WannabeFler skrev 2012-03-07 10:36:04 följande:
Tack snälla Lie71 för ditt stöd. Känner mig så märkligt känslig nu. Både glad, förväntansfull och ledsen och orolig på en gång. Snacka om känslostorm. Tur att man inte är ensam och att den här tråden startades. På väg från flygplatsen in till Åbo, kliver det på ett svenskt par på bussen. Jag undrade genast om de var där i samma ärende som jag. Det visade sig att det var de! Det kändes skönt. När är du beräknad Lie? Och Tigermamman snart är det vecka 13... :0) Mirakel, hur var det nu för dig, du är påG inte sant? Tre timmar kvar till insättning... Bara embryona fortfarande mår bra... Vet ingrt om kvaliten på dem. Är det någon som vet hur celldelningen går till, alltså när den startar. Börjar de dela sig redan vid befruktningen eller först när de fäster i livmodern? Hur förvarar man embryona, alla tillsammans eller en och en? Hur länge kan man hålla ett embryo vid liv utanför livmodern. Insättning brukar ju ske två dagar efter befryktning, men had det gått tre dagar efter? Och om det inte blir nåt denna gång och man måste tina upp nedfrysta, tinar man då upp alla embryon eller bara något om man har fler? Kan man återinfrysa uptinade embryon? Åh tusen tankar och frågor i huvudet som ni märker. Borde kanske ställa frågorna direkt till Ava när det är dags. Men svara gärna ni med om någon vet. Kram!
Hej du!
En hel del frågor som sagt!
Här är ett försök att svara på det du undrar, utefter vad jag vet...
Är det någon som vet hur celldelningen går till, alltså när den startar. Börjar de dela sig redan vid befruktningen eller först när de fäster i livmodern?
Svar: Vet inte hur det går till mer än att de börjar dela på sig när de har befruktats. De hinner dela sig olika mkt beroende på hur längde de odlats. Blastocyst odlas i fem dagar. Vanligt är dock att man odlar 2-3 dagar.
Hur förvarar man embryona, alla tillsammans eller en och en?
Svar: Vad jag förstått så brukar man frysa dem två och två.
Hur länge kan man hålla ett embryo vid liv utanför livmodern.
Svar: Vet inte...
Insättning brukar ju ske två dagar efter befryktning, men had det gått tre dagar efter?
Svar: Ingen fara, de har bara odlats en dag längre, kan finnas en god sak med det och det är att man fått en extra dag att se vilka som klarar sig bra, dvs delar sig som de ska.
Och om det inte blir nåt denna gång och man måste tina upp nedfrysta, tinar man då upp alla embryon eller bara något om man har fler?
Svar: De tinar så många som man behöver. Två och två, efter hur de fryst in skulle jag tro. De tinar inte alla på en gång om man har fler än två.
Kan man återinfrysa uptinade embryon?
Svar: Nej, det tror jag inte går. Därför tinar man heller inte alla. Har man flera så tinar man nog fler om de första inte klarade upptiningen.
FET = Frozen Embryo Transfer
Hoppas det gav dig lite svar iaf. Är ju ingen expert även om man lärt sig mer o mer på resan!