• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • NinaCamilla

Uppdaterar listan:

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors) 
    Amy69 (köat sedan mars)
    WannabeFler (köat sedan maj -11)

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3,en klarade upptiningen) - testade minus Feb-12
    Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET Minus okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i frysen)

På gång:
    Fru XX, 1a ÄD, tog Procren injektion 25/12, är igång med medicineringen nu, prel ET i början av februari 2012.

Ruvare:

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 Plus, VUL 12/1-12 Väntar tvillingar

Övrigt:

• Lie71
    myran skrev 2012-02-04 15:33:26 följande:
    Vi kom till Åbo i tisdags och fick beskedet att inga av våra fyra återstående embryon överlevt upptiningen Gråter Vi är chockade och förkrossade, vi har inte råd att göra nytt donatorförsök så nu är det antagligen slut för vår del... Har svårt att fatta. Pang poff så var drömmen i kras. Jag blir så arg! Varför?....
    Myran, jag lider med er. Inget roligt besked, vet hur det känns. Man blir helt tom.
    Kan ni inte få pengar tillbaka på försöken, så ni kan använda dessa?
    Jag tänker på dig.
    Styrke kram.   

• myran

Tack för ert stöd, känns som om ni här på tråden är de enda som verkligen förstår Hjärta Ja, jag är helt tom, ledsen och bedrövad, men också arg! Jag hoppas att ilskan ger mig lite energi att inte ge upp och att tro på att det ordnar sig. På något sätt. Jag menar...det började ju så bra, jag blev gravid direkt. Så jag KAN ju bli gravid! Men sen har ju inte äggen orkat Gråter Men vi har inte mycket tid på oss att skrapa ihop pengar, jag fyller 44 i vår. Jag är sjukskriven nu och får ut 4700(!) i månaden och min man har lågavlönat vårdjobb, inte mycket att lägga undan där... Jag vill råna banker och gud vet allt just nu, men det är kanske inte så smart i längden hahaha Tungan ute

NinaCamilla: Jag är också arg för bådas våran skull!!! Hur gör ni nu?

Lie71: Hur kan man få pengar tillbaka på försöken? Vi har sökt till FK men har inte så stort hopp därifrån eftersom inget har skrivits i journaler om äggdonation trots att det rekommenderades från läkaren.
    Du har ju råkat ut för samma med din första ÄD. Sen gick det ju väldigt bra Glad Dubbelt bra!!! Flört
    Men man har ju inga garantier för att det funkar för alla vid andra försöket... Vet någon hur statistiken ser ut?

Jag vill verkligen inte ge upp, vi var ju så nära, men just nu ser det verkligen inte ljust ut! Men... när ska man ge upp? Det känns svårt. Det är lite som ett lotteri, man hoppas på vinst, vill försöka igen och igen, men insatsen är ju väääldigt hög även om det är värt allt om man väl vinner. Suck...

• Lie71

Myran: Råna bamker är ingen god ideFlört
    Kan du inte få din läkare och skriva ett brev om detta med äggdonation som du kan bifoga till FK?
    Ligg på FK och fråga hur det går med ditt ärende. Som du skriver, du har ju varit gravid förrut. 
    Jag kan bara referera till den statistik som AVA Åbo säger, att efter 3 gånger så är det 70-75% som lyckas.
    Det kan aldrig bli 100%. Så visst är det ett lotteri, så känner jag och min sambo också.
    Vi har diskuterat detta en del om pengar tryter, när säger man stopp etc, innan vi påbörjade detta. 
    Men spontant så blev det vi tar ett försök i taget.   

Det är ju billigare på andra kliniker än Finland om man ska låna pengar. Så FInland är ju inte enda stället.

Jo, visst fungerade det andra gången, men som du säger, Vi vågar inte heller ropa hej fullt ut förrän de är ute.
    Mycket kan hända, även om det är bättre statistik efter vecka 12, där jag är nu.

Låt detta sätta sig så ger det nog sig hur ni ska göra
    Kram Myran, allt kan bara bli bättre. 

• NinaCamilla

myran: Vi går vidare med ÄD och ställde oss i kön igen. Förut sa de att i hoppningsvis får vi en ny donator innan sommaren men de kan inte lova något. Nu frågade jag inte om det. Kolla med läkaren. Jag skickade mina FK-papper innan jul och har inte fått något svar än men så länge det står i journal att din läkare har rekommenderat det - kan du få pengarna från FK. Det är värd att prova!

Jag ringde till kliniken idag. Vi är nu officiellt sist i kön men tack och lov att alla våra papper är klara så att det kan gå fortare- då är det bara att vänta och se. Jag tänkte ringa till läkaren också eftersom jag kan läsa från trådarna att vissa får medicin mot autoimmunasjukdomar t.ex. sköldkörtel. Har någon annan här samma problem? Jag äter levaxin och det borde räcka men andra sidan om min egen kropp stöter bort naturliga hormoner, kan en främmande embryo stötas bort också väl? Det har varit några jobbiga dagar men eftersom solen skiner idag - kan jag inte deppa mig. Bäbis är ett mål och då ska man fortsätta.    

Lycka till andra som är på gång!

Kramiz    

• Vädur 78
    NinaCamilla: Ledsamt med minus Jag äter Levaxin och kommer ta Prednisolon för att inte riskera att kroppen stöter bort något i onödan. Har du tagit prov på TPO antikroppar? Kram

Myran: Å vad surt att ni inte fick göra FET Å vad jag lider med dig och att pengar ska styra så mycket..... Kram kram

Fru xx: Håller tummarna för att du är ruvare nu  

Vi gick idag ut kön i Åbo och kommer efter diskussion med våran IVF läkare välja Riga istället! Men håller fortfarande ögonen på er och håller även tummarna hårt!   KRAM KRAM 
    ♥♥♥
  • Tjobabi
    myran skrev 2012-02-04 15:33:26 följande:
    Vi kom till Åbo i tisdags och fick beskedet att inga av våra fyra återstående embryon överlevt upptiningen Gråter Vi är chockade och förkrossade, vi har inte råd att göra nytt donatorförsök så nu är det antagligen slut för vår del... Har svårt att fatta. Pang poff så var drömmen i kras. Jag blir så arg! Varför?....
    Fy vad trist för er. Om det inte är extremt viktigt att det är din mans spermier kanske ni kan försöka med embryadption istället? Det är ju betydligt billigare än en egen donator.
  • NinaCamilla

Vädur 78: Min husläkare tog alla prover för sköldkörtel och jag antar att TPO var också med. Jag har antikroppar i blodet - det är bevisat enligt läkaren. Har du fått medicin ordinerats av din läkare i AVA Åbo? Jag ska prata med läkaren på torsdag och kommer kräva några mediciner extra. Jag vill ha bästa möjliga förutsättningar inför nästa gång speciellt när vi betalar andra 75 tsek för tredje försöket.

• myran6801

Hej!
    följer er här i tråden lite på avstånd eftersom vi är precis i starten av ÄD efter flera misslyckade IVF. Dock luter det nog åt Spanien för vår del. Men valet stod mellan Finland och Spanien från början. Dock inget definitivt bestämt, vi får se efter vårt möte med kliniken i början av mars.

Har en fråga till er, jag har sett att ni nämnt ersättning från FK. Vad är det för ersättning? Jag var redan 40 år när vi startade denna resa mot barn så jag kontaktade en privat klinik direkt. Kan man få någon ersättning från FK när man är 44 och skall göra ÄD? Det tär på ekonomin detta projekt så det skulle ju hjälpa till.

Tusen tack för att jag fick tränga mig på i er trevliga tråd.
    Lycka till alla!

• Vädur 78
    NinaCamilla skrev 2012-02-07 09:32:22 följande:
    Vädur 78: Min husläkare tog alla prover för sköldkörtel och jag antar att TPO var också med. Jag har antikroppar i blodet - det är bevisat enligt läkaren. Har du fått medicin ordinerats av din läkare i AVA Åbo? Jag ska prata med läkaren på torsdag och kommer kräva några mediciner extra. Jag vill ha bästa möjliga förutsättningar inför nästa gång speciellt när vi betalar andra 75 tsek för tredje försöket.
    Jag hade 160 i antikroppar och det är ju inte jättehögt men normalt ska man väl inte ha över 100. Så vid min sista IVF i Göteborg så fick jag Prednisolon.
    Nu har vi avbokat vårat besök i Åbo och kommer vända oss till Riga istället. Frågade min IVF läkare om han tyckte jag skulle ta det vid ÄD med och då sa han att nästan alla får det Riga. Jag har kvar på recept så kommer ta i vilket fall som helst  
    ♥♥♥
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011