• myran

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej på er alla nervöst förväntansfulla

Nu vågar jag äntligen skriva här, fick MA i v 12 i juni i år efter första försöket med ÄD i Åbo. Det var det hemskaste och sorgligaste jag upplevt, men samtidigt är jag förundrad över vilket fint stöd jag fick på sjukhus och från andra omkring mig!
    Nu ska vi tillbaka för ett FET i slutet av oktober/ början av november beroende på mensen, var tvungen att repa mig både fysiskt och psykiskt innan det gick att gå på igen...
    Nu är jag lite lagom skräckslagen: Vågar jag hoppas? Vågar jag vara pessimistisk? Vågar jag ens försöka? Joooo, det vågar jag, men är rädd att inte våga glädjas även om det blir + (och isf förmodligen inte våga vara glad förrän barnet är 18...minst ...)

Jag är 43 år och har först häromåret fått i stånd en undersökning som visade varför jag inte blivit gravid på 20 år... Då återstod bara ÄD vilket jag lärt mig se som en fantastisk möjlighet att få chansen att bli gravid och mamma även om det först krävde en del grubblande och tänkande.
    Hoppas kunna både få och ge stöd och goda råd här Jag har ju gjort en vända redan. Fråga gärna om ni tror jag kan vara till hjälp!
    Skönt att denna sida finns så att vi kan stödja varandra!!! Det behövs!

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD: 
    Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors)
    Fru xx Amy69 (köat sedan mars)
    WannabeFler (köat sedan maj -11)
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo höst/vinter 11/12
    Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11) , prel. vecka 41
    Myran, väntar på FET i okt/november, har 6 ägg i frysen, tidigare MA i v 12 (juni -11) Åbo
    På gång:
    Ruvare:

Gravid:
    Övrigt:

• myran

NinaCamilla: Trist att donatorn blev sjuk. Vi kommer att åka till Åbo för FET runt v 45 så då får vi ju ruva samtidigt!

Lycka till nu lyckligtlottad1982!!!

• myran
    NinaCamilla skrev 2011-09-26 13:52:29 följande:

Hej myran,
    Jag hoppas på att det blir vecka 45. Vår nya donator hade tagit sina blodprover i fredags och vi vet inte än om allting är OK. Jag vågar inte hoppas på innan de ringer. Det har varit så mycket moment med det här och jag måste börja mina mediciner en gång till och boka gyn igen. Så fustrerande när man inte vet vad händer. Enda som jag tänker på att vad hände vår andra donator om hon blev sjuk? Om hon blev sjuk eller hoppade av - jaa - positivt är att de hittade en ersättare direkt.

Kram

Åh, jag håller tummarna för att det ska gå bra! Jag ser inte heller fram emot att börja med medicinerna om igen, men det är ju en nödvändighet... Oavsett vad som hände med den andra donatorn så tycker jag att du ska se det som att även om du får börja om så blir det för att få den tryggaste, säkraste starten på det som ni längtar allra mest efter!
    Jag vet ju inte heller om allt klaffar för mig till v 45, men hoppas att vi blir "ruvkompisar" då

Grattis till Lully Hill!!!

kram
  • myran

Ja, intressant att de sänder de här programmen, det känns ju väldigt aktuellt för oss här
    Även intressant att se hur människor uppfattar våra val och vår situation. Det är en liten föraning om vad man kan komma att möta i framtiden om det blir barn! Skönt att vara förberedd Man ser hur viktigt det är med information och fakta.
    Jag har upplevt att folk tycker det är konstigt med äggdonation men inte med spermiedonation och jag tyckte först det var jättekonstigt. Men nu tror jag att det beror på att ÄD är relativt nytt och mindre etablerat, när man berättar om det så tycker de inte längre att det är så märkligt eller "onaturligt".

Suck! Denna eviga fråga... Vad är egentligen naturligt och onaturligt? Jag tänker: Naturen är ju fantastisk på att hitta sätt att ge upphov till liv

• myran

NinaCamilla: Jag har inte hört något om viktmatchning. Tror inte de gör sådant.

Jobbigt att du mår dåligt av Procrenen. Jag mådde bättre än någonsin av hormonerna, vad olika det kan vara! Däremot tycker jag det är stressigt att komma ihåg alla tabletter och vagiatorer flera ggr om dagen... Har någon nåt tips för att komma ihåg? Jag fick sätta larm på mobilen. Nu har jag också skaffat dosett.

Själv väntar jag nu på mensen för att få börja med progynonen, sen väntar FET i november om UL är ok!!!

• myran

Hej på er!
    Nästa vecka ska jag på UL och kolla livmoderslemhinnan, sen bär det av till Åbo veckan efter om det ser bra ut! Huj, vad fort det har gått denna gång... Tiden rusar!

NinaCamilla: Jag hoppas det blir bättre snart som tur är äter man ju bara hormonerna en begränsad tid och förhoppningsvis får man ju en liten bebis för besväret Grattis till godkänt UL! Ja, då börjar vi nog ruva ganska samtidigt då

Fru xx: Vi fick veta att vi fått donator 23 februari och började med hormonerna 4 dagar senare. Då allt gick bra och ägg och livmoderslemhinnan utvecklades som de skulle fick jag sen insatt en liten grodd 15 april. Så det är väl ungefär tid om allt går som det ska. Efter det väntar två otroligt långa veckor innan man vet om det fäste!!!
    För mig blev det ju ett + och stor glädje, men fick sen MA i vecka tolv :'(
    Nu är det dags för nytt försök med våra infrysta embryon.
    Lycka till, Fru xx, hoppas ni får er donator snart!

• myran

Fru xx: Ja, de har sagt att man kan leva helt som vanligt efter insättningen. De sa också att det var "upp och hoppa" direkt efter, vilket jag tyckte kändes jättefel, men de förklarade att ägget inte bryr sig värst om tyngdlagen och inte trillar ut om man reser sig direkt eftersom det inte fäster i livmoderväggen förrän upp till flera dagar senare. Jag sinkade ändå så att jag låg kvar en stund Oskyldig det kändes liksom bäst. Jag vill också ha min man med fast det inte behövs för FET, man är kanske lite traditionalist, *fniss*...

Myrslok: Vilken fantastisk grej! Grattis till er Solig Kul att höra att det blir bebisar fast det "inte går"!

NinaCamilla: Ja, hu vad det är spännande nu! Jag äter Progynon och är konstant hungrig och trött och har dessutom blivit finnig... Obestämd Jag kom visst inte undan helt den här gången! Lite gråtmild är jag också, men vet inte om det beror på hormonerna eller nervpressen Tungan ute
    Nu väntar UL på onsdag, håll tummarna! Det vore kul om vi fick följas åt på den här resan - hela vägen!

Kram på er alla! Höstmörkret och löven faller därute, men vet ni - redan nu sväller faktiskt knopparna på träden inför våren! Flört

• myran

Fru xx: Glömde säga att det enda de sa var att man ska undvika att lyfta tungt, man får hålla sig till normal kroppsansträngning. Men de sa också, efter att jag frågat speciellt, att man bör undvika bassänger och bubbelpool innan och efter insättningen p.g.a. infektionsrisk!

• myran
    Fru xx: Jag tycker du ska fråga din gynekolog/AVA angående omplacering, hör vad proffsen tycker
    Jag var extra försiktig. Man vet ju om från dag ett att man är gravid, så jag ville inte riskera något. Särskilt om det inte går vägen vill man vara säker på att man iallafall gjort vad man kunnat, så att man inte går och klandrar sig själv (antagligen oförskyllt, men ändå...).
    Ibland kan det vara skönt att slippa oroa sig, särskilt om man har ett jobb som ditt där man inte vet vilka situationer som kan dyka upp. När man väl står där går det ju inte att bara backa ur
    Lycka till!
  • myran

Hjälp hjälp hjälp Skrattande nästa vecka åker vi till Åbo för FET!!! Huj vad fort det går när det väl kommit igång Förvånad Nu kan jag inte sova knappt alls och knappt äta eller sitta still heller!

Förra resan hade jag kollat resan noga innan och det fanns gott om plats på båten och billigt också! Vilken tur! Trodde jag.... Vi visste ju inte vilken dag äggen kunde plockas förrän precis innan så det gick inte att boka i god tid. Först när jag senskulle bekräfta bokningen stod det att det inte gick några båtar ALLS till Åbo de dagarna!!!
    Näää för de var på "årlig service" mån-tors! Skrikandes Jag höll på att smälla av! Kunde de inte skrivit det någonstans i början av bokningen?! Vid det laget var ju även Silja fullbokat så vi fick ta bilen och åka reguljärt via Helsingfors... Nåja, jag hade kunnat åka landvägen om det hade krävts, men med alla hormoner var jag inte så stresstålig direkt så jag tyckte nog allt var skit där ett tag... Flört

Naturligtvis krånglar det med båtresan även denna gång, bara lyxsviten för 4300 spänn kvar och det är ju nästan vad halva behandlingen kostar denna gång... Nä tack, då simmar jag hellre!

Men vi löste det genom att boka hotellkryssning, vi åker till Åbo så att vi är framme på morgonen då vi gör insättningen. Sen går vi raka vägen till ett hotell i kvarteret intill och slappar och sover sen över (för det var på hemresan det saknades hytter), får en hotellfrukost och tar sen båten hem strax innan nio Glad Vi tar även med bilen, ändå kostar det totalt knappt 1400:-! Då tog vi ändå inte billigaste hytten.
    Om man letar lite på Viking Lines sida kan man faktiskt oftast få till en rätt bra deal Flört
    Jag kan förresten rekommendera Viking Lines medlemskort, gratis att skaffa och ger oftast bra rabatter på själva resan.

Förresten är jag rätt nöjd med hotellgrejen, för vad skulle vi annars göra i Åbo i kall och kanske regning november efter insättningen. Förra gången kände jag att jag ville vila och ta det lugnt efter, helst i horisontalläge Flört och det blev ju faktiskt ett plus då... Så jag ska bädda ner mig och prata med lilla embryot även denna gång Drömmer

KRAM på er!
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011