• Tjobabi

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Ursäkta att jag lägger mig i på denna tråden men jag håller med i frågan lyckligtlottad1982, varför är du UBL intresserad av äggdonation?

Att två personer med hög IQ får ett barn med hög IQ eller att två persner med låg IQ  får ett barn med låg IQ stämmer inte på något sätt. Vad föräldrarna har för IQ är inte relevant, barnet blir som det blir ändå. Det kan du säkert hitta massa info om på nätet. Likadant är det med musikalitet osv.. .där är det mer miljöarv och förutsättningar man får från start i livet som spelar in. Sen visst föds det ett och annat underbarn i de flesta changers.

Sen har du fel när du säger att det inte är ens biologiska barn. Det är inte ens genetiska barn men det är ens biologiska barn. Om det ägget befruktats med samma spermier och legat i donatorns kropp så hade det barn som utvecklats där varit annorlunda mot hur barnet blir när det utvecklas hos den som fått äggdonation. Dvs samma embryo blir helt olika beroende på hos vilken kvinna det får utvecklas till ett barn.

Blir nästan lite arg när jag läser ditt inlägg, känns så nonchanlant. Som om det skulle vara som att gå på ICA och köpa ägg i kartong, hrmm... låt oss se, ska jag ha frigående eller bruna eller industriägg? :( Vi som är i behov av ÄD har trots allt gått igenom väldigt mycket både psykiskt och fysiskt innan vi kommit till beslutet att göra ÄD. För många av oss är det sista hoppet att kankse alls få barn. Det är alltså inte alls som en liten shoppingtur som på något sätt är enklare än en adoption!

Du får ursäkta om jag misstolkar ditt inlägg men jag blev rätt frågande och irriterad när jag läste det... 

• Tjobabi
    villsågärna38 skrev 2011-07-05 19:56:42 följande:
    Hej !

Hoppar in lite i tråden även om jag inte gör ÄD i Finland. UBL - om du är singel som din presentation säger så är det nog snarare embryoadoption som du är ute efter. Äggdonation kräver att du har en partner som står för sperimerna. Det är väl inte så svårt att förstå varför många tycker att det är ett första steg att ta innan ev adoption. För många så är det det alternativet som finns efter många års kämpande med egna ägg eller beroende på att man rätt ung hamnat i ett för tidigt klimakterie. Som någon här skrev så räknas man vid ÄD som biologisk men ej genetisk mor till barnet medan fadern ju bidrar även med sitt genetiska arv (googla gärna på epigenetics). Om du har frågor om spermiedonation eller embryoadoption kanske du istället ska starta en egen tråd kring detta för att få de svar du är ute efter.  Lycka till!

Till er andra i tråden - stora kramar och lycka till med era behandlingar!!!

Från en gammal ÄD-veteran
    Hej!

Nu lägger jag mig i igen men jag vill bara rätta dig lite i detta... Skäms Jag är singel men kommer göra ÄD och inte embryadoption. Jag kommer däremot få göra dubbeldonation. Men precis som för icke singlar så är det en specifik kvinna som lämnar alla sin ägg som sedan befruktas med partners eller donators sperma. Sen odlas de till embryon som sedan återförs till mottagande kvinna.
    Embryoadoption är att adoptera en annan kvinnas eller pars "överblivna" embryon som framkommit vid ÄD eller vid IVF.

Men som sagt, nu ska jag hålla mig utanför denna tråd för jag kommer inte åka till Finlad eftersom jag är singel och inte får lov att göra ÄD där....

Önskar er alla lycka till!!
  • Tjobabi

Lie1: Tack! Ska blir väldigt spännande men jäklit nervöst med..
    Villsågärna38: Ingen fara, inte alls trampad på! Får bara kli i kroppen o bara måste skriva! :)

Nu ska jag förbereda för fredagens resa... pust.. nervigt! :)

• Tjobabi
    Lie71 skrev 2011-07-12 09:34:18 följande:

Hur gick det Mela på besöket? Var de bra?

Ang avhållsamhet från det ena eller andra så tror jag på att sunt förnuft får råda. Alkohol går helt bort i närheten av en insättnign eller analys av något slag.

Så får vi hoppas på att vi får en liten Gravid i framtiden.

Ni får alla ha en skön sommar.

Hej!
    Tog en stund att svara... :)
    Jo och nja och jo de var nog rätt bra när jag landat lite!
    Skrev en hel del i tråden AVA-Riga om mitt besök. Blev lite platt fall men har nu lugnat ner mig och kommit till sans igen! :)
    Nu harj ag min plan och preliminärt ET är 5 sept...

Kram
  • Tjobabi
    Lully Hill skrev 2011-09-25 22:32:35 följande:
    Hej alla!
    Jag står i donatorkö till AV Tammerfors. Jag har en fundering kring om donatorns blodgrupp kan ha betydelse för lyckad graviditet. Jag har blodgrupp ARh- ochjag har konstaterat  ett överaktiv immunförsvar.

Jag har tagit upp frågan med kliniken men de säger bara att det inte har betydelse.

Vad säger era kliniker om detta?

Hälsningar Lully
    Min klinik sade att hade man Rh- skulle man ha donation från någon som oxå var Rh-. Själva blodgruppen var dock inte påverkande... Är du Rh+ kan du få från både Rh+ och Rh-
  • Tjobabi
    Lully Hill skrev 2011-09-26 13:24:27 följande:
    Hej Mela!

Tack för ditt svar! Jag är A Rh -.  För 10 år sen blev jag gravid en gång hur lätt som helst när jag slutatde med p-pillerna. Fick missfall i v 12 och fick ingen AntiD. Efter det har jag aldrig plussat! Jag funderar därför mycket kring det här med immunförsvaret.  

Det är intressant att din klinik säger att blodgruppen kan ha betydelse!  AVA Tammerfors tar inte ens blodgruppen på sina donatorer eftersom det inte har någon betydelse, säger de.

Vilken klinik går du till? Jag funderar på att byta för jag har verkligen fått en låsning kring det här.  Man vill ju känna sig trygg och inte ha några tvivel när man skall göra det här.
    Kram Lully 
    Jag går på AVA i Riga. Som sagt, de sade att blodgruppen inte spelade någon roll men att Rh-värdet kunde göra det, iaf om man är Rh -. Men det verkar vara väldigt olika teorier om det här på klinikerna runt om så jag vet inte vad man ska tro på riktigt. Gravid har jag ju blivit så det har ju funkat hittills iaf. :)
    Hur som helst, känner du tvivel så byt klinik om du ändå inte kommit så långt. Det ska kännas bra när man gör detta. Jag hade visserligen vissa tvivel på min klinik med vid mitt första besök men det var nog mest för att mina förväntningar var uppe i skyn! Hade hört så mkt gott om dem att jag blev jätte besviken när jag väl kom dit! Fast nu är jag nöjd. Allt har ju funkat!
  • Tjobabi
    myran skrev 2012-02-04 15:33:26 följande:
    Vi kom till Åbo i tisdags och fick beskedet att inga av våra fyra återstående embryon överlevt upptiningen Gråter Vi är chockade och förkrossade, vi har inte råd att göra nytt donatorförsök så nu är det antagligen slut för vår del... Har svårt att fatta. Pang poff så var drömmen i kras. Jag blir så arg! Varför?....
    Fy vad trist för er. Om det inte är extremt viktigt att det är din mans spermier kanske ni kan försöka med embryadption istället? Det är ju betydligt billigare än en egen donator.
  • Tjobabi
    WannabeFler skrev 2012-03-07 10:36:04 följande:
    Tack snälla Lie71 för ditt stöd. Känner mig så märkligt känslig nu. Både glad, förväntansfull och ledsen och orolig på en gång. Snacka om känslostorm. Tur att man inte är ensam och att den här tråden startades. På väg från flygplatsen in till Åbo, kliver det på ett svenskt par på bussen. Jag undrade genast om de var där i samma ärende som jag. Det visade sig att det var de! Det kändes skönt. När är du beräknad Lie? Och Tigermamman snart är det vecka 13... :0) Mirakel, hur var det nu för dig, du är påG inte sant? Tre timmar kvar till insättning... Bara embryona fortfarande mår bra... Vet ingrt om kvaliten på dem. Är det någon som vet hur celldelningen går till, alltså när den startar. Börjar de dela sig redan vid befruktningen eller först när de fäster i livmodern? Hur förvarar man embryona, alla tillsammans eller en och en? Hur länge kan man hålla ett embryo vid liv utanför livmodern. Insättning brukar ju ske två dagar efter befryktning, men had det gått tre dagar efter? Och om det inte blir nåt denna gång och man måste tina upp nedfrysta, tinar man då upp alla embryon eller bara något om man har fler? Kan man återinfrysa uptinade embryon? Åh tusen tankar och frågor i huvudet som ni märker. Borde kanske ställa frågorna direkt till Ava när det är dags. Men svara gärna ni med om någon vet. Kram!
    Hej du!
    En hel del frågor som sagt!
    Här är ett försök att svara på det du undrar, utefter vad jag vet...

Är det någon som vet hur celldelningen går till, alltså när den startar. Börjar de dela sig redan vid befruktningen eller först när de fäster i livmodern?
    Svar: Vet inte hur det går till mer än att de börjar dela på sig när de har befruktats. De hinner dela sig olika mkt beroende på hur längde de odlats. Blastocyst odlas i fem dagar. Vanligt är dock att man odlar 2-3 dagar.

Hur förvarar man embryona, alla tillsammans eller en och en?
    Svar: Vad jag förstått så brukar man frysa dem två och två.

Hur länge kan man hålla ett embryo vid liv utanför livmodern.
    Svar: Vet inte...

Insättning brukar ju ske två dagar efter befryktning, men had det gått tre dagar efter?
    Svar: Ingen fara, de har bara odlats en dag längre, kan finnas en god sak med det och det är att man fått en extra dag att se vilka som klarar sig bra, dvs delar sig som de ska.

Och om det inte blir nåt denna gång och man måste tina upp nedfrysta, tinar man då upp alla embryon eller bara något om man har fler?
    Svar: De tinar så många som man behöver. Två och två, efter hur de fryst in skulle jag tro. De tinar inte alla på en gång om man har fler än två.

Kan man återinfrysa uptinade embryon?
    Svar: Nej, det tror jag inte går. Därför tinar man heller inte alla. Har man flera så tinar man nog fler om de första inte klarade upptiningen.

FET = Frozen Embryo Transfer

Hoppas det gav dig lite svar iaf. Är ju ingen expert även om man lärt sig mer o mer på resan!
  • Tjobabi

Fru xx, suttit och skrivit o raderat o skrivit o raderat.... saknar ord... fruktansvärt jäkla jobbigt för er. Håller tummarna att ni lyckas fortare än fortast nu!

• Tjobabi

Skruttet, googla på epigenetik eller epigenetics. Lite info hur modern påverkar embryot redan i magen.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011