• Plingelan

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hejsan allihopa.
    Jag är ny här och tänkte presentera mig lite. Glad 
    Jag är 34år och bor strax utanför Malmö.
    2011 har varit mitt värsta år i mitt liv, men mkt sorg och tårar.  Fick reda på i januari att mina äggstockar förstörts av cellgiftsbehandling (för behandling av reumatisk sjukdom) och som pga gjort att jag kommit i för tidigt klimakterium. Vilken chock att få reda på detta! Tyckte en lång tid att det var mest synd om mig i hela världen & sedan bli ständigt påmind när alla omkring en får barn & ser det som världens självklarhet. Det har gjort & gör mig riktigt upprörd. Avsaknaden av hormonerna gjorde inte det bättre heller...betedde mig nog som värsta klimakterie-kossan om jag ska vara ärlig.Skäms
    Men nu, snart ett år senare har jag med många kuratorbesök och samtal med min man och lite hormontabletter på det Skrattande...börjat hitta tillbaka till mig själv. Bearbetat sorgen med att inte kunna få egna barn.  Börjat se på det hela annorlunda. Kan skratta igen.
    Sedan september står vi i kö för äggdonation på RMCi Malmö men beslöt oss för skynda på det hela...sagt och gjort..den 12 december var vi på vårt första AVA-kliniken i ÅBO. 
    Sånt trevligt bemötande man fick där. Kändes så bra när vi gick därifrån. Glad Nu är det bara att vänta...
    Det var faktiskt min man hittade denna tråd till mig. Vilket jag är glad för. Känns inte så ensamt med problemet längre. 
    Alla fall vi jag önska er alla en god fortsättning på julen.
    På återseende!
    Mvhh Plingelan 

• Plingelan
    Lie71 skrev 2011-12-26 20:05:04 följande:
    Välkommen Plingelan.

Du är långt ifrån ensam om att inte kunna på egen hand.......Trevlig man som hittar tråden till dig.
    Vi går också i Åbo och har Mikka som läkare. Deras mumindialekt är underbar, om man nu gillar den dvs...
    Jag är också i förtidigt klimakterium och har tydligen varit det innan jag blev 30 är och frågade min läkare varför man inte vart en klimakteriekossa som du uttryckte detFlört och det var pga p-pillerna jag åt och som döljde symptomen om man hade några... Du har säkert läst tråden i detta läge om du orkat och vet resten...

Alla ni andra så får jag hoppas ni haft en bra jul.
    Har ännu fått + på stickan(testade i lördags igen), men har inga direkta symptom längre vilket oroar mig. Illamåendet på kvällarna har avvtagit en hel del. men från nedre reegionerna känns det ännu som molvärk, så är det någon som vet om det kan vara så här?????     
    Ska ringa Åbo som sagt efter nyår igen, så får vi se vad de säger. 

Ha det så bra så länge.
    Kram från mig          
    Tack Lie1 och grattis till Plus !! Glad

Vi fick Kati som läkare i Åbo. Hon verkade jättetrevlig. 

Får man fråga om de kunnat förklarat orsaken till du kommit i klimakteriet? p-pillerna dolde också det mesta av mina symptomer...men när jag slutade med mina p-piller för vi planerade att försöka skaffa barn..då brakade helvetet löst...nja kanske inte riktigt men...
    Äter du hormontabletter? 
    Min gynekolog säger att min kropp måste få detta tills jag är 50år. men läser man biverkningar med att få både livmodercancer och bröstcancer..så blir man lite nojjig. Men jag klarar mig inte utan mina hormontabletter alla fall. Skäms 
    Tänk om 6 månaders kö kunde gå lite fortare... Vill åka till Åbo igen nu ju Skrattande
    Håller tummarna för dig alla fall!
    Önskar dig ett Gott Nytt År.

Kram från Skåne

• Plingelan
    Vädur 78 skrev 2011-12-26 20:15:07 följande:
    Tufft år du har haft Men skönt att du börjat hitta tillbaka Vilken underbar man du har som letar upp tråden till dig
    Låter bra med trevligt bemötande i Åbo, vi ska dit i februari. När ställde ni er i kö där? Kram kram
    Hej Vädur78!

Ja, året har varit tufft men hur är det man säger..det som inte dödar en, gör en starkare? Jag vill tro det alla fall. Ni alla här inne vet ju att livet inte är rättvist. 
    Min man ja..vilken klippa! Glad Hjärta

Vad skoj  ni också ska till Åbo. Bor ni nära Stockholm? Vi fick först köra från Malmö...så det tog lite tid att åka dit.Skrattande
    Vi var vårt första besök i ÅBO 12/12. Skickade in de sista papperna de ville ha veckan efter och blev då uppsatte på kön. Ca 6 månader ca skulle det ta att stå i kö.
    Önskar dig ett Gott Nytt År.
    Kram 

• Plingelan
    Fru xx skrev 2011-12-28 12:13:34 följande:
    Åh massor av grattis Lie!!! Vad härligt!!! Glad
    Är så glad för er skull!

Välkommen hit Plingelan! Det är en tuff tid du har bakom dig men bra att du fått hjälp och kunnat bearbeta det och ser framåt mot en annan möjlighet att få barn på. Önskar dig/er all lycka!

Själv har jag börjat behandlingen nu. Tog min Procren Depot spruta på juldagens morgon. Van IVF'are som man är så var det inga problem. Hade lite ont på stickstället sen under dagen men inget farligt alls. Var lite seg och trött sen på eftermiddagen/kvällen men annars har jag inte känt av några biverkningar, än så länge i alla fall. Har ni andra fått mycket biverkningar av Procren? Hade mycket mer värmevallningar och huvudvärk och trötthet när jag nedreglerade med Suprecur vid egen IVF.

God fortsättning önskar jag er alla och ett Gott Nytt År!

Tack Fru xx! Glad

Det här "procren"...är det den medicin ni som som har egen ägglossning tvingas ta inför insättning av ägg? Är det typ samma medicin som när  man gör IVF? Som i princip sätter kroppen i klimakteriet?
    Läkaren vi träffade (Kati) sa det var enklare för mig som inte har några ägg alls...att jag slapp ta dessa mediciner med massa biverkningar och att jag på så vis inte behövde bli synkad med donatorn. 
    Hoppas du slipper må dåligt alla fall. Jag vet hur det känns med "kärringa-körningar" Skäms
    Önskar dig ett Gott Nytt år!
  • Plingelan
    NinaCamilla skrev 2011-12-30 10:46:14 följande:
    Välkommen Plingelan: Du/ni är inte ensamma. AVA i Åbo är väldigt bra och personalen är väldig professionell.

Gott Nytt År till alla,

Jag behöver er hjälp. Jag behöver en gyn ASAP. Min egen har en långsemester i Thailand (2 mån) och vi är på gång med nytt försök med frysta embryos. Tanke på att vi måste avbryta försöket pga.gyn är på semester, känns väldigt tugnt. Jag bor i Sthlm men kan tänka mig att pendla överallt i Sthlms län - bara att jag får min ultraljud den 10 januari. Gärna skicka tips om er gyn. Helst någon som är öppen från 2 januari framåt. Uppsala fungerar bra också.

Jag har kollat nu 3 olika (från Sigtuna till Södertälje) som jag fick tips om tidigare och de är julstängda fram till den 9 januari. Jag har börjat mina progynon-tabletter idag och i värsta fall får jag väl åka till Finland för gyn - helst inte.

Kram

Tack för välkomnandet!Glad

Känns faktiskt bra att ha hittat hit och inte vara ensam. Tror det kan vara bra att bolla tankarna här med er och inte tjata ihjäl min man stup i kvarten.

Jag hoppas du hittar en gyn snart!
    Gott Nytt År!!

kram
  • Plingelan
    Vädur 78 skrev 2011-12-30 21:12:41 följande:
    Vi har ca 35 mil till Sthlm så vi har med en bra bit att åka. Till oss sa de att kön räknades från första kontakten, tog kontakt med dem i november.
    Min sambo är lärare så vi passar på att åka på sportlovet. Kram kram
    Jaså sa de så till er? Hm... Vår läkare sa att man inte var aktiv i kön förrän man lämnat in alla papper och gjort alla prover.
    Nåväl..vi är ju båda i kö ju alla fallGlad  
    Va skönt att ni kan åka på sportlovet. Jag och min man jobbar på samma jobb och vi har inte berättat det för någon där, utom en arbetskamrat som jag delar arbetsuppgifter. När vi var borta var det tydligen ett tisslande och tasslande bakom våra ryggar. Det spekulerades att vi försökte få barn.  Så är det ju...men hur vi går till väga tror ja ingen skulle kunna gissa...Förvånad Ja, låt dem snacka...Flört
    Ha en skön kväll!
    Kram från Skåne
  • Plingelan
    Vädur 78 skrev 2011-12-30 21:22:02 följande:
    Hur fungerar det om man ska göra ett FET, kan man göra det ostimulerat sen om man har egen ägglossning?
    Dum fråga..men där är en del förkortningar ni använder här, som  jag inte vet vad det betyder..

FET?
    VUL? 
    ET? 
  • Plingelan
    mirakel skrev 2011-12-30 18:10:45 följande:
    Hej!
    Välkommen Plingelan!! Roligt att du OCH din man hittat hit :) ! Vilka historia du har...
    Jag känner en sådan enorm.... tacksamhet att jag har barn - det gjorde jag såklart redan innan mittt sena MA - men nu ännu mer!
    Jag  har alltid sett det som så självklart att det aka funka...aldrig ifrågasatt det.....  någonsinn i mitt liv.... men man lär så länge man lever!
    Men jag undrar vad 17 det ska vara för mening med att, som många, hamna i klimakteriet innan man ens börjat tänka barn...
    SÅ BRA att äggdonation nu finns som ett hopp och ett alternativ!!
    Anledningen till att vi valt just Finland är ju dels att jag är för gammal för att stå i kön i Svedala :) och att vi vill ha en "känd" donator. (OM barnet vill veta vem det är någon gång)

Är det någon av er som hört ngt. ang. Island där??? o vet något om klinik? Jag är bara nyfiken - men har hört att de oxå har kända donatorer...men jag hittar ingen klinik o ingen info....

För er som ev. undrar: Jag har jobbat ett par veckor nu och det går bättre o bättre..... men jag tillåter mig att gråta när det känns för jäkligt! 

Fru xx - så härligt o vara igång!! Hoppas det går vägen!!

Lie1 - när man plussat ...ska man väl få reda på donatorns ålder - det sa de iaf till oss...lr kanske det måste gå lite längre... men man måste få reda på det tills man ska till MVC iaf. HOPPAS det håller i sig för dig!! Det kan i början kännas som molvärk - o inte alls vara något konstigt!! utan livmodern som växer o hormoner som sprutar :) o lika med illamåendet o andra symtom - det kan variera i styrka!  

Vädur 78 jag undrar oxå - någon som vet?

Morsan11- välkommen! "Känd"  donator är skälet för oss. OM barnet vill kan det vid 18 års ålder få reda på vem donatorn är! De flesta länder har anonym donator!!

GOTT NYTT ÅR!! 2012 ska bli ett fantastiskt år! för oss alla hoppas jag på!          
    Hej & tack för välkomnandet! Glad

Beklagar verkligen det som hänt dig och din sambo. Så sorgligt. 

Till er alla här inne:
    Har ni sett programmet "drömmen om ett barn" på tv? Paret som kom från Skåne som gjort 7 misslyckade IVF försök.
    Det fick mig att börja fundera på att det är lika bra att sätta sig på kö för adoption redan nu. För är det så att inga av äggen fäster så har man tappat mkt tid i kö för adoption. Vänta har man ju liksom gjort länge redan.
    Så jag och min man ska anmäla oss till hemutredning efter nyår och bli medlem i en adoptionsorganisation. Som back up plan liksom.
    Är det någon av er andra som tänker likadant?

Gott Nytt År Skrattande

På återseende alla!
  • Plingelan

Hej allihopa.

Har inte varit här inne på ca en månad. Oj, vad det har hänt mkt här.
    Både glädje och sorgbesked ser jag.

Jag gläds verkligen med Lie71, Gladhåller tummarna för Fru Xx och alla andra som är på gång här inne.
    Och er som fått  tråkiga besked. lider med er verkligen  Rynkar på näsan.

Själv har jag ett nytt beslut jag måste ta, som tyngt mig ett tag.
    Var på vårt första besök i Åbo 12712 2011. Väntar på donator. Livet kändes positivt och man hade nåt att se fram emot.
    Men nu efter ett besök hos min reumatolog-läkare så blev allting väldigt upp och ner.
    Jag har i många år fått ta prednisolon och anda immunhämmande mediciner mot en reumatisk autoimmun sjukdom. Nu visar det sig att medicinerna belstar min kropp hårt efter alla år. Där är tyvärr många biverkningar vid långvarig användning av såna här mediciner. 
    Nu vill de alltså byta ut min medicin mot en annan. Men det innebär att jag måste skjuta upp det är med äggdonation minst 9månader. Rynkar på näsan  Ännu mer väntan. Det har redan varit 4år av missfall, klimakterie och längtan efter få bli mamma. Jag har ännu inte tackat jag till den nya medicinen.  Visst är hälsan det viktigaste man har, jag vet...känns bara tungt just nu att behöva välja. 
    Hur många är det egentligen inte som tar för givet att få barn, att vara friska osv?  Kan känna en stor frustration & ilska över dessa människor. Fasiken vad ytliga många människor är om man tänker efter. 
    Usch, nu låter jag hemskt gnällig. Har nog en dålig dag idag.Skrikandes

Tänker på er alla här inne alla fall. Håller både tummar & tår för er!
    Kram på er!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011