• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Dustpuppy

Lie1: Fertinova har cirka 6 månaders väntetid just nu, så det verkar vara "normal"-länge.

/Dustpuppy

• mirakel

Hej Lie1 o alla andra!!

Jag är här o kollar till er ibland :)

Dustpuppy - samtalet är mest till för att se om ni är vettiga individer o att ni förstår vad ni gör/ger er in på! 
    Jag var nervös innan...men det var väldigt basic... o över på mindre än en timme!

Kort info för er som inte vet:vi har stått i kö till äggdonation i Tammerfors men (otroligt) blivit gravid spontant på vägen dit.

Graviditeten går framåt... moderkakan ligger fortfarande illa. (sk. föreliggande moderkaka) så inget jobb, träning,sex,powerwalks....ska bara ta det väääldigt lungt.... 
    (vecka 16 nu - så förhoppningsvis kommer den flytta sig när bebis o livmoder växer)
    Mår illa em kvällar..... o däckar varje kväll vid 19.00!!
    Men är ändå naturligtvis, fantastiskt lycklig över att ETT liten ägg fanns kvar trots allt o att det FASTNADE någonstans!!

Den 28e ska jag på "stora" ultraljudet. Har ju redan gjort sådär 6 ultraljud pga moderkakan o fått se det lilla pyret sprattla runt!! :)

Hoppas det ökar med donatorer nu (lite fortare kom ni i Tammerfors kanske fram nu när vi hoppade av...) o att det går vägen för er alla!!!!

Kram!

• Dustpuppy

Hej Myrslok69, grattis till spontangraviditeten!

Jo, jag har läst om samtalet med psykolog, det är just för att kolla så att mottagarna inte är helt bananas, så det är jag inte nervös för. Det är mest att jag blivit trött på onödiga undersökningar efter 5 års IVF-karusell, så allt som går att hoppa över ligger långt ned på att göra listan.

Lagkravet är att mottagaren ska ha potential till att vara en bra förälder, och klinikerna säkerställer det genom psykologsamtal. Men om man redan har ansetts vara bra mottagare, fast i ett annat land?

Det jag mest är nyfiken på är om någon som redan gjort ÄD någon annanstans måste genomgå samtal första gången i Finland, eller anses man vara inte-bananas och slipper det då?

Jag väntar på svar från kliniken och ifall det är obligatoriskt så försöker vi boka in det samtidigt som vi är där.
    Varför i Finland? Jo, då kan man få ersättning från Försäkringskassan i efterhand. Gör man det i Sverige så betalar man ur egen ficka.

/Dustpuppy

• myran

Hej allihop!
    Allt gick bra i Åbo! Nu går vi otåligt och väntar och väntar... I torsdags för en vecka sedan stoppades ett litet embryo in, de hade tinat upp två varav det ena var mycket bra och det andra steget under. Under natten hade mycket-bra-embryot med fyra celler krympt till en enda cell och gick därför inte att använda (minimum är två har jag förstått). Det andra däremot, med tre celler, hade växt till 10 celler!! Pigg liten rackareSkrattande Därmed gick det tydligen från ok-embryo till very-good-embryo i betyg! Visste inte att det kunde ändras (även om det syns logiskt såhär i efterhand). När äggen befruktades blev de ju betygsatta innan infrysningen, alla som blev godkända frystes in. Så det kan ju vara bra att veta. Att även om de ser bra eller halvbra ut innan infrysning kan de efter upptining ändra status både upp och ner. Om de klarar sig! Jag var jättenervös att de inte skulle klara upptiningen alls...

Nu är det bara att vänta och se... Håller tummarna för min lilla eskimå och för er alla andra därute Solig

• myran

Myrslok: Kul att höra om din "magiska" graviditet Glad Fortsätt uppdatera oss, det är så hoppfullt att höra om! Lycka till!

• NinaCamilla

Hej allihopa,

Statusuppdatering från mig. Vi fick till slut 4 embryos alla klass nr 3 - OK alltså. En av dem är nu in och resten till frysen. Jag hade hoppas på bättre kvalitet men OK är bättre än ingenting Jag hade lite molnande värk i magen i lördags och igår men nu känner jag ingenting. Ni som har varit med om det här tidigare - kände ni något eller är det bara inbildning?

Det har varit stressigt både hemma och på jobbet och jag hoppas att lilla embryos hittar sin väg ändå men den 25 nov vet vi...

• myran

Åh, jag håller tummarna NinaCamilla!!!!

Jag kände nu precis som förra gången att det liksom "nöp till" ordentligt i magen flera gånger ett par dagar efter insättningen. Vet ju inte om det är för att man är superuppmärksam och helt fokuserad på just magen, men det var rätt märklig och stark känsla och jag blev ju gravid förra försöket så...
    Igår slängde jag vindruvor för att de smakade lax (!) och min man luktade illa. Idag smakade lingonsylten pyton...

De kastade druvorna är det försent att testa, min man envisas med att han minsann var nyduschad och luktade gott Tungan ute men ikväll ska han få smaka av lingonsylten och se om den är okej. Så jag börjar alltså bli lite misstänksam, men vågar inte hoppas. Har hela tiden haft en känsla av att det inte funkade denna gång, men vet inte om det är en försvarsmekanism p.g.a. förra gången... Hellre positivt överraskad liksom. I övermorgon vet vi...

• Lie71

Denna länk var bra, Myran,
    En bra kommentar var detta att man matchade blodgrupp och att överläkaren sa att det var viktigt med matchande blodgrupp!!??
    Har någon av er fått blodgruppen matchad i Finland? Vad jag vet så har de inte gjort det på AVA i Åbo.
    Så hur tänker ni andra? Ska man ställa det som krav? 

• myran

Lie1: Jag har undrat detsamma. Ska nog fråga nästa gång jag ringer.
    Vilket tyvärr verkar bli snart, kunde inte hålla mig och testade idag en dag före utsatt TD.  Verkar vara tomt i magenGråter

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011