har dessutom blivit finnig... Obestämd Jag kom visst inte undan helt den här gången! Lite gråtmild är jag också, men vet inte om det beror på hormonerna eller nervpressen Tungan ute
    Nu väntar UL på onsdag, håll tummarna! Det vore kul om vi fick följas åt på den här resan - hela vägen!

Kram på er alla! Höstmörkret och löven faller därute, men vet ni - redan nu sväller faktiskt knopparna på träden inför våren! Flört

• myran

Fru xx: Glömde säga att det enda de sa var att man ska undvika att lyfta tungt, man får hålla sig till normal kroppsansträngning. Men de sa också, efter att jag frågat speciellt, att man bör undvika bassänger och bubbelpool innan och efter insättningen p.g.a. infektionsrisk!

• Lie71

Stort GRATTIS Myrslok. Du får hålla oss uppdaterade hur det går för trådstartaren kan ju inte som du själv skrev bara försvinnaFlört

Kul att läsa att det går framåt för er andra.
    Hur ser er behandling ut ínför ÄD? Sist fick jag bara Progynon och Crinone. Man undrar ju om de lägger till något eller icke nästa gång.

Juserar listan då Åbo hörde av ´sig i Fredags med ny donator,
          ÄD I FINLAND
    Funderar på ÄD:
    Första ÄD-möte inplanerat:
    Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors)
    Fru xx Amy69 (köat sedan mars) WannabeFler (köat sedan maj -11)  
    Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11) , prel. vecka 41
    Myran, väntar på FET i okt/november, har 6 ägg i frysen, tidigare MA i v 12 (juni -11) Åbo
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel  9/8, inga ägg klarde upptining, 2:a ÄD nov/dec -11
    På gång:
    Ruvare:
    Gravid:
    Övrigt:

• Fru xx

Tack för dina svar Myran! Aha, inte lyfta tungt, misstänkte det och är lite bekymrad över hur jag ska lösa min jobbsituation... Jobbar som polis i yttre tjänst, min utrustning som jag bär på mig varje arbetspass väger 12 kg, till det kommer eventuellt tung skyddsväst på 20 kg ifall en farlig situation uppstår. Rätt ofta behöver vi lyfta eller släpa folk och även springa. Borde kanske bli omplacerad?

• Tigermamman72

Hej! Besöket på AVA Åbo gick bra, alla var trevliga O jag tycker att de gav ett poffsigt intryck. Så Nu är det bara att vänta:) blir runt februari om allt Funkar. Ett restaurang tips i Åbo är Mami nere vid Aura floden, vi åt lunch där o det är bara att Gå dit då det inte går att boka för lunch, mysigt o trevlig Personal. Alltid mysigt att göra något annat också När det är så mycket med känslor med i spelet. Håller tummarna för er alla!

• myran
    Fru xx: Jag tycker du ska fråga din gynekolog/AVA angående omplacering, hör vad proffsen tycker
    Jag var extra försiktig. Man vet ju om från dag ett att man är gravid, så jag ville inte riskera något. Särskilt om det inte går vägen vill man vara säker på att man iallafall gjort vad man kunnat, så att man inte går och klandrar sig själv (antagligen oförskyllt, men ändå...).
    Ibland kan det vara skönt att slippa oroa sig, särskilt om man har ett jobb som ditt där man inte vet vilka situationer som kan dyka upp. När man väl står där går det ju inte att bara backa ur
    Lycka till!
  • Lie71

Justerar lite till, då de återkom med mer korrekt vecka

Fru xx: Efter 1:A insättningen så tog jag det lugnare, ingen avvancerad träning. Ingen stress på jobbet, inga tunga lyft, Jag frågade dem och de sa nej till spela fotboll som jag gör, och inga box pass.      

ÄD I FINLAND
    Funderar på ÄD: Första ÄD-möte inplanerat:
    Fru xx
    Amy69 (köat sedan mars)
    WannabeFler (köat sedan maj -11) 
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11) , prel. vecka 41 Myran, väntar på FET i okt/november, har 6 ägg i frysen, tidigare MA i v 12 (juni -11) Åbo
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel  9/8, inga ägg klarde upptining, 2:a ÄD prel v47 
    På gång:
    Ruvare:
    Gravid:
    Övrigt:

• NinaCamilla

Uppdaterar listan.

ÄD I FINLAND
    Funderar på ÄD: Första ÄD-möte inplanerat:
    Fru xx
    Amy69 (köat sedan mars)
    WannabeFler (köat sedan maj -11) 
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 (blev sjuk, avbryten behand), en ny donator sep-11) , vecka 45
    Myran, väntar på FET i okt/november, har 6 ägg i frysen, tidigare MA i v 12 (juni -11) Åbo
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel  9/8, inga ägg klarde upptining, 2:a ÄD prel v47 
    På gång:
    Ruvare:
    Gravid:
    Övrigt:

• Fru xx

Du har helt rätt Myran, vad som helst kan hända på mitt jobb och man kan inte backa ur när man väl står där. Ska ta upp det med AVA när det är dags för behandling, de får väl skriva ett intyg till mig så att jag kan få innetjänst några veckor. Ifall behandlingen funkar och man blir gravid så är det ju ändå inte aktuellt att fortsätta i yttre tjänst. Det du skriver Lie om förbud för fotboll och box styrker ju upp det också, ska man inte spela fotboll eller boxas så bör man nog inte heller springa runt med 12 kg utrustning på sig och släpa tunga fyllon och brottas med bråkstakar och psykfall.

• NinaCamilla

Hej alla,
    Har ni läst i DN om artikeln om "Brist på donerade ägg på sjukhusen". Jag hoppas verkligen att de höjer ersättning för donator även om det inte hjälper oss i dagsläget.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011