• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • myran

Idag fått godkänt på UL så nu blir det insättning nästa vecka! Spännande
    Lite orolig eftersom jag haft ont med sprängande smärta i framförallt det ena bröstet. Min gyn trodde det kunde vara en cysta som kommit pga hormonerna, men tyckte jag kunde köra på ändå med resan till Åbo. Han trodde inte det var någon fara, "är det en cysta så punkterar man den och tömmer ut vätskan", sa han, bara sådär. Som om det var något man gjorde lite till vardags. Själv har jag ju varit helt säker på att jag har allraminst bröstcancer i flera veckor och inte vågat kolla upp eller fråga....  Ska på mammografi på torsdag. Lite nervöst känns det ändå... Puh!

Kram

• Fru xx

Spännande och roligt Myran! Synd att du har besvär, hoppas det ger med sig. Då ska vi nog ruva ihop, jag ska troligen också på ET nästa vecka! Kliniken ringde idag, donatorn var på vul imorse, det såg bra ut, hon ska på vul igen på onsdag och sen ringer kliniken igen och då får vi förhoppningsvis datum för ÄP och ET till nästa vecka. Riktigt spännande!

• NinaCamilla

myran och fru xx: Spännande att ni har kommit igång så snabbt! Snart är vi många som ruvar här i tråden.

Själv känner jag ingenting - inga biverkningar heller om alla hormoner som jag proppar i mig ....hhmm.. Men som Lie1 säger - jag behöver inte känna något! Jag brukar övertala påskäggen att om den fäster sig, får den en liten chockladbit per dag Vet inte om det hjälper men liten mantra skadar ingen....

• Lie71

Hej tjejer.

Programmet gick på TV5, Tvillingar, trillingar, fyrlingar hette programmet.

Härligt Fru xx och Myran att ni är på gång.  Så spännande att fler är på gång.
    Läkare kan verkligen vara så detaljerade va? Man tror snarare att de svävar på orden ibland.
    Får hoppas att det ger med sig för dig, Myran.

NinaCamilla: Hur går det för dig? Mår du bra?

Allt bra här och ska till spec läkaren idag.
    Ha det så bra. Kram

• Fru xx

Håller tummarna stenhårt för dig NinaCamilla! Har du fått några speciella förhållningsorder gällande kost eller annat nu efter insättningen? En vän till mig gjorde ÄD i Riga och där hade de sagt att man skulle äta sött, gärna choklad, att embryona behövde socker. Ja och hon blev ju gravid, fick trillingar för ett tag sedan!

• NinaCamilla

Lie71: Jag mår bra - faktisk för bra tanke på hur mycket progynon jag tar. Förra gången mådde jag illa av alla mediciner och hade ömma bröst och vätska i kroppen. Nu känns det som min kropp har vant sig med alla hormoner.  Jag vill göra testet nu och inte vänta 1,5 vecka till - aaahhh...när man väntar på något...

Fru xx: Jag fick aldrig några direkt instruktioner från läkare utan är som vanligt - förstås utan alkohol. Jag tar folsyra och extra vitaminer varje dag. Även om läkaren sa att jag skulle kunna vara som vanligt  utan värsta joggingrunda eller bodypump-passet, avstår jag från träningen. Jag brukar annars vara i god kondition men jag märkte i lördags att jag blir anfatt bara att ta en promenad på 3 kmt. Jag  hade också stickkänsla i nedersta delen i magen. Sist när vi gjorde ET flyttade vi och jag fick bära några lådor - det var troligtvis inte så bra. Nu försöker jag ta det lugnt. Träna hinner jag senare - graviditet kommer ändå förstöra min platta (redan rund) mage

• Lie71

Bra där NinaCamilla, Choklad är braSkrattande i måttlig mängd. Små ler om kommentaren om (rund) mage.
    Min kommer katastrofalt krascha tror jag......Inte platt innan, men ok,

Fru xx: Jag fick heller inga förhållningsorder mer än ingen fotboll. Träna gärna och lev som vanligt.

Men nu kan jag ju glädja er med att den kondis man hade har total havererat. Tydligen är det så ibland.
    Orkade inte ens med 2 timmars bugg pass på avencerad nivå. Trodde jag skulle dö.
    SÅ nu får det bli 1 timmes promenader kanske varje dag om man orkar istället.
    Köpa gymkort kan man lägga på hyllan sa min sparringpartner (som jag tränar med). Snyft...
    Älskar att träna och rensa hjärnan..... That´s life.

Ha det så bra så länge.
    Kram           

• Fru xx

Jag har inga planer på att träna alls efter ET, kommer nöja mig med promenader.

• snufflan75

Tack Lie71 :) Tagit progynon och fragmin förra ivf: en mådde bra men gick upp endel i vikt...

• Fru xx

Fortfarande inte fått datum för ÄP/ET Donatorn ska på nytt vul på fredag, sen ska dom ringa mig igen, hoppas nu det går bra med hennes stimulering, det är en himla massa vul hon får gå på, hoppas det inte är något knas... De säger fortfarande att det ska bli nästa vecka.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011