• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Tigermamman72

Tack för alla svar, så himla skönt att få delta i detta forum och kunna få ta del av all kunskap och
    medkänsla. Ska hålla tummarna för alla er som är på gång och redan är på väg<3.

Nu väntar jag med spänning tills jag ska börja med medicineringen.

Kram

• Fru xx

Mirakel - Jag hade inte p-piller innan procren! De nämnde det inte ens i Finland. Varför tycker din gyn att du bör ta det? Hoppas du får ett startdatum snart!

• Plingelan

Hej allihopa.

Har inte varit här inne på ca en månad. Oj, vad det har hänt mkt här.
    Både glädje och sorgbesked ser jag.

Jag gläds verkligen med Lie71, Gladhåller tummarna för Fru Xx och alla andra som är på gång här inne.
    Och er som fått  tråkiga besked. lider med er verkligen  Rynkar på näsan.

Själv har jag ett nytt beslut jag måste ta, som tyngt mig ett tag.
    Var på vårt första besök i Åbo 12712 2011. Väntar på donator. Livet kändes positivt och man hade nåt att se fram emot.
    Men nu efter ett besök hos min reumatolog-läkare så blev allting väldigt upp och ner.
    Jag har i många år fått ta prednisolon och anda immunhämmande mediciner mot en reumatisk autoimmun sjukdom. Nu visar det sig att medicinerna belstar min kropp hårt efter alla år. Där är tyvärr många biverkningar vid långvarig användning av såna här mediciner. 
    Nu vill de alltså byta ut min medicin mot en annan. Men det innebär att jag måste skjuta upp det är med äggdonation minst 9månader. Rynkar på näsan  Ännu mer väntan. Det har redan varit 4år av missfall, klimakterie och längtan efter få bli mamma. Jag har ännu inte tackat jag till den nya medicinen.  Visst är hälsan det viktigaste man har, jag vet...känns bara tungt just nu att behöva välja. 
    Hur många är det egentligen inte som tar för givet att få barn, att vara friska osv?  Kan känna en stor frustration & ilska över dessa människor. Fasiken vad ytliga många människor är om man tänker efter. 
    Usch, nu låter jag hemskt gnällig. Har nog en dålig dag idag.Skrikandes

Tänker på er alla här inne alla fall. Håller både tummar & tår för er!
    Kram på er!

• NinaCamilla

Plingelan: Du har väldigt svårt beslut att ta men andra sidan måste du tänka på hälsan också. 9 månader brukar gå ganska fort ändå och om ni var i Finland i december, kanske får ni donator tidigast efter sommaren. Kanske du behöver inte göra något val i så fall. AVA klinik stänger från midsommar och öppnar igen i augusti. Vi fick första donator i juni efter första möte med AVA i december. Då vi tackade nej och fick direkt i september en ny.  

Vi sitter lite i samma sits - vänta eller gå vidare. Vi fick ett nekande svar från FK för vår ersättningsansökan eftersom vi är inte ett stabilt par enligt Socialstyrelsen. Enligt deras regler måste sambos bo tillsammans minst 2 år och vara infertila mer än 2 år även om efter 1 år ska man söka hjälp i landstinget! Jag och min kille har varit ihop sen 2006 och pga.det var svårt att sälja min lägenhet, sitter vi här utan pengar. Frågan är om vi kommer fram till kö under våren - ska vi vänta tills hösten ändå om vi lyckas få pengar från FK då eller låna någonstans. Då blir det i september-oktober. Min man vill vänta men jag inte vill.

Varför allting handlar om pengar? Efter alla dessa år som jag har betalat mina skatter och inte använt vår generös vård, straffas jag att jag inte är gift eller bott tillräckligt länge med min kille. Vi skulle kunna överklaga men vet inte hur ska jag styrka att vi är stabila - på papper står det september 2010 när jag flyttade in med adressen. FK har stramat också sina regler.

Vi borde starta en stiftelse för ÄD till par som inte har råd!      

• snufflan75

NinaCamilla, gu va irriterande regler. Vi uppfyller FK reglerna men våran läkare har ingen kunskap om att man kan få ersättning för privat äggdonation retroaktivt. Har troligtvis en äggfaktor enligt läkaren men blev rekommenderad att fortsätta med ett sista landstingsbetalt ivf hos dem. Konstigt att man kan ha jobbat med ivf behandlingar i flera år och inte intressera sig för regler/ behandlingar om rör par som genomgår ivf.

• Fru xx

Vi har fått PLUS!!! Vi är lite i chock här, har ju aldrig fått ett plus tidigare under alla dessa år vi kämpat. Vi har svårt att ta in detta men det är i alla fall två tydliga streck på stickan! Idag ska det inhandlas fler gravtest, annat fabrikat, sen ska det testas igen imorgon, måste nog göra det för att få in detta i skallen... Jag är gravid...

• Lie71

GRATTIS Fru xx , Så roligt. Njut av dagen.
    Kul med flera positiva besked i tråden. Grattis. 

• Fru xx

Tack för gratulationerna! Köpte Clearblues digitala gravtest idag och kunde inte hålla mig utan testade med det nyss. Fick texten Gravid 1-2 i i displayen! Enligt bruksanvisningen betyder det 1-2 veckor sedan befruktning vilket motsvarar graviditetsvecka 3-4. Å det stämmer ju med vår behandling så det känns skönt att ha fått det i klartext så att säga. Börjar sjunka in nu...

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011