• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Lie71

Vilket bra resultat, GRATTIS Hoppas på många ägg till frysen för er.

Det är jättebra staistik, vi fick sist 6 ägg befruktade och 2 kastades. Så det är kanon bra
    Lycka till nu och slappna bara av så går det bra.
    Kram Lie71.   

• WannabeFler

Tack snälla Lie71 för ditt stöd. Känner mig så märkligt känslig nu. Både glad, förväntansfull och ledsen och orolig på en gång. Snacka om känslostorm. Tur att man inte är ensam och att den här tråden startades. På väg från flygplatsen in till Åbo, kliver det på ett svenskt par på bussen. Jag undrade genast om de var där i samma ärende som jag. Det visade sig att det var de! Det kändes skönt. När är du beräknad Lie? Och Tigermamman snart är det vecka 13... :0) Mirakel, hur var det nu för dig, du är påG inte sant? Tre timmar kvar till insättning... Bara embryona fortfarande mår bra... Vet ingrt om kvaliten på dem. Är det någon som vet hur celldelningen går till, alltså när den startar. Börjar de dela sig redan vid befruktningen eller först när de fäster i livmodern? Hur förvarar man embryona, alla tillsammans eller en och en? Hur länge kan man hålla ett embryo vid liv utanför livmodern. Insättning brukar ju ske två dagar efter befryktning, men had det gått tre dagar efter? Och om det inte blir nåt denna gång och man måste tina upp nedfrysta, tinar man då upp alla embryon eller bara något om man har fler? Kan man återinfrysa uptinade embryon? Åh tusen tankar och frågor i huvudet som ni märker. Borde kanske ställa frågorna direkt till Ava när det är dags. Men svara gärna ni med om någon vet. Kram!

• WannabeFler

Hej igen, Förlåt att jag trakasserar tråden i väntan på mitt besök för insättning. En liten fråga , som känns lite dum för jag har ju läst den så många gånger; men vad står förkortningen FET för? Uppdaterar listan igen, lägg gärna till er status ni nya stjärnskott. :0) 2011 blev 2012 och det är er och min tur nu. Kram ÄD I FINLAND Funderar på ÄD: Första ÄD-möte inplanerat: Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator: Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors)  Amy69 (köat sedan mars) Fått donator o väntar på ÄD: NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3) Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i Frysen) På gång: Fru XX, 1a ÄD, tog Procren injektion 25/12, är igång med medicineringen nu, prel ET i början av februari 2012. WannabeFler (köat sedan maj -11 i Åbo). Procrenspruta togs 27/1 och insättning 7/3 (idag!) om allt går bra. Ruvare: Gravid: Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar Övrigt:

• Tjobabi
    WannabeFler skrev 2012-03-07 10:36:04 följande:
    Tack snälla Lie71 för ditt stöd. Känner mig så märkligt känslig nu. Både glad, förväntansfull och ledsen och orolig på en gång. Snacka om känslostorm. Tur att man inte är ensam och att den här tråden startades. På väg från flygplatsen in till Åbo, kliver det på ett svenskt par på bussen. Jag undrade genast om de var där i samma ärende som jag. Det visade sig att det var de! Det kändes skönt. När är du beräknad Lie? Och Tigermamman snart är det vecka 13... :0) Mirakel, hur var det nu för dig, du är påG inte sant? Tre timmar kvar till insättning... Bara embryona fortfarande mår bra... Vet ingrt om kvaliten på dem. Är det någon som vet hur celldelningen går till, alltså när den startar. Börjar de dela sig redan vid befruktningen eller först när de fäster i livmodern? Hur förvarar man embryona, alla tillsammans eller en och en? Hur länge kan man hålla ett embryo vid liv utanför livmodern. Insättning brukar ju ske två dagar efter befryktning, men had det gått tre dagar efter? Och om det inte blir nåt denna gång och man måste tina upp nedfrysta, tinar man då upp alla embryon eller bara något om man har fler? Kan man återinfrysa uptinade embryon? Åh tusen tankar och frågor i huvudet som ni märker. Borde kanske ställa frågorna direkt till Ava när det är dags. Men svara gärna ni med om någon vet. Kram!
    Hej du!
    En hel del frågor som sagt!
    Här är ett försök att svara på det du undrar, utefter vad jag vet...

Är det någon som vet hur celldelningen går till, alltså när den startar. Börjar de dela sig redan vid befruktningen eller först när de fäster i livmodern?
    Svar: Vet inte hur det går till mer än att de börjar dela på sig när de har befruktats. De hinner dela sig olika mkt beroende på hur längde de odlats. Blastocyst odlas i fem dagar. Vanligt är dock att man odlar 2-3 dagar.

Hur förvarar man embryona, alla tillsammans eller en och en?
    Svar: Vad jag förstått så brukar man frysa dem två och två.

Hur länge kan man hålla ett embryo vid liv utanför livmodern.
    Svar: Vet inte...

Insättning brukar ju ske två dagar efter befryktning, men had det gått tre dagar efter?
    Svar: Ingen fara, de har bara odlats en dag längre, kan finnas en god sak med det och det är att man fått en extra dag att se vilka som klarar sig bra, dvs delar sig som de ska.

Och om det inte blir nåt denna gång och man måste tina upp nedfrysta, tinar man då upp alla embryon eller bara något om man har fler?
    Svar: De tinar så många som man behöver. Två och två, efter hur de fryst in skulle jag tro. De tinar inte alla på en gång om man har fler än två.

Kan man återinfrysa uptinade embryon?
    Svar: Nej, det tror jag inte går. Därför tinar man heller inte alla. Har man flera så tinar man nog fler om de första inte klarade upptiningen.

FET = Frozen Embryo Transfer

Hoppas det gav dig lite svar iaf. Är ju ingen expert även om man lärt sig mer o mer på resan!
  • Lie71

FET betyder frysta embryon. Färska förkortas ET.
    De tar de med bäst förutsättningar och ger dig idag, resten fryses ner. När de tinar upp dem sen så vet jag inte hur de gör. Fråga dem när du är där. Du får nog bästa svaren hos dem

Om du vill ha super bra mat i Åbo, så finns det en restaurang som heter Harald. De kör Vikingastil med så GOOD mat. Om man går från AVA till torget och går diagonalt över torget och ner på gatan så man har Hotell Hamburger Börs huset på vänster sida så ligger det i hörnan på det kvarteret.
    Vi har varit där varje gång och aldrig ångrat oss.
    Annars har du en stor galleria rakt över toget från Ava sett. Där kan man slinka in på café och ta det lugnt. 

Jag är nu i vecka 17.och bereäknad till Augusti. Så det fortlöper som det ska.

Nu hoppas vi på bra resultat från dig.
    Kram  

• WannabeFler

Tack Tjobabi och Lie för svar! :) Jag och maken gick förbi Harald i måndags när han lämnade provet. det såg mycket spännande ut och jag skulle gärna prova. men denna gång reser jag själv och det känns lite märkligt att gå dit själv... Kanskee ändå ska ta en sväng förbi och kika... Men det lutar åt cafét i varuhuset, åtminstone för lunch. Men jag behöver ju äta middag också då planet inte går förrän nio ikväll :( Nej nu dags för lunch, knappt två timmar kvar till insättning... Kram

• Lie71

Om man ska äta lunch så ska man gå rakt ner mot kanalen, där finns det några mysiga ställen att äta på om solen skiner
    Det var min kusin som bor i Åbo som tipsade mig.

Njut nu av lunchen.
    Kram    

• Fru xx

Vilket fantastiskt resultat WannabeFler! 15 mogna ägg och alla befruktade, det är verkligen toppen. Nu håller vi tummarna för ett fint plus om två veckor! Vad gäller det där med odling av embryon så är det vanligast att man odlar dem 2 eller 3 dygn. Har man många embryon kan man även långtidsodla, i 5 dygn totalt, då kan man få fram blastocyster. Chansen att bli gravid är lite högre med blastocyst jämfört med 2-dygns embryo. Alla 2- dygns enbryon klarar sig inte till blastocyststadiet, även de ser fina ut efter 2 dygn. Vår gamla IVF-läkare sa att ca hälften av alla 2-dygns embryon var kassa även om de såg fina ut på ytan. Det är ju en del av förklaringen till varför det ibland inte tar sig även om man satt in jättefint embryo. Nu när vi gjorde vår ÄD fick vi insatt två stycken 3-dygns odlade embryon. De var bra men inte toppkvalitet enligt Ava. Nu är jag gravid i 7:e veckan!

• Mårran69

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors) 

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)
    Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i Frysen)

På gång: Fru XX, 1a ÄD, tog Procren injektion 25/12, är igång med medicineringen nu, prel ET i början av februari 2012.
    WannabeFler (köat sedan maj -11 i Åbo). Procrenspruta togs 27/1 och insättning 7/3 (idag!) om allt går bra.

Ruvare:

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar

Övrigt:

Hej alla kämpare!
    Det är länge sedan jag varit in här och tittat och tar nu bort mig från listan. Vi ställde oss i kö i mars 2011, men i september 2011 blev jag gravid med egna ägg och donatorsperma och är nu i vecka 25. En ständig oro finns för att något ska gå fel och om det gör det så återvänder jag till kön.

Jag önskar alla stort lycka till här inne. Så roligt att läsa att många är gravida! 

• lyckligtlottad1982

Grattis Mårran 69!

WanneBefler: Vilken bra "skörd". Lycka till på insättning idag! Jag håller tummarna för att du får riktigt fina embryon att sätta in!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011