• Vädur 78

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej  
    Vi funderar på ÄD i Finland. Fick en son genom IVF i 2010  men har nu gjort 4 misslyckade IVF behandlingar för sykonförsök och 3 av dessa gånger har vi inte kommit till ET
    Hur länge har ni fått vänta? Ska man välja Åbo eller Tammerfors?

kram 

♥♥♥
  • Vädur 78
    Fru xx, myran och Lie1: Tack snälla för era svar!
    Vi ringde både Åbo och Tammerfors i fredags och kollade lite. Det är väl lättare att ta sig med båt till Åbo och med flyg till Tammerfors. Vi fyllde i en intresseanmälan och kommer få lite tider skickade för första besök hos dem. Borde väl bli i början av januari. Hittade fygbiljetter tur och retur i januari för 470 kr/pers så det var ju inte så farligt. 
    Har lite fler frågor...

Är man ensam om sin donator eller delar man med någon annan?
    Hur många ägg sätter de tillbaka? Är det oftast 1 som gäller?
    Är det 2 dagars eller blastocyster de oftast sätter tillbaka?
    Hur är deras statistik?
    Räknas kö tiden från man har varit på första besöket eller är det från man skickat in intresseanmälan?
    Om vi hamnar i kön i januari, då hinner man inte innan sommaren?

Hoppas någon kan svara, känns som man har mycket frågor och många beslut som ska tas..................

Kram kram 
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Lie1: Lycka till Hoppas det inte blåser för mycket! Men skönt att du inte blir sjösjuk.....
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Lie71 skrev 2011-11-27 14:48:24 följande:
    Hej Vädur78, tack för lyckönskningarna.

Vi är ensamma om donatorn. Första gången fick vi bara ett tillbaka och det var odlat i 3 dagar
    Kötiden räknas från man fick svar på intresseanmälan sa de.
    Statistiken får du förklarat av de när ni kommer över, och jag tror det är lättare att förstå då    

Du ska känna efter vilket som känns rätt för dig/er, antingen innan besöket och absolut efter besöket.    
    Lycka till nu i erat val

Kram   
    Tack snälla för svar Skulle vara så skönt att få komma igång innan sommaren!
    Vad är det för behandling man får och hur många kontroller måste jag gå på då? 
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Fru xx: tack för svar

Har nu bokat in ett första besök i Åbo. FIck massa tider i januari men hon skrev att vi kunde komma senare och det inte ändrade något med kön så vi bokade in 13 februari när mannen har sportlov så slipper han ta ledigt. Håller fortfarande på att kolla runt rätt så mycket, men får väl avboka om vi ändrar oss till något annat. Har telefon tid med min IVF läkare idag så ska höra lite med honom. 

Om det bara är 50% som klarar upptining så har de inte så höga krav på det som de fryser in eller? Man får betala extra när man får till frysen med eller? 

♥♥♥
  • Vädur 78
    SRA skrev 2011-12-02 00:13:11 följande:
    Hej alla starka kämpare!

Jag har följt tråden ett tag och tycker att de finns mycket nyttig information, och utan att känna någon av er är det konstigt hur starkt man känner för er alla ändå, jag känner sån lycka när någon lyckas i kampen och helt nere  när man får läsa om någons misslyckande :(

Jag och min sambo står i kö för ÄD i Åbo sedan i början av November då vi inte orkar vänta i landstingskön i Umeå som är ca 4 år eller kanske mer.. (9 donatorer och 150 i kö)

Vi ska dit på första möte i början av januari och undrar om jag kan få tips på hotell någorlunda nära kliniken som är billiga, gärna priser också om ni har prisinformation :)
    Vi kommer ha bilen så det är inget måste att hotellet ligger just runt hörnet, men vi vill inte lägga allt för mycke pengar såhär efter julplundringen av plånkan ;p

Ni är starka, kämpa på och jag önskar alla mitt största lycka till!
    oj 150 i kö och 9 donatorer låter inget vidare Säg till om du hittar något bra hotell, vi ska nog med dit i feb
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Lie71 skrev 2011-12-02 11:03:54 följande:
    Hej.

SRA och Vädur78: Vi bokar hotellpaket via Viking Line, det och Silja Line är nog billigast om man har deras Club kort.
    Då får man hytt och hotell till bra pris, så kolla med dem.
    Vi bodde på Hamburger Börs, rakt över torget till dem.

Man betalar för de anta ägg man fryser in, vi betalade 375 Euro.
    Äggena ska ha en samma klass som de anser bra att sätta in, annars fryser de inte ner dem.
    Det är vid upptiningen som det kan ske saker som gör att de inte överlever.

Lycka till.    
    Ok de låter ju bra. vi åker nog båt över sen nästa gång i så fall. Kommer nog flyga över i feb.... är rädd att det ska gunga för mycket på båten Hamburger Börs får jag kolla upp då Ligger kliniken centralt?
    Blev bara lite fundersam för IVF kliniken som vi gått på här i Sverige klarar 92% av det som de tinar upp, så känns så stor skillnad till 50%
    Hur ofta går båtarna över och hur många timmar tar det?? Kram  
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    NinaCamilla skrev 2011-12-02 13:48:43 följande:
    Vädur78: Vi betalade också 375 eur för nedfrysning av 3 embryos. Läkaren förklarade till mig att varje enskild embryo har 50% chans att överleva upptiningen och eftersom vi har 3 st i frysen, kommer troligtvis någon av dem klara det. Iaf finns bättre chanser. Jag vet inte om IVF-kliniken fryser in bara obefruktade ägg eller embryos. 92% låter väldigt högt för mig.

Det finns också lägre chans att bli gravid med frysta embryos. Vi har klass 3 embryos i frysen (5 är toppkvalite) och jag hoppas att de är starka nog att överleva.

Jag har problem med gynekolog igen. Min egen gyn ska till 3 månaders semester och jag har ingen här i Sthlm som kan hjälpa mig med ultraljud. Kan ni tipsa om kliniker som jag kan vända till? Min läkare rekommenderade en i Södertälje men känns lite långt. Jag vill inte att hela grejen ramlar mellan stolarna bara pga. sista ultraljud innan insättningen. Jag förstår inte att vi har så otur med läkarna!
    Det är Carlanderska i Göteborg jag gått på och det är 92% av embryona som klarar upptining så de har väldigt höga krav på det som de skulle jag tro tror de bara fryser in det som är toppkvalité och har delat sig rätt. 
    Hoppas det löser sig med gynekolog! Kram 
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Lie71 skrev 2011-12-02 12:28:52 följande:

Kolla på www.vikinline.se eller www.tallinksilja.com De går morgon framme kväll och kväll framme morgon.
    Hotellet ligger 4 min från kliniken som ligger vid torget mitt i Åbo. 
    Kolla på google maps så ser du bättre. 

Tack snälla :-
    ♥♥♥
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011