• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Kattflickan

Tack för informationen! Känns skönt att veta att det finns alternativ om det inte går bra med PGD. På ett sätt skulle det vara en lättnad att göra ÄD med tanke på mitt genfel. Känner mig ibland tveksam till att föra mina gener vidare.

Fru xx: jag håller tummarna för att ägget ska fastna och frodas. När ska du göra insättning?

• Tigermamman72

Hej tjejer!

Då är vi igång igen, gick lite fortare än vad jag förväntade mig men det är väl bara bra att köra på och inte fundera allt för mycket. Börjar med ny kur nästa helg. Och om allt funkar så åker vi över v 23. Om det finns något bra med att det inte funkade sist, så är det att vi nu vet man mer hur allt funkar och vad man har att förvänta sig.
    Fick veta att vi fick 15 ägg sist, dock var ju alla obrukbara, omogna och delade sig konstigt från start, väldigt ovanligt enligt de själva. Hoppas nu på mer tur så vi kan komma förbi detta steg, då det var hit vi kom när vi gjorde våra IVF försök.

Ang 1 eller 2 ägg så är det verkligen ett svårt beslut. Vill man sätta in två på AVA Åbo så kan man som jag uppfattar det be om detta. Dock avråder de detta då riskerna då blir större. Har ett par bekanta som gör sin ÄD i Spanien, de har redan ett barn genom ÄD och vill bara sätta in ett ägg pga av den ökade risken, men denna klinik sätter alltid in två ägg så de har en svår diskussion åt andra hållet. Som sagt inget lätt beslut!!!!

Mirakel - ska hålla tummarna för er, vi åkte också över tillsammans för att tillfället skulle bli mer än ÄD. Både jag och sambon både jobbar och har som hobby, mat & dryck så om du behöver några bra tips om restauranger i Åbo så säg till;)

Fru xx - vad glad jag blir att ni är igång igen, håller tummarna!

Sakura 77 - är så ledsen för din skull, håller allt jag har för att det beror på medicinen och att ni sen hittar kraften att fortsätta<3

Lie 71 - skönt att ha dig kvar i tråden, ger hopp!

Kram kram

• Tigermamman72

Grattis Myran till ersättningen, så roligt!!!!

Och Wannebefler - håller tummarna för er att allt ska funka nästa gång.

Uppdaterar min status igen;)!

ÄD I FINLAND  

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:  

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:     

Fått donator o väntar på ÄD: 
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3) 

På gång: 
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3.
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. 

Ruvare: 
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3 

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar. 
    Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3.      

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran: 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i jan 2012 (4 ägg i Frysen) inget klarade sig. Står i kö, förhoppningsvis ny donator hösten -12.
    Övrigt:

• Lie71
    Tigermamman72 skrev 2012-04-13 09:16:44 följande:
    Hej tjejer!

Då är vi igång igen, gick lite fortare än vad jag förväntade mig men det är väl bara bra att köra på och inte fundera allt för mycket. Börjar med ny kur nästa helg. Och om allt funkar så åker vi över v 23. Om det finns något bra med att det inte funkade sist, så är det att vi nu vet man mer hur allt funkar och vad man har att förvänta sig.
    Fick veta att vi fick 15 ägg sist, dock var ju alla obrukbara, omogna och delade sig konstigt från start, väldigt ovanligt enligt de själva. Hoppas nu på mer tur så vi kan komma förbi detta steg, då det var hit vi kom när vi gjorde våra IVF försök.

Lie 71 - skönt att ha dig kvar i tråden, ger hopp!

Kram kram

Jag hoppas jag får lite sällskap snart under gravidlistanFlört
  • Fru xx

Tack för era tummar Lie, Kattflickan och Tigermamman! Glad

Härligt att du snart är på gång igen Tigermamman! Det måste ju varit något knas med den första donatorns ägg, de lär väl inte använda henne igen. Nu blir det säkert mycket bättre med nästa donator!

Vi har inte fått något datum för insättningen ännu, kan tänka att det beror på hur min slemhinna utvecklas. Ska på VUL på dag 12, började med medicinerna igår på dag 1 i cykeln. 

Någon som gjort FET som vet hur det funkar?
    Är det normalt att skippa nedregleringen och börja med progynon på dag 1 i cykeln?
    Hur gör de med upptiningen av embryona, tinar de upp flera på en gång, för alla klarar väl inte upptining?
    Om de inte klarar sig hinner de då tina upp nya eller blir insättningen fördröjd? 

Vi har 7 embryon i frysen och vill gärna sätta in två embryon denna gången med, det gjorde vi sist och då fäste bara det ena, så hade vi inte satt in två hade jag kanske inte ens blivit gravid.

Många frågor blev det, sorry... Lite dålig information från kliniken kanske, har inte fått någon mer info än att jag ska börja med medicinerna och att jag ska kontakta dem efter VUL.

• Fru xx

Angående det där med ett eller två embryon så sa vår läkare på Ava i Tammerfors att om man inte får embryon med absolut toppkvalitet så kan de sätta in två embryon, även om det är första försöket. Vi fick ju som sagt insatt två embryon och bara ett fäste, slutade ju tyvärr med missfall i 9:e veckan. Men vi såg pyret och hjärtslag i 8:e veckan! Det var stort och nu vi vet att det kan funka, förhoppningsvis hela vägen en annan gång. Vi vill ha insatt två embryon igen vid nästa insättning. Hade det blivit tvillingar hade jag inte varit ledsen för det, även om det såklart är en viss ökad risk för komplikationer. 

Långtidsodling har de inte ens nämnt men jag har ju sett på hemsidan att de har det. Vi gjorde långtidsodling en gång vid egen IVF och fick då fram en blastocyst, tyvärr blev det minus ändå. Långtidsodling är ju ett sätt att urskilja starkare och mer livskraftiga embryon men samtidigt är det en risk också enligt vår gamla IVF-läkare, för embryona trivs bäst i livmodern, kan hända att de inte klarar sig till blastocyst i odlingen men hade klarat sig i livmodern. Men har man många embryon så är det kanske värt ett försök. Chansen till graviditet ökar ju om man sätter in en blastocyst jämfört med två eller tre dygns embryo. Men det säger ju inget om fortsättningen, missfallsrisken är ju densamma. 

Har en vän som gjorde långtidsodling vid ÄD i Riga. De satte sedan in två blastocyster, båda fäste och en delade sig dessutom så de fick trillingar! Allt är bra nu men de föddes 6 veckor för tidigt med planerat kejsarsnitt och det har inte varit komplikationsfritt. En av dem blev dessutom väldigt sjuk och det har varit mycket sjukhus för familjen.   

• myran
    Sakura77 skrev 2012-04-11 19:22:54 följande:
    Hej!

Jag har tyvärr inget positivt att rapportera om.

Min man blev väldigt sjuk för ett par veckor sedan och för 2 veckor sedan konstaterade de att han fått en sällsynt immunologisk sjukdom. Han går just nu på en kortisonbehandling och hade fått infon före resan till Finland vilka bieffekter medecinen skulle kunna ge. Vi vet inte varför men efter att alltid ha lämnat väldigt bra spermieprov så hade han plötsligt inga spermier alls. Efter att ha pratat med Mika på AVA och fertilitetsläkare här i Sverige så är det fortfarande oklart varför det har blivit så här. De vet inte om det är kortisonet eller sjukdomen, om det är permanent eller reversibelt. Imorgon ska han träffa reumatologen och då be om remiss till en androlog. AVA sa att han skulle göra ett nytt prov 3 månader efter att kortisonbehandlingen hade avslutats, det blir i slutet av juli. 

Igår var vi både i chock och väldigt ledsna. Nu är jag mest fortfarande i chock. Det jobbiga just nu är att ingen bara kan säga "jaha, du äter stark kortisondos. då är det inte så konstigt". Hoppas veta mer inom närmsta veckorna för att kunna ha en ny plan. 

Inte nog med att min mans spermieproduktion plötsligt slutat fungera. Dessutom fick de bara ut 4 ägg från vår donator (t o m sämre än när jag gjort ivf med mina dåliga ägg). Kanske är det ändå en tröst att donatorn inte var så bra. Hade varit ännu mer knäckande om de hade fått ut 20 st perfekta ägg.

Ava har även sagt att vi fortfarande är längst upp i kön vilket såklart känns bra. De tyckte väldigt synd om oss och att vi både haft otur angående spermier och äggdonatorn. Om spermieproduktionen kommer igång så kan vi kommer igång efter sommaren igen. Känns som en evighet dit.

Mirakel, jag ber och håller tummar och tår för att den ska gå vägen för dig. Behövs mer positiv energi i denna tråd nu.

Angående 1 eller 2 ägg så rekommenderar ju AVA i Åbo ett ägg vid första försöket men jag tror att man kan tjata sig till 2 ägg även första gången. Om vi kan göra försök efter sommaren kommer jag kräva 2 ägg. 

Och vad gäller långtisdodling så har jag uppfattat det som om man kan välja själv men att det kostar lite mer.

kram till er all
    Sakura77 jag hittade följande info på nätet:

"Samma höga doser av kortison som påverkar kvinnors ägglossning och långvarig användning av antibiotika kan minska mannens spermieantal och -kvalitet. Det kan också sulfasalazin som används för att behandla kolit och antihistaminet cimetidin. De flesta av de här problemen kan gå tillbaka inom cirka tre månader om medicineringen avslutas, eftersom det tar så lång tid att starta och fullfölja en ny produktionsomgång med spermier.....Förutom detta vet man mycket lite om hur receptbelagda läkemedel påverkar den manliga fertiliteten."

Alltså verkar det som om höga doser kortison kan påverka spermieproduktionen och att den kan komma igång igen tre månader efter avslutad kortisonbehandling. Be din mans läkare om mer info, det ska de kunna ge er!

Lycka till framöver, ge inte upp!!! Kram/ Myran
  • myran

Fru xx och Tigermamman, lycka till på vägen mot Åbo! Se till att göra Lie1 sällskap på listan nu Flört

Välkommen Kattflickan! Förstår din tveksamhet att föra gener vidare, svåra val vi ställs inför! Det är ju heller ingen lätt resa man gör i IVF- och ÄD-svängen och man vill ju slippa alltför många besvikelser om det är möjligt. Jag är glad att jag hoppade över att försöka med egna (dåliga) ägg, nu när jag vet hur mycket oro och stress man utsätts för innan och under försöken. Även om jag teoretiskt kunde fått genetiska barn så var chansen liten och nu tycker jag faktiskt inte att det spelar någon roll alls. Jag tycker nog t.o.m. att de får en fördel när de slipper mina gener Skrattande

Kram/ Myran

• mirakel

Hej!!

Tack för bra svar!! Lie71, Sakura77, Fru xx!!

Kul att du är på g igen Tigermamman!!! 

Tips om vad man kan göra i Tammerfors, sevärdheter, shopping, fina ställen, bra matställen osv. mottages tacksamt!  

Nu är det nära..... :) Tänk lite på oss nu i veckan!!

Kram!  

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011