• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • mirakel

Fru xx.....  ja det var som att läsa om mitt MA.... (fick ju föda ut vår lilla döda pojke....) Det är verkligen inget man ens önskar "sin värsta fiende". Hoppas ni finner styrka!! o trots allt försöker igen!

Wannabefler.. nej,nej.... Hur mår du? Hur länge får ni vänta på att göra frysförsök? Jag har börjat med progynon nu så det är några veckor kvar för oss tills vi åker.

Tigermamman ... önskar dig stort lycka till idag?! Var det nervöst?? Hoppas allt gick bra!!

Sakura77 ... mår du bra av progynonet? snart är det dax!! Synd att vi inte skulle till samma stad,
    då kunde vi kanske setts :)

Vad kan man syselsätta sig med/kolla på i Tammerfors?? Ni som varit där....har ni några tips?
    Kram   

• Sakura77

Mirakel ja synd att vi inte är i samma stad :) Känner inte av något av Progynon. Gör du?

kram till alla era andra

• Fru xx

Tack alla fina & goa tjejer för stöttning och peppning! Mår bättre nu, efterkontrollen gick bra, är fysiskt helt återställd och har slutat blöda och psykiskt är det också bättre. Men blir fortfarande ledsen när jag tänker på det eller blir påmind om det. Har lite svårt för gravidmagar och gravidsnack, har ett helt gäng gravida på jobbet tyvärr. Idag var jag ute på en joggingrunda i skogen, den första sedan januari någon gång, ska bli skönt att komma igång med träningen igen nu. Har varit i kontakt med Ava och ska börja medicinering inför FET när nästa mens kommer. På efterkontrollen sa läkaren att mensen kommer inom 4-6 veckor, har ju gått en vecka nästan nu så blir väl mens om 3-5 veckor då. Vi vill försöka igen nu så fort som möjligt. Tyvärr har jag negativa tankar och tänker att vi kan inte ha sån tur att vi blir gravida igen direkt. Men ska försöka tänka mer positivt istället. Läkaren på efterkontrollen ordnade tid till en av kuratorerna på sjukhuset, så ska dit och prata med henne efter påsk, det är säkert bra. Riktigt tråkigt att du fick minus Wannabefler, hoppas ni orkar ta nya tag och att nästa försök går vägen, håller mina tummar för er och alla här inne!

• Sissan
    Fru xx skrev 2012-03-31 19:58:37 följande:
    Tack alla fina & goa tjejer för stöttning och peppning! Mår bättre nu, efterkontrollen gick bra, är fysiskt helt återställd och har slutat blöda och psykiskt är det också bättre. Men blir fortfarande ledsen när jag tänker på det eller blir påmind om det. Har lite svårt för gravidmagar och gravidsnack, har ett helt gäng gravida på jobbet tyvärr. Idag var jag ute på en joggingrunda i skogen, den första sedan januari någon gång, ska bli skönt att komma igång med träningen igen nu. Har varit i kontakt med Ava och ska börja medicinering inför FET när nästa mens kommer. På efterkontrollen sa läkaren att mensen kommer inom 4-6 veckor, har ju gått en vecka nästan nu så blir väl mens om 3-5 veckor då. Vi vill försöka igen nu så fort som möjligt. Tyvärr har jag negativa tankar och tänker att vi kan inte ha sån tur att vi blir gravida igen direkt. Men ska försöka tänka mer positivt istället. Läkaren på efterkontrollen ordnade tid till en av kuratorerna på sjukhuset, så ska dit och prata med henne efter påsk, det är säkert bra. Riktigt tråkigt att du fick minus Wannabefler, hoppas ni orkar ta nya tag och att nästa försök går vägen, håller mina tummar för er och alla här inne!
    hej ,, va skönt att du mår lite bättre efter all skit du fick gå igenom,, usch va tufft¨men va tur att du har eskimåisar kvar,,hur många har du där??
    kram
  • Tigermamman72

Hej tjejer!

Tänkte höra av mig och berätta hur det gick med vår resa i veckan.
    Vi åkte över i tisdagskväll och var på AVA kliniken tidigt onsdagsmorgon då sambon
    fick göra sin insatts. Sen skulle de ringa upp oss på torsdagens fm. Vi stannade i Åbo
    och hade en skön dag med god mat och fint hotell. På torsdagen var vi rätt nervösa
    och tog därför en tidig promenad, sen följde ett par jobbiga timmar med väntan på telefonsamtal.
    När detta väl kom så var det tyvärr inga roliga nyheter, vår donator hade inte fått några bra ägg, de var
    inte helt mogna och de delade sig på ett konstigt sätt. Så det var bara att boka om resan och åka hem.
    Nu är känslan bara tomt, ni vet ju hur mycket med tid det går åt att förbereda sig både fysiskt och psykiskt.
    AVA trodde att vi skulle vara igång igen om 8 veckor för ett nytt försök med ny donator. Då man inte får några ägg så hamnar man först i kön som som de sa, men vi får se när mensen kommer och när det hittar en donator som matchar. Känner inte någon sorg men en otrolig trötthet. Då jag inte har några ägg själv av god kvalité så är det så här långt vi har kommit då vi gjort IVF försök så det är väl det som känns extra jobbigt. Ja ni vet ju hur det känns.

Tack för att ni finns och nu tycker jag att denna tråd haft sin del av otur, så jag håller tummarna för er
    som är på gång och skickar styrkekramar till er som är i min sits som behöver samla kraft och börja om!

• NinaCamilla

Jag har varit bortrest och samlat krafter med sambo. Vi var i härliga vår-NY och nu skriver jag överklagande brev till FK angående ersättning till oss. Vi hoppas på att få något tillbaka och i så fall skulle vi kunna göra ett nytt försök innan sommaren om vi får ett samtal från AVA-kliniken.

Fru xx - vet inte vad ska jag säga - endast ett jätte stort kram och det glädjer mig att du/ni mår bättre efter en hemsk upplevelse. 

WannabeFler: Nytt försök och nya tag - kram! Det är fint att ni har ägg i frysen och kan göra FET snart. Hur många hade ni kvar? För oss sa de att 50% klarar sig upptiningen - av våra 3 st klarade 1 men ibland räcker det.

Tigermamman72: Väldigt tråkigt att ni fick åka dit och sedan får ett besked om dåliga ägg. Bra att ni är först i kön i så fall och kan göra det igen. Vi gjorde så att mina mans bidrag finns i frysen till nästa gånger och då behöver vi inte åka dit 3 dagar innan utan kan avvakta när äggen är befruktade. Det kändes rätt då efter all logistik och kostnader.

Kram till alla och vi borde få snart lycka till tråden - kanske en påskägg!         

• Dustpuppy

Har inte orkat annat än lurka på sistone, det är skönt att låtsas som att man inte håller på med ÄD i värsta fall i 2 år till.
    Tog Procren Depot i lördags, nu är det nedräkning och preliminärt ET i början-mitten av maj. ska till en klinik i Helsingfors.

Lite praktiska funderingar:

Vågade inte välja en anonym donator i och med att FK håller på att utreda om det ska ersättas eller inte, så det blev Finland denna gång.

Redan vid första besöket som var i november-december så skapade vi ett dokument för att fylla i alla datum, kostnader och kvitton för Försäkringskassan. Det känns lättare eftersom man gör jobbet allt eftersom och inte efteråt.

Kliniken har efter problemen med askmolnet börjat med att vid första besöket fryser man in sperma för säkerhets skull. De hade några patienter som fick ställa in pga att de inte kunde ta sig till kliniken, och det har varit ett orosmoment för oss varje gång, tänk om det krockar med något man inte kan boka om, tänk om han blir för sjuk för att resa osv.

/Dustpuppy

• myran

Hej igen allihopa!
    Har uppdaterat mig lite efter långt uppehåll. Oj så många sorgliga och soliga historier. Jag känner särskilt med Fru xx, jag vet hur du känner! Vi fick ma i vecka 12 efter första FET. Jag vet att jag hade svårt att vara lika förhoppningsfull sen inför ET,  men det var ju inte så konstigt. Vi väntade fyra månader innan vi orkade försöka igen. Nu gick det ju inte så bra för oss, första ET fäste inte och när det sen var dags för nästa försök så överlevde inget av våra 4 kvarvarande embryon i frysen Rynkar på näsan Vi blev helt förkrossade eftersom vi bara hade råd till ett försök.

Jag blev bara tom och kände mig lurad, det hade ju börjat så bra med 7 fina ägg och graviditet vid första försöket och sen gick det bara åt skogen alltihop. Det blev ett abrupt slut och nu blev det alltså ingen bebis. Någonsin Gråter

Vi provade ändå att skicka in papper till försäkringskassan i årsskiftet om ersättning för vård utomlands, eller rättare sagt min man gjorde för jag tyckte inte det var någon idé. Vi uppfyllde väl inte kraven? Igår fick vi svar från FK och jag fick läsa brevet flera gånger och sen gå en promenad i ren frustration. Vi hade fått beviljat ersättning!!!! Skrattande Helt crazy! Nu kan vi göra ett nytt försök!!! Nu står vi i kö och hoppas få komma till Åbo till hösten Glad Vi har fått en ny chans!

Kul att "få" vara med på sidan igen! Kram på er!

• myran

Uppdaterar,  fick lägga till en rad... Flört

ÄD I FINLAND  

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:  

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:     

Fått donator o väntar på ÄD: 
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3) 

På gång: 
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3.
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till åbo v 13    

Ruvare: 
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3 

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar. 
    Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3.      

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran: 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i jan 2012 (4 ägg i Frysen) inget klarade sig. Står i kö, förhoppningsvis ny donator hösten -12.
    Övrigt:

• Sakura77

Hej!

Tigermamman - så himla tråkigt.  Det är så många steg på vägen. Är själv himla nervös för att det inte ska bli några ägg att återföra. Hoppas ni är igång med ny donator snart.

Myran - Förstår att ni måste blivit helt förkrossade men skönt att höra att ni har samlat nya krafter och grattis till att ni fick ersättning.

Var och gjorde nytt VUL idag och slemhinnan såg bra ut. Om ni allt går vägen så blir det ET på torsdag eller fredag näst vecka.

Hur har ni tänkt angående att få 1 eller 2 ägg tillbaka? 
    När började ni med Progesteron?

kram 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011