• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Fru xx

Vad härligt att det blev insättning, ska hålla tummarna stenhårt!

• Lie71

Bra där NInaCamilla, Nu håller vi tummarna att detta fäster så hårt det går.
    Vila och mys nu.
    Kram  

• Fru xx

Hur har ni andra känt er under medicineringen? Är på min 9'e dag med Progynon, Prednisolon och Trombyl. Har haft konstig känsla i magen nu i typ två dagar, nästan som väldigt svag mensvärk, känns lite som en tryckande och lite svullen känsla i tjejmagen, svårt att förklara. Någon som känt liknande? Har även typ ÄL-sekret, sånt där halt genomskinligt ni vet. Fattar inte vad det kan vara, tar ju inget follikelstimulerande och ska väl inte ha egen ÄL, blev ju nedreglerad av Procren sprutan. Kan det vara östrogenet som spökar? Ska iofs på nästa vul kontroll imorgon så då får jag väl veta ifall det skulle vara något knas därinne, hoppas det inte kommit någon cysta eller något sådant!

• NinaCamilla

Fru xx: Jag hade också mensvärk och väldig ömma bröst samt flyttningar. Jag tror nog att med östrogen kommer kroppen på en falsk graviditetssymptom.

Hur fick du tag på Prednisolon och Trombyl? Jag försökte fråga från min läkare om jag kan få några andra mediciner nästa gång om det behövs, eftersom jag äter Levaxin för sköldkörtel och har antikroppar i blodet. Han förstod inte riktig mig. Ni är i AVA Tammerfors väl? Vad har de sagt?

Jag hoppas förstås att jag inte behöver andra gången men men...måste veta själv vad kan man kräva Nu har jag inga som helst symptomen vilka är oroande. Inte ens vanliga mensvärk molnande värk efter insättningen. Bara tysthet...råder inte bra...

• Fru xx

Ok NinaCamilla, då är det nog östrogenet eftersom du haft liknande symptom. Jag har inte frågat efter Prednisolon och Trombyl utan fick det bara ordinerat i min behandlingsplan. Det stämmer att vi går på Ava i Tammerfors, har den portugisiske läkaren där. Har en vän som gått på Ava i Riga och hon fick också Prednisolon och Trombyl, men först efter embryoinsättningen. Jag fick däremot börja med dem samtidigt som Progynon. Har dubbelkollat med kliniken och det stämde att jag skulle börja med allt samtidigt. Vet inte varför jag har fått det men är glad för det ifall det kan öka chansen att få embryot att fästa. Har ju 6 egna IVF med mig bagaget, har satt in sammanlagt 9 embryon varav flera toppkvalitet men har aldrig fått sett plus på stickan. Vet inte om det är anledningen till att läkaren ordinerade Prednisolon och Trombyl med start i god tid. Uppenbarligen har ju embryon svårt att fästa i min livmoder trots att alla gyn jag någonsin träffat säger att allt ser "helt perfekt" ut och slemhinnan är tjock och 3-skiktad. Eller så är det bara så att mina embryon var dåliga fast de såg bra ut på ytan, att jag har kassa ägg helt enkelt. Hoppas på det sistnämnda för då kanske det kan funka nu med ÄD! Du ska inte oroa dig att du inte har några symptom nu efter insättningen, det är ju så himla tidigt ännu, det är nog inte många som kan känna något så tidigt. Jag håller tummarna för att det fäster fint hos dig!

• Vädur 78
    NinaCamilla: grattis till ruvning Håller tummarna! Hur bedömmer de embryona? Vad innebär klass 4?
    ♥♥♥
  • Lie71

NinaCamilla: Kände inget heller efter insättning, så det kan vara bra

Fru xx: Hade också flytningar och det är på grund av progynonen. Och lättare mensvärk, supertrött, sen svullnade jag en hel del på benen /vristerna, så vid insättning så frågade jag om detta och svaret blev" Då hoppas vi det är positiva symptom innan" . Inför första insättningen så kände jag inget alls, så där är det olika.

Vädur 78: De klassar in äggens kvalitet i olika klasser, 1-5. Det är deras bedömning av hur ägget är och utveckar sig.Men allt kan ske. 

Annars är allt bra, börjar landa. Super program i veckan här om tvillingar, trillingar, fyrlingar, om ni såg det?!
    Sele på, verkar bra...Flört
    Ska till spec läkaren på måndag på första mötet.

Trevlig kväll, tjejer och kul att fler är på G.
    Kram         

• Fru xx

Skönt att du också känt liknande Lie, då är jag i gott sällskap Missade tyvärr programmet, kanske det finns att se på play, vilken kanal var det på? Var hos gyn idag för andra vul kontrollen, slemhinnan var tjock och go, 16,2 mm och 3-skiktad. Fick mail från Ava idag att det var ett mycket bra resultat så nu är jag jätteglad! Donatorn ska på vul på måndag och sen får vi veta mer efter det, spännande! Trevlig helg till er alla!

• snufflan75

Lie71: Vad hette programmet med tvillingar, trillingar? Jag o sambon har kollat lite på Riga o det verkar toppen...

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011