Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Ursäkta att jag lägger mig i på denna tråden men jag håller med i frågan lyckligtlottad1982, varför är du UBL intresserad av äggdonation?
Att två personer med hög IQ får ett barn med hög IQ eller att två persner med låg IQ får ett barn med låg IQ stämmer inte på något sätt. Vad föräldrarna har för IQ är inte relevant, barnet blir som det blir ändå. Det kan du säkert hitta massa info om på nätet. Likadant är det med musikalitet osv.. .där är det mer miljöarv och förutsättningar man får från start i livet som spelar in. Sen visst föds det ett och annat underbarn i de flesta changers.
Sen har du fel när du säger att det inte är ens biologiska barn. Det är inte ens genetiska barn men det är ens biologiska barn. Om det ägget befruktats med samma spermier och legat i donatorns kropp så hade det barn som utvecklats där varit annorlunda mot hur barnet blir när det utvecklas hos den som fått äggdonation. Dvs samma embryo blir helt olika beroende på hos vilken kvinna det får utvecklas till ett barn.
Blir nästan lite arg när jag läser ditt inlägg, känns så nonchanlant. Som om det skulle vara som att gå på ICA och köpa ägg i kartong, hrmm... låt oss se, ska jag ha frigående eller bruna eller industriägg? :( Vi som är i behov av ÄD har trots allt gått igenom väldigt mycket både psykiskt och fysiskt innan vi kommit till beslutet att göra ÄD. För många av oss är det sista hoppet att kankse alls få barn. Det är alltså inte alls som en liten shoppingtur som på något sätt är enklare än en adoption!
Du får ursäkta om jag misstolkar ditt inlägg men jag blev rätt frågande och irriterad när jag läste det...