• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • myran

Hej på er alla nervöst förväntansfulla

Nu vågar jag äntligen skriva här, fick MA i v 12 i juni i år efter första försöket med ÄD i Åbo. Det var det hemskaste och sorgligaste jag upplevt, men samtidigt är jag förundrad över vilket fint stöd jag fick på sjukhus och från andra omkring mig!
    Nu ska vi tillbaka för ett FET i slutet av oktober/ början av november beroende på mensen, var tvungen att repa mig både fysiskt och psykiskt innan det gick att gå på igen...
    Nu är jag lite lagom skräckslagen: Vågar jag hoppas? Vågar jag vara pessimistisk? Vågar jag ens försöka? Joooo, det vågar jag, men är rädd att inte våga glädjas även om det blir + (och isf förmodligen inte våga vara glad förrän barnet är 18...minst ...)

Jag är 43 år och har först häromåret fått i stånd en undersökning som visade varför jag inte blivit gravid på 20 år... Då återstod bara ÄD vilket jag lärt mig se som en fantastisk möjlighet att få chansen att bli gravid och mamma även om det först krävde en del grubblande och tänkande.
    Hoppas kunna både få och ge stöd och goda råd här Jag har ju gjort en vända redan. Fråga gärna om ni tror jag kan vara till hjälp!
    Skönt att denna sida finns så att vi kan stödja varandra!!! Det behövs!

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD: 
    Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors)
    Fru xx Amy69 (köat sedan mars)
    WannabeFler (köat sedan maj -11)
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo höst/vinter 11/12
    Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11) , prel. vecka 41
    Myran, väntar på FET i okt/november, har 6 ägg i frysen, tidigare MA i v 12 (juni -11) Åbo
    På gång:
    Ruvare:

Gravid:
    Övrigt:

• NinaCamilla

Myran,

Det är så fantastisk att vi har den här möjligheten att bli mammor. Jag blir varje gång tårögd när jag tänker på vilken god gärning är kvinnorna gör när de donerar ägg.

Jag var på ultra 1 idag och fick grönt ljus att börja Progynon. Nyheter från ultra var inte något positivt utan att fick veta att jag har massor med sammanväxningar, myom, blodkysta och sånt. Jag hoppas att det inte påverkar själva processen men vi får se. Jag är nervös iaf. Nu börjar det på riktig - har inte fattat det än och samtidigt vill inte tänka på det heller. Nästan så att om jag inte tänker på det , blir jag inte besviken eller?

kram

• NinaCamilla

Statusuppdatering: Vår donator blev sjuk och kan ej donera.Tack och lov att de hade en ny donator till oss och vi får henne men det blir 4 veckors fördröjning och nya mediciner. Prel tid är vecka 45 istället för vecka 41. 

• lyckligtlottad1982

Ninacamilla: oj vad oväntat! Snopet när man ställt in sig. Tur dr hittade en ny donator då snabbt..

Jag åker till Finland idag för insättning imorgon. FET för mig. Mina embryon klarade upptiningen idag. Nu får vi hoppas de fortsätter dela sig så det blir insättning imorgon!

• Juliette F
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-09-22 17:03:18 följande:
    Ninacamilla: oj vad oväntat! Snopet när man ställt in sig. Tur dr hittade en ny donator då snabbt..

Jag åker till Finland idag för insättning imorgon. FET för mig. Mina embryon klarade upptiningen idag. Nu får vi hoppas de fortsätter dela sig så det blir insättning imorgon!
    Spännande Lyckligtlottad1982 - nu är det din tur att få Plus! Håller tummar och tår dig och dina eskimåer Solig...
  • myran

NinaCamilla: Trist att donatorn blev sjuk. Vi kommer att åka till Åbo för FET runt v 45 så då får vi ju ruva samtidigt!

Lycka till nu lyckligtlottad1982!!!

• Lully Hill

Hej alla!
    Jag står i donatorkö till AV Tammerfors. Jag har en fundering kring om donatorns blodgrupp kan ha betydelse för lyckad graviditet. Jag har blodgrupp ARh- ochjag har konstaterat  ett överaktiv immunförsvar.

Jag har tagit upp frågan med kliniken men de säger bara att det inte har betydelse.

Vad säger era kliniker om detta?

Hälsningar Lully

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Tjobabi
    Lully Hill skrev 2011-09-25 22:32:35 följande:
    Hej alla!
    Jag står i donatorkö till AV Tammerfors. Jag har en fundering kring om donatorns blodgrupp kan ha betydelse för lyckad graviditet. Jag har blodgrupp ARh- ochjag har konstaterat  ett överaktiv immunförsvar.

Jag har tagit upp frågan med kliniken men de säger bara att det inte har betydelse.

Vad säger era kliniker om detta?

Hälsningar Lully
    Min klinik sade att hade man Rh- skulle man ha donation från någon som oxå var Rh-. Själva blodgruppen var dock inte påverkande... Är du Rh+ kan du få från både Rh+ och Rh-
  • Lully Hill
    Tjobabi skrev 2011-09-26 10:58:23 följande:
    Min klinik sade att hade man Rh- skulle man ha donation från någon som oxå var Rh-. Själva blodgruppen var dock inte påverkande... Är du Rh+ kan du få från både Rh+ och Rh-
    Hej Mela!

Tack för ditt svar! Jag är A Rh -.  För 10 år sen blev jag gravid en gång hur lätt som helst när jag slutatde med p-pillerna. Fick missfall i v 12 och fick ingen AntiD. Efter det har jag aldrig plussat! Jag funderar därför mycket kring det här med immunförsvaret.  

Det är intressant att din klinik säger att blodgruppen kan ha betydelse!  AVA Tammerfors tar inte ens blodgruppen på sina donatorer eftersom det inte har någon betydelse, säger de.

Vilken klinik går du till? Jag funderar på att byta för jag har verkligen fått en låsning kring det här.  Man vill ju känna sig trygg och inte ha några tvivel när man skall göra det här.
    Kram Lully 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • NinaCamilla

Hej myran,
    Jag hoppas på att det blir vecka 45. Vår nya donator hade tagit sina blodprover i fredags och vi vet inte än om allting är OK. Jag vågar inte hoppas på innan de ringer. Det har varit så mycket moment med det här och jag måste börja mina mediciner en gång till och boka gyn igen. Så fustrerande när man inte vet vad händer. Enda som jag tänker på att vad hände vår andra donator om hon blev sjuk? Om hon blev sjuk eller hoppade av - jaa - positivt är att de hittade en ersättare direkt.

Kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011